Jump to content

Blykuler vs helmantlede kal 32 auto


DHK

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Walther PPK.

De fleste våpenbutikker i mitt nærområde er for tiden tom for ammunisjon i kal 32 auto / 7,65 mm, untatt XXL som har ammunisjon på lager, men kun blykuler.

 

Jeg er litt usikker på hvor mye slitasje blykuler skaper og hvor mye de skitner til løpet kontra helmantlede. Derfor har jeg ennå ikke kjøpt litt ammunisjon eller fått prøvd pistolen. Jeg sitter litt på gjerdet i påvente av at butikkene skal få helmantled ammo på lager.

 

Hva er deres synspunkter på bly vs helmantled. Setter pris på tilbakemeldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke allverdens erfaring med dette kaliberet, men jeg har skutt litt med Fiocchi sine sorte teflonbelagte(?) blykuler. Jeg kjøpte dem på XXL, så det er kanskje disse du sikter til? Presisjonen med disse var minst på høyde med god mantlet ammo, og jeg så ingen tegn til blyavleiring. Slitasje mener jeg at du kan se bort i fra i denne sammenhengen; da er det nok viktigere å styre unna hardt ladet mantlet ammo ment for politibruk (f.eks. Hirtenberger).

 

Har du hørt med Jaktdepotet? Jeg Kjøpte en 500-pakning Partizan FMJ fra dem til en hyggelig pris for et par år siden. Helt grei ammo, og ikke veldig hardt ladet, såvidt jeg kan bedømme.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar

 

Jeg har hørt med jaktdepotet, men de var helt tomme for kal. 32. Det var XXL sine Fiocchi kuler jeg siktet til i mitt opprinnelige innlegg. Jeg har aldri handlet ammo på XXL før, men da tar jeg og prøver noen av disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Skøt kilovis med blykuler i de harde 70 åra , selvstøpte , ingen slitasje på løpet men pistolen gikk etterhvert i oppløsning så jeg gikk over til 32 revolver og skyter blykuler samt egen produserte mantlede kuler , ingen slitasje overhodet .

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret DHK!

Hvis du leter litt her på kammeret vil du finne ut at mantlede kuler kan ha en jern/stål mantel.. Disse vil jo slite mer enn bly pga hardheten av metallene, men du skal skyte ganske mye før slitasje blir det store problemet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gode resultater med både bly og mantlede kuler i min Mauser HSc.

 

71 grains mantlede eller 78 grains blykuler. Begge deler med 1,5 grains n310 bak, gir ca. 830 fot/sekund, helt utmerket presisjon (bedre enn meg i hvert fall), og rimelig likt treffpunkt på begge ladningene. Settedybden husker jeg ikke, men den er som anbefalt for kulevekta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...