Jump to content

regler rundt pistol og hytten?


donald

Recommended Posts

Hytten min ligger veldig øde, uten noen bebyggelse / andre hytter rundt.(1km til nærmeste)

Er det lov å benytte pistolen der? skyte på litt blink bak hytten?

 

Vil jo følge de regler som er, og prøvd å sette meg inn i de fleste - men her er jeg usikker.

Og hvis det er lov, har en kompis lov å forsøke å skyte ?,så sant jeg går igjennom sikkerhetsinnstruksene og er ansvarlig for han?

 

Fint hvis noen kan komme med input her.

Jeg har selfølgelig tillatelse fra politiet å ha våpenet.

 

Hilsen

Donald

Link to comment
Share on other sites

Hei donald. Velkommen med innlegg på Kammeret!

har en kompis lov å forsøke å skyte
Selvsagt kan du la kompisen prøve også!

Du forstår at du har ansvaret, og du skjønner hvor lett uhell kan skje med håndvåpen i hendene på nybegynnere regner jeg med.. Bruk fornuft så går dette bra! Lykke til med koseskyting på hytta! :)

Link to comment
Share on other sites

Jada, han driver med jakt så han vet å respektere våpen .- men det er klart at man skal ha meget høy respekt for våpen generelt sett.

Takk alle sammen for at jeg fikk klargjort dette.Flott forum dere har her!

Da blir det skyting på hytta :)

 

-donald

Link to comment
Share on other sites

Jada, han driver med jakt så han vet å respektere våpen

 

Ikke ta det som et sikkert tegn på at alt vil gå bra.

Har selv vært borti et par tilfeller med rifleskyttere som har begynt med pistol, hvor de har vært på vei til å snu seg med ladd pistol i hånda.

Dette er riktignok bare enkelttilfeller, og ikke en generell erfaring jeg har med rifleskyttere. :) Men følg med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte samme spørsmålet til POD.

 

Svaret jeg fikk var at det er lov å skyte på egen om man har grunneiers tillatelse. Og det skal ikke være forstyrrende eller skremmende for andre. En annen ting er at ditt lokale politikontor kan ha egen forskrift for skyting utenfor skytebane. Så det er noe du må undersøke. Om det skulle bli sak ut av det, så vil det alltid være spørsmål hvor god sikkerhet du hadde.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at ditt lokale politikontor kan ha egen forskrift for skyting utenfor skytebane.

 

Et viktig poeng. I f.eks oslo kommunes skoger er all bruk og bæring av skytevåpen forbudt, sålenge det ikke er i godkjent jaktsituasjon, og jeg vil tro at det finnes lignenede politivedtekter for endel andre bynære tur- og hytteområder i andre deler av landet.

Link to comment
Share on other sites

Et viktig poeng. I f.eks oslo kommunes skoger er all bruk og bæring av skytevåpen forbudt, sålenge det ikke er i godkjent jaktsituasjon, og jeg vil tro at det finnes lignenede politivedtekter for endel andre bynære tur- og hytteområder i andre deler av landet.

 

Tenker du på?

Oslo, lokale politivedtekt § 2-3. Luft- og fjærvåpen

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt uten aktverdig grunn å bære eller skyte med luft- eller fjærvåpen som softgun, luftpistol, paintballvåpen eller lignende. For øvrig reguleres bæring og bruk av skytevåpen og kniv av bestemmelser i våpenlov og straffelov.

 

All bruk og bæring, med unntak av til jakt? Så vis jeg må gå gjennom skogen til hytta mi, med revolveren i sekken så er det ulovlig? Det kan ikke stemme.....

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det sorterer under frakt, jeg hadde alltid håndvåpnene mine i sekken når jeg skulle på pistolbanen før, noen annen måte å komme seg på trening hadde ikke vært mulig.

 

Hva er egentlig definisjonen på aktverdig grunn?.....personlig vil jeg jo si at trening med luftgevær i egen hage er aktverdig grunn selv om man bor i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

 

Tenker du på?

Oslo, lokale politivedtekt § 2-3. Luft- og fjærvåpen ..

 

ja, men om du ser etter på skiltene satt opp av kommunen ved de sørre utfartsstdene og parkeringsplasser for folk som skal ut i marka, vi du se at det er skrevet at forbudet gjelder oslo kommunes skoger. lovligheten av bæring som legal transport kan jeg ikke svare på- det er ikke første gang at lovverket er selvmotsigende...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg stilte samme spørsmålet til POD.

 

Svaret jeg fikk var at det er lov å skyte på egen om man har grunneiers tillatelse. Og det skal ikke være forstyrrende eller skremmende for andre. En annen ting er at ditt lokale politikontor kan ha egen forskrift for skyting utenfor skytebane. Så det er noe du må undersøke. Om det skulle bli sak ut av det, så vil det alltid være spørsmål hvor god sikkerhet du hadde.

 

Det kan være en ide å nevne for naboene/lokal lensmann at det blir skyting, så slipper du at naboene blir urolige og ringer lensmannen som må kaste bort tiden med å rykke ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...