Jump to content

Ny kikkert for skummringsjakt


hunter boy

Recommended Posts

Har sett meg ut noen kikkerter som jeg er interessert i og trenger noen siste komentarer før jeg bestemmer meg.

 

De jeg har sett meg ut er

 

1. ZEISS 3-12X56 VICTORY DIAVARI T #60

 

2. SCHMIDT & BENDER 3-12X50 ZENITH FD7

 

3. SCHMIDT & BENDER 2,5-10X56 ZENITH RET FD7

 

Jeg vil tro disse kikkertene vil prestere ganske likt men kunne tenkt meg å høre fra de som har prøvd dem og kanskje også sammenlignet og testet dem. Da har jeg endret litt og funnet ut at jeg skal ha lys :mrgreen: sant som dere sier, kjipt og legge i så mye penger å finne ut at man ville ha hatt lys.

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=74085 Er denne med lys?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du er usikker på om du trenger lys.

Jeg hadde hvertfall kjøpt med lys hvis jeg først skulle kjøpt kikkert i den prisklassen.

Selv om optikken er topp og fungerer utmerket er det kjipt hvis du ikke klarer og plassere det svarte trådkorset under jakten.

 

Jeg har selv Swarovski 2,5-15x56BT og er storfornøyd med denne(Har ikke fått testet denne så mye enda).

jeg har ikke testet noen av de kikkertene du nevner her men vet at mange foretrekker Diavarien med tanke på skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Alle de som du har ramset opp er mer enn gode nok.Men du har utelatt swarovski.Har S&B 2.5-10x56 med lys og Swaro z6i 2,5-15x56 BT.Zeiss har jeg også hatt og Kahles har jeg prøvd,alle med lys.Skulle jeg anbefale deg en funksjon som kan være nytttig å ha,så er det at siktet også har lysfunksjon både dag og natt.Hvilket retikkel du går for er en smakssak som bare du selv kan avgjøre,for alle har en mening....S&B er mulig en tanke svakere i dårlig lys enn de andre,men jaggu er det mere enn godt nok.Teknisk sett er nok Swarovski det beste hva angår mekanisk funksjon.At et sikte til jakt i skumring-måneskinsjakt har lys ,er vesentlig for en sikker skuddplassering.Overalt på dette forumet har du de som sverger til sine merker og hva som er verdt å kjøpe.Det skal jeg ikke si noe om,men merkene du nevner ligger helt i toppsjiktet.

Til slutt er det stort sett bare en smakssak for hva en vil ha ,og selvsagt hvor mye lommeboka di tåler !!!

Ha et godt valg ! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Driver selv og vurderer(kommer sikkert til å kjøpe) Zeiss varipoint 3-12x56 ret. 69. Har ikke helt klart å begrunne det sterke lyset på dagtid på en 3-12x56(neppe et nærkamp sikte), men

Skulle jeg anbefale deg en funksjon som kan være nytttig å ha,så er det at siktet også har lysfunksjon både dag og natt.

hva er din begrunnelse for nettopp det?

 

Selv halvgode argumenter er gode nok.

Link to comment
Share on other sites

Zenithen har det og jeg syns det er veldig bra. Skal sies at jeg har hatt en omfattende operasjon på netthinna, og har problemer med å se korset. Det er egentlig mest på blinkskyting jeg har nytte av lyset, men skutt noen kråker på oppmot 100 m og da syns jeg rød prikk er bedre enn svart kors.

 

Med min synsfeil klarer jeg å skyte sentrumstiere kun med lysprikken, aldri med bare trådkorset.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg liker muligheten for å ha tilgang på et kikkertsikte med lys på dagtid ? En vanesak sikert,men jeg bedriver hjortejakt for det meste.Skrur jeg på lyset i dagmodus har jeg fokuset med opplyst retikkel meget kjapt på plass der det skal.Rett og slett kjappere å finne siktepunktet enn et kors uten lys.Noen vil ha opplyst kors,andre bare en prikk i krysset.Hva som er best ? En rein vanesak vil jeg mene.Men de gode siktene har justerbar lysstyrke både i dag og nattmodus.

Når det gjelder Zeiss Classic er det et fantastiskt godt sikte.Men bedriver du jakt i veldig dårlig lys/måneskin sliter du rett og slett med å finne nøyaktig siktepunkt.Du bruker nok vesentlig lengre tid på jobben enn ett med lys,samtidig er feilmarginen større enn ett med lys vil jeg anta.Men smaken er som baken,vi klarte oss uten lys før i tiden også.....

