Jump to content

356win


stroem

Recommended Posts

Tviler på at det i det hele tatt produseres fabrik .356 win i verden. Men skal være greit å få tak i hylser og å lade selv. Vurderte en stund å ekpseruimentere med .357 revolverkuler i min, for å få "billig" treningsammo (180 gr fp blykule og 170 gr speer tmj) men så byttet jeg vist den børsa mot noe annet, som jeg igjen har byttet vekk... 8)

Link to comment
Share on other sites

Driver og "tusler" med ladning til min om dagen. Har benyttet N135 og Speer 220 tidligere og fått bra presisjon, men nå virker det ikke som kombinasjonen vil noe mer, ny lot krutt og kuler selvfølgelig, mått bruke 1 grs krutt mer enn tidligere for samme hastighet, må vel antagelig også prøve N140. Så 356 hylser på lageret hos Trond nå i slukken av uka, så det bør være greit å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

At det lages enda er jeg også helt sikker på, men om det er lett å få tak i er en ganske annen sak. Jeg fikk tak i ei pakke på Vinstra våpen for et par-tre år siden. Dette var 180 gr. kuler, tror jeg. Det beste er nok å lade 220 gr. Speer sjøl. Jeg brukte full hylse med N-140 mener jeg å huske, men det kruttet er nok en anelse tregt. Kronograferte ikke, men fikk ihvertfall ikke soting. Artig kaliber og våpen som jeg godt kunne tenkt meg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikk ammo ble kun ladet med 200 grs og 250 grs kuler. 250 grs ble etter hvert faset ut, så det som har vært å få tak i (da det var) er 200 grs. Aktuelle kuler for hjemmelading, er i første rekke 220 grs Speer, og 180 grs Fp, samt 200 grs Hornady og Sierra, men på i hvertfall en av de to siste må hylsa trimmes til noe under minimum trim lengde for å krympe i rilla. Selvfølgelig kan også en del bly kuler f. eks 200 grs RCBS brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...