Jump to content

Hva er feil med de lovene å reglene vi har rundt skytevåpen?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Generelt sett:

Det vil alltid, i nokon sine auge, vere noko i vegen med lover og reglar. Uansett kva felt vi snakkar om.

 

Nokre er liberale, og setter personleg fridom høgt. Dei vil gjerne ha meir liberale lover, stort sett uansett.

Andre igjen er for ei sterk statleg styring av både det eine og det andre. Dei vil gjerne ha strengare lover, stort sett uansett.

Det er i tillegg ganske lett å argumentere for begge deler. Det er lett å finne eksempel, både i media og i kvardagen, for at enten dagens regelverk eller motparten sine forslag er fullstendig hårreisande.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg av den oppfatning av at det aller meste burde det være fritt fram for, og det lille minimum som faktisk er forbudt, burde straffes knallhardt, hvorav praksisen i Norge er at det personlige ansvaret blir fjernet, masse detaljregulering og kvantumsrabatt på kriminelle handlinger. Jeg skjønner ærlig talt ikke at det kan være intelligente vurderinger bak en slik praksis.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det er fullstendig hårreisende at en justisminister og hans etat nekter edruelige, vandelsfrie mennesker å ha så mange våpen de ønsker, så lenge vi har lover som slår ned på kriminell bruk. Jeg synes det er fullstendig hårreisende at de bruker tid og store resurser på å regulere en våpenbruk som ikke er et problem i samfunnet. Jeg synes det er fullstendig hårreisende at frie mennesker må være medlemmer i spesielle forbund for å bruke spesielle våpen så lenge det finnes baner som er tilpasset desse våpenene.

Ut i fra dagens lover må man gå ut fra at de mener at våpen avler vold, mao at økt tilgang gjør folk mer labile til å misbruke dem.

Og jeg synes det er fullstendig hårreisende at Vestlandsjeger mener at folk som vil ha liberale lover i forbindelse med tilgang, mener at vi også vil ha liberale lover i forhold til misbruk. Det var kansje ikke det han mente, men det var det han skrev.

Nokre er liberale, og setter personleg fridom høgt. Dei vil gjerne ha meir liberale lover, stort sett uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ideologisk sett er hele våpenloven med tilhørende forskrifter feil! :)

Den første våpenloven kom fordi staten ønsket kontroll over våpen i folket slik at de ikke kunne gjøre opprør mot staten. Rundt 1884 (innføringen av parlamentarismen) var dette faktisk en svært aktuell problemstilling. Etter våres folkevalgte uttalelser så virker det som om det er samme logikk som ligger bak enda. Nå har POD i tillegg fått en lydhør regjering og stortingssal.

 

Skal sitere et sitat jeg leste her på kammeret som forklarer problematikken godt; "En stat med makt til å gi deg alt du trenger, har også makten til å ta fra deg alt du trenger".

 

Bortsett fra det ideologiske er det faktisk en del skremmende lovgivning ute å går. POD har blant annet fått blankofullmakt til mye ved at de også har lovgivende makt. Nå har vi et maktfordelingsprinsipp som gir stortinget lovgivende makt og regjeringen (med departement, direktorat, mm) utøvende makt. Når direktorat i tillegg får lovgivende makt gjennom delegasjon er vi inne på et farlig spor.

Du kan sammenligne den nye våpenforskriften med at biltilsynet har full makt til å forby biler med "farlig utseende". Når besluttninger fattes på bakgrunn av følelser (som det å se farlig ut er) og ikke logiske beslutninger så er vi ute å kjører.

 

Nå har vi ingen rett til å ha våpen i norsk Grunnlov, men våpenloven kunne vært så enkelt som dette; "Den som er skikket til å ha våpen kan etter politiets avgjørelse få tillatelse til det". For allt annet har vi straffeloven.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg synes det er fullstendig hårreisende at Vestlandsjeger mener at folk som vil ha liberale lover i forbindelse med tilgang, mener at vi også vil ha liberale lover i forhold til misbruk. Det var kansje ikke det han mente, men det var det han skrev.

