Jump to content

Våren er her og rådyrene beiter grønt gress


Retsub

Recommended Posts

Ja det er hektisk aktivitet for tiden.

Disse var på det nærmeste 15 meter fra husveggen kl 14.00 på ettermiddagen i forrige uke.

Tok bildet fra soveromsvinduet, og de var full klar over at jeg var der.

 

Snakket med en nabo i går som hadde hatt en kveldsrunde med bilen i området, og han hadde telt over 150 hjort på innmark i løpet av et kvarters tid.

Det minner litt om Afrika av og til når en ser flokkene med både hjort og rådyr :)

 

Natur2008004.jpg

Natur2008007.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Omtrent hver morgen har jeg sett rådyra beite på et nærliggende jorde og hver morgen har jeg glemt å ta med meg kamera :roll:

 

Så i dag hadde jeg flaks og fikk sett bukken og samtidig knipse ham i sollyset :D

 

raadyr004smallmw5.jpg

Hei - hvem er du som glor sånn på meg?

 

raadyr010smalliw2.jpg

Etter noen minutter fant han ut at det var best å stikke.

 

raabukkjpgsmallel5.jpg

For en spenst!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I går kveld gikk jeg en tur med bikkjene og hadde fotoapparatet med i håp om å få festa på film en hissig vipehann som stadig er etter meg og som tror jeg er en stygging som skal ødelegge redet....

 

Fra hovedveien ser jeg et rådyr komme innpå et jorde og jeg tenker at jeg må jo prøve å snike meg litt innpå. Bikkjene blir surra fast i et gjerde og forlatt på grusveien mens jeg tusler meg inn mot jordet. Vinden er på min side og jeg kommer så nært at det er 50 m igjen til rågeita.

raadyr003smalliu2.jpg

 

Hun er opptatt av å beite, så jeg tar sjansen på å klatre over gjerdet - jeg er helt eksponert for henne men hun har rumpa til og vinden rett mot meg.

raadyr006smallgx1.jpg

 

Vel over gjerdet klarer jeg å komme meg enda 20 m lengre fram mot henne

raadyr007smallgh0.jpg

 

Bikkjene begynner å bli rimelig utålmodige nå og Aika setter igang med ulekonsert :evil:

 

Geita blir forstyrra såklart og bestemmer seg for å gå sin vei

raadyr012smalliq7.jpg

 

Hun blir stående lenge og titte på meg - jeg har reist meg rett opp og står helt åpent midt ute på jordet

raadyr021small2ma5.jpg

 

På veien tilbake så kommer den hersens vipehannen farende og truer med å skite på meg :roll:

raadyr001smallct9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Èn måned seinere - samme sted, samme geit. Men denne gangen er hun ikke alene :D

 

Beitende rådyr

 

Jeg gikk ganske åpenlyst fram rett mot dem - stoppet opp hver gang geita kikket i min retning og beveget meg laaangsomt framover når hun bøyde seg ned igjen. Jeg var vel 20 m fra henne på denne filmsnutten. Til slutt skjønner hun at det er noe på gang og vips så forsvinner de ut av enga...

Link to comment
Share on other sites

Her er rågeita nok engang - i dag er hun alene på jordet. Kjeene er nok ikke så langt unna!

 

raadyr030smallcy2.jpg

Jeg er ikke lengre unna enn toppen 20 m.

 

raadyr034smallmw0.jpg

Etter å ha beita en lang stund så får hun tilslutt vær av meg. Strekker hals noe voldsomt og lurer på hva jeg er for noe rart.

 

raadyr036smalleg3.jpg

.. og èn to tre så forsvant hun i store kliv

Link to comment
Share on other sites

hum... kansje jeg skal sette meg på trappa mda kameraet en dag? Vi har besøk av rådyr flere ganger i uka det meste av året. Og om våren kommer de vær eneste dag for å spise eple, tulipan og roseknopper. De spiser til og med tornene :o

 

raabukkjpgsmallel5.jpg

For en spenst!

 

De hopper ikke bare over gjerdene, de kryper under også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...