Jump to content

Skogsfugljakt i Ulveland


hunting jack flash

Recommended Posts

Hei, skal på skogsfugljakt i Torsby til helga (rett over grensen, øst for kongsvinger), og vil gjerne høre folks meninger om dette.

Området er jo som kjent nokså belastet med ulv :(

Har en vorsteh som jeg hadde tenkt til å slippe, holder jevnt over god kontakt, men er ingen skopusser heller...- og kan jo bli borte en stund...

 

Hvilke forhåndsregler er det mulig å ta?

 

Skal jakte sammen med noen kamerater, og vurderer å sende "støkkjegerne" noen hundre meter til siden og litt foran. Kanskje vil dette avhjelpe noe.

Vurdere også Garmin Astro innkjøp, men det er først og fremst til sikkerhetshjelp hvis bikkja skulle bli borte en stund......

 

..., den ulven tar litt av morroa ut av jaktturen jeg hadde gledet meg til :(

 

Skal holde meg oppdatert på www.vargobs.se samt vargweb, men det er jo langt ifra noen garanti.

 

- eller har jeg helt noia nå?

Link to comment
Share on other sites

For å si det som det er, så er sjansene for at du skal treffe på ulv under jakt mikroskopisk, men den er der naturligvis.

 

Det jaktes utrolig mye med hund i området rundt Torsby, og det er sjelden man har hørt om ulveangrep der. Den eneste jaktformen som er så godt som utdødd i distriktet der er jakt med drivende hund.

 

Ulvevalpene har enda ikke blitt med på de store vandringene, så flokken holder seg innenfor et ganske begrensa område rundt hiet, og dette er som regel lang unna folk.

Det er mulig lokale folk kjenner litt til dette, og kan tipse deg om "sikre" områder.

 

Dra til Torsby og kos deg med hunden din :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner deg godt. Selv om ikke fuglehunder er den gruppen som er mest belastet, så har det jo blitt tatt fuglehunder. Og området har relativt tett ulvebestand. Men det er jo ikke ulv bak hver gran allikevel. Sannsynligheten er nok lav. Men det KAN være en ulv i nærheten, det kan man ikke stikke under en stol.

 

I Sverige mener forskere at bjelle får ulv til å sky hunder (vargpingla). Ihvertfall har de forsøkt dette på harehunder i Sverige, uten at jeg har fått med meg noen resultat-rapport. Ofte bruker man jo bjelle på fuglehundene i skogen, og kanskje dette har en effekt? Ihvertfall ville jeg brukt det. Peiler forhindrer jo ikke angrep, den bare sikrer deg at du finner igjen bikkja etterpå..... eller ihvertfall halsbåndet.

 

En fuglehund med god kontakt vil du jo ha god kontroll på. Du vil sannsynligvis være veldig oppmerksom når du jakter i dette området. Du kan kjapt være ved hunden og støtte den og hjelpe den ved eventuelle konfrontasjoner. I Sverige er det også lov til å skyte ulven ved angrep på hund (nødverge). Jeg har ikke undersøkt det, men antar at det ikke kan spille noen rolle om man er svensk eller norsk statsborger. Noen som har fakta rundt dette? Det kunne vært interessant å vite sikkert!

 

Jeg skjønner din uro og at det berøver noe av gleden. Jeg synes ikke du har noia, men tror allikevel det er liten sjanse for en konfrontasjon. Håper du får en trivelig tur!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette med bjeller på hunder har ingen effekt på fugelhunder og vanlige harehunder, formålet med bjellen, rettere sagt bruken/opphavet av bjellen stammer fra russland og hundene de bruker under ulvejakt.

Bjellen gjør at ulven angriper ikke bakfra men fra siden når bjellen henger der. Siden de bruker hunderaser som jakter mye med blikket får som regel hunden øye på ulven og løper i fra den.. (hundene der har en del myndeblod i seg)

 

Hvis dere har fuglehunder som løper i fra ulven vil jeg gjerne ha en slik:-) Ikke for å male alt svart, men bjellen har liten eller ingen misjon... sats heller på nødvergeretten...

Link to comment
Share on other sites

Hei, godt at det er flere som deler min bekymring.

 

Har vært litt fra og til når det gjelder bruk av bjelle på bikkja (av jaktlige årsaker).

Mulig det ikke har noen effekt, men det er vissnok utdelt 3000 halsbånd med bjelle i sverige, og kun 1 hund med bjelle har blitt tatt til nå.

 

så det ihvertfalll nokså sikkert at det ikke tiltrekker seg ulver ihvertfall. MAO blir det bjelle på til helga!

 

Peiler er fint dersom bikkja mot formodnings skulle bli borte - for et mareritt det vil være å ikke ha med bikkja tilbake til bilen, i visshet om at ulven lusker rundt....- men Astro har jeg desverre ikke, og 5 lapper er rimelig dyrt for 3-4 dager i året.

 

..., når det gjelder fuglehunder som løper fra ulven... - leste du ikke at jeg har vorsteh :P

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med fuglehund i Rendalen i over 20 år. Tror det har vært ulv i terrenget hvert år. Mange lufte/treningsturer i Indre Østfold de årene det var mye ulv der har det også blitt. Ikke en eneste gang har jeg hatt noen indikasjon på at vi har vært i nærheten av en ulv. Etter flere hundre turer i terreng med ulv tror jeg at du trygt kan slippe bikkja uten å bekymre deg. Personlig er jeg mer redd for at bikkja skader seg pga bratt terreng eller bare en tørrkvist som går gjennom skinnet og inn i brysthulen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en del i Østerdalen med hunden, fra han var valp. Sist vinter lå vi noen minutter etter en jerv (lett nysnø falt, og jervsporene lå oppå denne). Hunden ble kjempespent, ikke redd, men ivrig. (Vorsteh)

Men vi tok ikke igjen jerven, og prøvde heller ikke.

 

Sist helg kom vi over gaupespor og hunden ble påny ivrig. Ulv har jeg ikke støtt på. I de fleste tilfeller vil de to dyrene skygge unna hverandre, i noen kan det selvsagt skje uheldige ting - MEN dette er del av naturen og noe vi bør sette pris på. Det er Villmark vi vil ha, ikke asfaltert disneynatur der alle rovdyrene er plastroboter.

Link to comment
Share on other sites

En fin tur m.a.o... :D

 

Du skal ha så max uflaks om du treffer på ulv, så det er ingen grunn til å la den slags ødelegge jakta.

Skal selv jage et par helger litt nord for der du var, og med løshunder selvsagt.

 

Ditt inntrykk av fuglebestanden?

I fjor var det skralt med fugl i Värmland.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...