Nokre er liberale, og setter personleg fridom høgt. Dei vil gjerne ha meir liberale lover, stort sett uansett.

Hæ? Eg falt av lasset her...

Når håret ditt har lagt seg igjen, kan du forklare meg kva eg skreiv?

Link to comment
Share on other sites

Fossdal skulle vært justisminister !!! Den mannen vet virkelig hva han snakker om ! Slike skulle vært på Stortinget. Men neida, istedenfor står en "skjelvende" Storberget fram på tv og sier han har vært på jakt, så dette har han peiling på......pføy.....Det er ikke så liberalt å eie skytevåpen i Norge, det er faktisk en laaang tradisjon, og var faktisk livsnødvendig for å bekjempe rovdyr i Norge og å beskytte sine dyr på beite....NEI, Storberget og co. bør heller stramme inn på alle de kriminelle som kommer hit istedenfor å irritere og ta fra rettigheter til jegere og skyttere i landet her. Det er tross alt personen BAK våpenet som er farlig, ikke våpenet iseg selv. Og dessuten så blir det påbudt å sikre sine våpen fra 1 våpen, og da forstår ikke jeg hvorfor jeg ikke kan få ha flere enn 6 jaktvåpen sikkert oppbevart.....Hva er forskjellen på å ha 10 våpen sikkert oppevart enn 6 ?? Det trengs ikke mer utdyping av loven enn at ALLE våpen skal være sikkert oppbevart ! Så kan de som har stor våpen/jakt interresse få ha 8, 10, 12 våpen hvis de vil, fordi det allerede er krav om oppbevaring.....

Link to comment
Share on other sites

Du klarer å jakte det meste med 6 våpen, men hva som er uforståelig for meg er hvorfor de har valgt akuratt en slik grense. Om du har 6 eller 8 våpen så skjønner ikke jeg hva som gjør deg mer "farlig" i samfunnet. Det er ingen logisk forklaring for den grensen, og det er det som er skremmende.

 

Jeg tror også sikkerheten rundt oppbevaring av våpen øker jo flere våpen du har. Kostnaden for et våpenskap ved siden av én hagle er betydelig. Har du 20 våpen så kjøper du gjerne det dyreste og beste våpenskapet du kan. Aldri har jeg sett, lest eller hørt om en episode hvor en person var vesentlig mer "farlig" fordi han hadde 8 våpen kontra 6.....

Når tyveri av private våpen er så ubetydelig lite, så skjønner jeg heller ikke problematikken. Er mye som burde gjøres og fokuseres på før jegeren og skytteren skal knebles av mere lovverk.

 

Hvor mange liv kunne vi spart i trafikken ved å bygge bedre veier - istedet for å bruke pengene på kontroll av lovlydige jegere og skyttere?

Link to comment
Share on other sites

Joda, klarer meg fint med 6 våpen jeg.

Men la oss si du har 8 våpen da, så finner du på at du vil bytte ut den ene børsa f.eks bytte ut en rifle i kal 6,5x55 med en annen 6,5x55, så får du ikke lov til det før du har solgt unna til du sitter igjen med 5 våpen før du får kjøpe nr 6 igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange liv kunne vi spart i trafikken ved å bygge bedre veier - istedet for å bruke pengene på kontroll av lovlydige jegere og skyttere?

 

Mnge hundre! Løsningen er jo enkel: forby privatbilisme! Ingen trenger bil når vi kan reise kollektivt. Ingen trenger en bil som går fortere enn 100 kmh (med unntak av politiet). Ingen trenger biler med sportslig utseende eller noe annet enn eletrisk motor. 99,9% av befolkningen klarer seg med en bil, og de aller fleste kan klare seg helt uten.

