Jump to content

våpensøknad


Dexter

Recommended Posts

hei.

 

da skal jeg søke om min første pistol.

Bestemt meg for cz sp01 shadow 9mm.

 

skal stort sett trene med den, blink og litt praktisk.

 

hva skal jeg skrive som gren\bruksområde?

 

vil jo ikke låse meg til bare den pistolen, kan jo hende jeg kommer til å kjøpe en til etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det du skal bruke den til selvsagt. Altså det programmet som den klubben du må være medlem av administrer og er et offisielt skyteprogram i det forbundet du er organisert. Siden du virker som nybegynner tviler jeg på at du er medlem av NFPS?

 

Forøvrig en glimmrende pistol til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar,

trodde det var noen standar programmer alle klubbene hadde, har bare drevet med dette i 7 mnd, ikke skutt noen konkurranser.,

synes det bare er gøy å trene og se om det blir noen forbedringer.

 

har null erfaring fra pistoler før, derfor de amatørmessige spørsmålet, men da skal jeg ta meg en prat med klubben min når de skal skrive ut papirene...

 

ikke medlem av NFPS enda nei, meldt meg på kurs til oktober...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
:wink: Ta det med ro! Våpenkontorene har forskjellig behandlingstid, og nå er det sikkert endel ekstra i forbindelse med jaktsesong.. Kopien din fungerer som våpenkort, vent 3 måneder før du spør.....

 

Samme situasjon er jeg i nå, har gått 1 måned tenker jeg, men høres kjent ut for andre så da får jeg vel vente litt til hehe :P

Link to comment
Share on other sites

8) Det er neppe skadelig å stikke innom å spørre, men har du våpenet så er den plastlappen ikke så viktig? Som sagt før, det er forretninger som sender inn papirene til politiet hver 3-4 måned. I tillegg kan våpenkontoret til sheriffen fort somle en måned eller mer.. Er du maksimalt uheldig går det nok 6 måneder... Men som sagt skader det nok ikke å etterlyse kortet når det har gått et par måneder Glenn Are...
Link to comment
Share on other sites

Her i Trondheim/Heimdal tok det 4 uker behandlingtid på våpensøknad til jeg ble innviglet, har kjøpt våpener i forskjellig tid på året pga økonomi og lete etter billigste sted å kjøpe i butikk, så bestilte 22 kal i Oslo, den våpenkort tok 7 uker, revolver 38 kal i xxl her, tok 3 uker å få våpenkort, og nå sist 9 mm pistol tok det litt over en uke å få våpenkort i posten.

Så, det stemmer det at det tar det lenger tid i høst enn ellers i året pga jakt-tid.

Link to comment
Share on other sites

Når du kjøper et våpen er det, om alt går rett for seg, selger som leverer inn papirene til våpenkontoret. Når det skjer vet man skjelden. En våpenhandler springer ikke til våpenkontoret hvergang han har et papir klart. Det sammles opp, og om det tar tre dager eller tre uker varierer sterkt.

Så tiden det tar å få et våpenkort må ikke tillegges behadlingstiden hos politiet, de er ofte relativt raske på dette punktet. Det er mellommannen som ofte er synderen hvis det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

8) Det er neppe skadelig å stikke innom å spørre, men har du våpenet så er den plastlappen ikke så viktig? Som sagt før, det er forretninger som sender inn papirene til politiet hver 3-4 måned. I tillegg kan våpenkontoret til sheriffen fort somle en måned eller mer.. Er du maksimalt uheldig går det nok 6 måneder... Men som sagt skader det nok ikke å etterlyse kortet når det har gått et par måneder Glenn Are...

 

det sak jeg :) har laminert den midlertidige

Link to comment
Share on other sites

Det tok 4 mnd fra jeg kjøpte mitt første våpen til jeg fikk plastkortet. Den blå delen ble lurvete kan du si. Forhandleren leverte inn papirene samme ue som jeg hentet våpenet.

 

Når jeg ringte våpenkontoret, ble jeg spurt om jeg hadde ventet lenge. Hvor på jeg svarte at jeg kjøpte våpenet i August, og vi nå har startet et nytt år.

Fikk da til svar at det måtte jeg bare regne med. Det er ikke lenge.

 

Andre ganger har jeg fått våpenkortet samme uken som jeg har søkt, kjøpt og send inn salgsmelding.

 

Så det varierer veldig.

Link to comment
Share on other sites

For meg har det tatt betydelig lengre tid å få våpenkortene enn å få søknader innvilget.

Jeg synes igrunn det er helt greit at de prioriterer å få søknadene behandlet enn å laminere

våpenkort. Tror de samler opp litt på kammerene også, altså slik at de lager maaange våpenkort når de først gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...