Det er klart at prisene på disse siktene er høye,et swarovski z6i kjøpt i norge til mange og tjue tusen virker helt absurd.Men har du en god hobby, og kanskje er over gjennomsnittet interessert så går det meste.Røyker du en tjuepakning om dagen så får du vel ett til to sikter i dette prissjiktet i året om du slutter også.......Dårlig sammenligning kanskje,men vi bruker jo penger på mye dritt ellers !

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sett på vekta, selv om det ikke er snakk om mer en 150g så bidrar dette til å gi riggen dårlig balanse. (topptung)

 

1. 550g

2. 700g

3. 670g

 

En annen viktig ting er hvordan siktet passer på børsa, og de montasjene som du har tenkt å bruke. Er okularet så langt at du må ha "extention" på ringene bak? Trenger du "extention" også foran. Vil du ha avtagbar montasje(sving) så må du se på hvor objektivet kommer i forhold til baksiktet, om du har åpne sikter. Skal siktet sitte permanenet på, kan jo evt baksikter fjærnes.

 

Det er klart at prisene på disse siktene er høye,et swarovski z6i kjøpt i norge til mange og tjue tusen virker helt absurd.
Disse holdningene er som musikk i markedsføringsekspertenes ører. Siden det er klart at det som er bra er dyrt, er det vel også klart at det som er dyrt er bra, er det ikke?

 

Prisen på Z6i er som du sier absurde, men de er nok først og fremst satt så høye, slik at de er dyrest, bare for å underbygge inntrykket av at dette er det beste som er å få kjøpt. Det er det ikke sikkert at de er, og i hvert fall ikke hvis skumringsjakt er det primære. I skumring er fortsatt fast optikk det beste, hva med Swarovskis egen PF 8x56 med lys?

Link to comment
Share on other sites

Vektforskjellen mellom dise ligger i underkant av 150 gram.Det har ingen vesentlig betydning,kun om du er hysterisk opptatt av vekt.Hva gjelder prisen er det jo du selv som må avgjøre hva du har råd til.Om dyrt er best eller omvendt,skal ikke jeg begi meg utpå.Men du ser ikke den store forskjellen uansett hva du velger av disse.Men når du først er i dette prisleiet så får du nok det du betaler for.Z6i en er desverre dyrest,og det begrenser nok salget ganske mye vil jeg tro.Men jeg er fornøyd med den,det er godt nok argument for min del.Montasjer,ja det får en finne ut hva som passer best,det blir en smakssak.

Klart at en del av lyset forsvinner når du bruker zoomen på en høy forstørrelse,men er en klar over det så går det greit.En fast forstørring som 8x56 er ypperlig under dårlige lysforhold.Men har også sine begrensninger under andre forhold.

Smaken er som baken,delt på midten....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men du ser ikke den store forskjellen uansett hva du velger av disse.Men når du først er i dette prisleiet så får du nok det du betaler for
Det er dette markedsføringsfolkene gjør alt de kan for å få oss til å tro.

 

Z6i en er desverre dyrest,og det begrenser nok salget ganske mye vil jeg tro.
Det er det motsatte jeg tror; den høye prisen, øker salget.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har S&B zenit 2,5-10x56, og jeg er kjempefornøyd med denne kikkerten. Lys er etter min mening et godt hjelpemiddel til skumringsjakt, men om du ikke har lys så betyr ikke det at du ikke kan bedrive den samme jakten.

 

Zeniten har en "night and day"-funksjon, altså svake prikker for skumring og sterke prikker for dagslys. Dette synes jeg bidrar til at kikkerten blir enda mer anvendelig. Det er ingenting som er verre enn en voldsom kraftig rødprikk når det begynner å skumre da denne dekker for mye av lyset, om zeissen du nevner her har rødprikk eventuelt har det samme systemet med forskjellig intensitet på rødprikken vet jeg ikke. Har heller aldri prøvd et eneste zeiss-sikte og kan derfor ikke si noe om denne modellen.

 

Hvis jeg skal si noe negativt om min kikkert, så krevde den store lysåpningen at jeg måtte ha høye montasjer. Dette førte igjen til at stokken på min elskede schultz og larsen ble noe lav og jeg fikk problemer med å se gjennom kikkerten og samtidig ha ansiktet godt plantet ned på stokken. Dette ble fikset med å få lagt inn et justerbart stykke i stokken. Men ellers vil jeg si dette er en veldig god kikert til skumringsjakt, og hvis du er redd for å få for høye montasjer er jeg sikker på at den samme kikkerten i 3-12x50 gjør jobben den også 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...