Jump to content

Skal kjøpe salongrifle!! Trenger tips


mariusess

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe enten CZ 452 Varmint 22lr eller Sako Quad Heavy Barrel 22lr. Prisenforskjellen er ikke så interessant, det som er mer interessant er om det er en kurant sak å fikse avtrekket på CZ'en. Et alternativ er å kjøpe Weirauch eller Anschutz, men disse har jeg ingen erfaringer med. Har ingen planer om å gjøre noe med våpenet selv, så det må være "klart til å tas med på skytebanen." Skal "selvfølgelig" sette på demper hvis det ikke er montert fra før.

 

Noen som har noe til salgs, evnt tips ang kjøp? Takker for hjelp=)

Link to comment
Share on other sites

1: CZ sine avtrekk, fikser enhver kompetent børsis for en 500 lapp eller mindre. Om man vill så kan man også fikse etteravtrekket med litt kaldhamring av avtrekksfjærguiden (jeg har en sak om dette ett sted her inne).

Og da sitter man med ett godt avtrekk.

 

2: Sakoen er så vidt jeg vet ikke dårlig, og det er ett systemvåpen om det er av interesse for fremtiden.

 

3:Anschutz stt gjeveste er gjevt ja (finnes i to hovedutgaver, her er en på kammeret som tok dette skrittet, og postet om den. Bør kansje leses?). Og utover demper er det absolutt ingenting man trenger å gjøre med den børsa om man har valgt riktig stokk utførelse for egen bruk. Liker tanken på en anschutz selv.

Link to comment
Share on other sites

Salong som er noenlunde uskruet, er det ingen poeng i å kjøpe ny (så sant der er en passe prisforskjell). En salong (av bolt type) skal det ikke være muligt å slite ut.

 

Skal man kjøpe en som det er lagt ut tid og penger på, så sørg for å få prøvd den før kjøp. Så en vet hva det er en gir seg ut på (kan fort være en kjempe børse, men også en som er ødelagt, min American måtte jeg kjøpe en ny del på, for å begynne tuning av boltløft på nytt. Men det er ikke alle som har vett til kun å slipe på den delen man kan bytte ut).

 

Å ungå (grunnet stokk) er Brno Model2 std/Lux og CZ452 std/Lux (samme mekanisme som alle de andre, men med så tynne forstokker, at tofot ikke kan brukes uten at man risikerer treffpunktendringer).

 

Anbefales: Og da fordi jeg har de selv, er CZ452 American, CZ452 Varmint. Jeg har en American i 22lr (mye skrudd, og ett levende prosjekt, ønsker meg ny stokk :D), og en Varmint i 17hmr (så godt som uskrudd uten om avtrekksjobb). Begge disse har samme låsekasse med to skjefteskruer i låsekassen (vanlig Varmint i 22lr har en i låsekassen, og en i løpet). Er du stor kar, er Varmint stokken overlegent best (også ved bruk av anlegg).

Beste kjøp ut av eska i dag vill jeg tro er en CZ 453 Varmint i 22lr (justerbart avtrekk og to skjefteskruer i låsekassa).

To bakdeler, avtrekket blir aldri helt like bra som en tunet CZ452, og prisen er høyere.

 

Men Sakoen og Anschutzen er ikke dårlige rifler de heller, så min anbefaling er å kjøpe den som du synes passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte selv ei brukt weihrauch for et par uker siden, og er strålende fornøyd med den.

Den har godt avtrekk, skyter rett og fint og føles god og solid i hendene.

 

Siden jeg bare har hatt den et par uker, og ikke har noe særlig sammenligningsgrunnlag, så tør jeg ikke anbefale den over noe annet.

Men jeg har ihvertfall blitt veldig glad i den.

 

Eneste er at jeg har litt problemer med å finne folk på nett som har erfaring med boltriflene fra dette merket.

 

Er det noe du lurer på så kan jeg jo prøve å svare ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

vingermutteren: Takk for gode svar, og enda et spørgesmål: Har vurdert 17 hmr mot 22lr, men lurer på hva prisforskjellen er på ammo? (typisk prisforskjell)

 

Har en tendens til å skyte mange skudd når jeg først er i gang, ihvertfall noen tusen(10000 +/-) skudd i løpet av et år, og da er prisen på ammo viktigere enn prisen på børsa.

 

________________________

 

OndeJens: Har ei luftbørse fra Weihrauch(HW77) som jeg har hatt i mange år, og det er ei kjempegod børse. Skal lese litt om salongriflene deres også, for det er helt klart interessant=) Hvor mye måtte du ut med for børsa?

Link to comment
Share on other sites

A-a-a-anschutz! Skummelt i disse influensatider :lol:

3:Anschutz stt gjeveste er gjevt ja (finnes i to hovedutgaver, he

Egentlig 3. 64 mekanismen og et enkelt "jaktavtrekk", 64 mekanismen og valgfritt stillbart ekte trykkpunkt-matchavtrekk, og 54 mekanismen, men det begynner å bli dyrt! Så kommer Fortner mekanismen - da skal du legge 25kNOK på bordet for ei salongrifle...

Avtrekket til Anschutz er det man måler andre avtrekk opp mot.

 

Jeg har en 64MSR, det fins 64MPR og en 64 "DFS" utgave og en skiskytter -innstegsutgave. Alle disse er det bare stokk og løpslengde som skiller. Presisjonen er der. Om du skal drive BR50 på høyt nivå, må du nok tukle med ei 64, men ikke før.

Øverst er ei samling med CCI std. og MSRen - slik den kom i eska. 100m. Ikke var det vindstille heller.

30072009003.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vilt till og med elefant er felt med 22lr (eller var det 22short?).

 

22lr er jamt over seriøst undervurdert (den er ekstremt mye farligere enn hva mange tror).

Den kan finne på å ikke gå gjennom ting man skulle tro den ville penetrere, eller skyte rett gjennom skallen på en steinkobbe med samme amoen.

 

Problemet er at den er uberegnelig, med det untaket av at den helt klart er uhyre effektiv om den blir brukt riktigt.

Kuleplassering er stikkordet her, eller rettere, ekstremt nøyaktig kuleplassering.

 

Det blir litt som følgende problemstilling, en normal person, trenger gjerne en kniv på 10-15cm for noenlunde sikkert kunne ta livet av ett annet menneske. En kirurg, trenger kun en liten nål på noen få cm.

 

Slik sett er 22lr ett ekstremt effektivt verktøy i de riktige hender, men reglene er satt etter folk flest sine evner med kaliberet. Ikke hva en 22lr kan gjøre i de rette hender.

Og derfor er det viktigt å respektere disse reglene, da de er satt for viltets del. Så av respekt for viltet, skylder man viltet å ikke strekke grensene for amo, så lenge det ikke står om egen og andres overlevelse.

Link to comment
Share on other sites

BRNO 452 er ikke ett dumt valg.

 

Leste for en tid siden om en tidligere indianerhøvding fra North Territories som ikke hadde brukt annet enn cal .22LR som jaktvåpen når det gjaldt rifle.

 

Med dette hadde han felt både Elg ( Moose ), Rein, Elk, og Bjørn.

Eskimoer på Grønland brukt tidligere nesten utelukkende cal .222R til Seljakt.

 

Ingen av disse calibre er tillatt til dette i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...