 

Jeg skulle likt å se den samferdselsministeren som turte å komme med et slikt forslag. De paradoksale er at slike forslag faktisk ville ha spart mange liv hvert år og at man stort sett kan bruke samme argumentasjonen som man gjør når det gjelder reguleringen av våpen. Hvis det å skape trygghet er målet, og ikke det å skape seg en politisk karriere, så vill en slik samferdselspolitikk være nyttig. Men ingen politiker kommer noensinne til å tørre dette da det ville berøre så og si samtlige velgere. Da er det lettere å ofre de få i et forsøk på å bligjøre resten.

 

For ordens skyld: jeg har mer enn en bil og ønsker meg ikke en eletrisk bil. I tillegg hater jeg å reise med buss!

Link to comment
Share on other sites

Systemvåpen er nok fremtiden.

Ja er det det? Det er vel og bra og kunne skifte piper, men etter mitt ringe skjønn er det vel nødvendig og verifisere treffpunktet før vi skyter på vilt?

Hvem skal holde riflebanen åpen på søndag ettermiddag når du har byttet fra "elgløpet" til "beverløpet" ditt?

De våpnene hvor treffpunktet ikke endres er vel der hvor pipe, montasje og kikkertsikte er montert som en del?

Hvor stor blir investeringen dersom du skal ha ett løp komplett med montasjer og kikkert?

Jeg er jo klar over at du må ha dette på ei komplett rifle også, men en god montasje koster ikke flere tusen kroner...

Nå er kanskje ikke økonomi noe godt argument, men jeg tror dette vil hindre mange i å ha "spesialverktøy" tilpasset deres jaktformer.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

sitat en kamerat av meg

" Er det ikke en viss fare for at lovlige våpen hjemme hos trygge stabile konkurranseskyttere vil kunne falle i hendene på farlige ustabile kriminelle da? Jeg mener, når kretsen rundt Vigrid klarte å få med seg et hundretalls AG-3 ut fra en kasun på Jørstadmoen, finnes det vel ikke et eneste sted i landet som er 100% trygt å oppbevare våpen på?"

Link to comment
Share on other sites

Kan jo diskutere innholdet i reglene, men jeg får litt hetta av hvor mange forskrifter, rundskriv og andre lover som finnes. Vi har ikke en VÅPENLOV som en litt over middels våpeninteressert kan gå til for å holde seg oppdatert. I stedet blir det litt her og litt der og kanskje en smule et annet sted. Hvis formålet er uro i miljøet, så virker det ganske bra...

Link to comment
Share on other sites

sitat en kamerat av meg

" Er det ikke en viss fare for at lovlige våpen hjemme hos trygge stabile konkurranseskyttere vil kunne falle i hendene på farlige ustabile kriminelle da? Jeg mener, når kretsen rundt Vigrid klarte å få med seg et hundretalls AG-3 ut fra en kasun på Jørstadmoen, finnes det vel ikke et eneste sted i landet som er 100% trygt å oppbevare våpen på?"

 

Jeg er enig i at vi skal oppbevare våpen på en trygg og sikker måte, men hva gjøres med de "ustabile kriminelle"?

Det ville etter mitt skjønn være samfunnsgavnlig om de ble oppbevart på "en trygg og sikker" måte også...

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg roter rundt i ett vepsebol her nå, men hva er det som er "feil" med de lovene og reglene vi har angående skytevåpen til sport og jakt i dag ?

 

Alle lover og forskrifter på feltet som vi har sett de siste årene, er vel kun politikeres iver etter å vise den generelle befolkningen at de gjør noe med "våpenproblematikken".

 

At kriminelle allered benytter seg av ulovlig ervervede våpen, som er totalt forbudt etter norsk lov, betyr ikkeno. Politikerne kan jo ikke forby dem enda en gang, så derfor må de jobbe andre veier.

 

Prøv å diskuter med en som ikke er skytter, så skal du få høre mye rart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...