Jump to content

Info BRNO 222 ( Ble 601 nå med bilder )


Gammelfiskaren

Recommended Posts

En jeg kjenner godt vurderer å selge en Fox i 222.. Har lyst til å komme med et bud, da han er av typen "tja, vet itt je"??

Hva er reell markedsverdi på en slik i fin stand ?? På en måte litt ukurant kaliber i dag, men jeg har da ladeutstyr :wink:

 

Har også lett og ikke funnet rate of twist på disse, noen ?? Edit; Målt til 1: 13,77

 

Har endret trådtittelen da dette viste seg å IKKE være en Fox..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny tilsvarende børse ( Cz 527 ) betaler ein ca 6.500.- for ny i dag,¨så ca halv pris av dette kanskje rundt 3.500.- vil vel være eit godt utgangspunkt. Men det er avhengig av stand og antall skudd som er skutt med den.. Men mellom 3 og 4.000.- ein plass trur eg at den burde kunne gå for..

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 3500,- mener jeg å huske

Dette er pene og kjekke små børser, og alle jeg har sett har vært presise.

 

Men: Kvaliteten på disse har variert gjennom tidene, tildels dramatisk. Med noen svært pene, og noen så slarkete at de knapt nok funksjonerer, og med varierende (romme og hylseforbrukende) kammerdimensjoner. Noen sluttstykker er svært stygge og grove, men virker på et (mystisk?) vis. Overflatene går fra dreiemerker som neglene henger på, til såvidt synlige gjennom dyp blåsvart blånering.

Noen har tilogmed pene skjefter.

Om den har snellertavtrekk så prøv begge modusene og tenk over om dette er noe du vil ha. Ingen av dem har gode avtrekk.

 

DE gode er meget bra børser, de dårlige er ingenting å ha på og på ingen måte verdt 3500,-. Så ha et kritisk blikk når du kjøper.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde et kupp da jeg kjøpte min for 2000,- med ett ekstra magasin. (De koster fort 500,- skal du kjøpe nytt..)

 

Byttet ut en Bushnell i 3-9x42 med en Leupold 4-12x40, (Takk Raudnakke), Dette er absolutt favoritt børsa mi!

 

Får du den til 3-3500,- så løp og kjøp:) Men kost på den god optikk..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har jeg somla meg til å se på vidunderet, har den i fanget nå faktisk. Det dukker opp spørsmål som dere kan svare på:

 

Finner ingen modellbetegnelse, men serienr er slik: 6 525 012xx. det kan for meg se ut som kassa kan ha plass til litt lengre patron, (men ikke 308) mekanismen minner sterkt om min (forhenværende) 602. Ikke løst magasin, men hengslet underbeslag. ganske grei trestokk med litt mye fall. løp og venstre side kasse har slått inn 66, tenkte på årstall, men ser egentlig nyere ut ?? Ikke snellert men han hadde det liggende, tydeligvis levert med begge deler. Synes det er ganske kraftig løpsprofil, men ganske stor avsmaling mot munningen. Løpsbånd m rembøyle. Nedfellbart skur, og under dette er fremre stokkfeste (som 452 og 602)

 

Liker denne lille mauseren, noe sier meg at den får bo hos meg, men kommer jeg til å ha hjerte til å kappe løpet og montere demper på den ??? (trenger vel egentlig å høre at det er dusinvare :mrgreen: )

 

Kommer selvfølgelig bilder etterhvert !

 

Og til slutt: har lest trådene om fox, men denne var nå engang her :!:

Link to comment
Share on other sites

De pleier å være merket med tosifret produksjonsår, så 66 stemmer nok, ja. Hele beskrivelsen din tilsier også at det er en eldre utgave.

Nydelig låskasse til .222, .223 og andre patroner i tilsvarende størrelse. Spander på den et sett Leupold stålringer og en god kikkert, så får du deg en småviltrifle du kommer til å få mye glede av.

Link to comment
Share on other sites

Fin børse! :D Så flott ut til å nærme seg femti år!

 

Står for øvrig noe om Fox i tråden om CZ 527.

 

Om endelig våpenkontoret får ut fingern, så blir det en Fox på meg i løpet av neste uke tenker jeg. Aner ikke noe om den. Har bare sett den på bilde hos Jakt&friluft i Arendal. Fikk et greit tilbud med Leupold VXII 4-12x40, samt at jeg har bedt dem kappe løpet ti cm og gjenge for lyddemper. Veide for og i mot, men demper frister.

 

Prisen på rifla var 5 000,- med et dårlig kikkertsikte. Montasje ligger vel på rundt/litt under tusenlappen, så ren pris på rifla er vel ca 4 000,-. Den er nok noe nyere enn den fra 66 da den har annet utseende på stokken.

 

Tror jammen jeg skal pakke inn børsa og legge den under juletreet jeg gitt! :D

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er ikke en Fox, men ligner mistenkelig på en ZKK 601. Om du tar av kikkertmontasjen står nok modellbetegnelsen på toppen av framre låskassebro. Ser det er en modell med innebygd jaktdiopter i bakre låskassebro. ZKK 601 ble jo normalt levert i kalibre som 308 og 243. At disse ble levert i mindre kalibre som 222 var ukjent for meg, så dette var virkelig interessant. Om det er tilfelle, skulle jeg gjerne sett bilder av magasinløsning og støtbunn på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Joda Maral, nappa av montasjen nå, og der sto det ganske riktig: Brno ZKK 601. skal prøve å få tatt bilder av magasinløsningen, det er en slags kasett, men bunnen under sluttstykket, altså bak magasinet er hel ved.

 

Og den diopteren som spretter opp ved å trykke på en diskret knapp var bare råstilig :mrgreen:

 

Blir plutselig i tvil om dette er noe for meg, både at låskassa blir unødig stor for det jeg hadde tenkt, og at det kanskje er helligbrøde å taue denne rundt i skog og fjell..

 

Edit: Fin info her i utdrag fra boka: Bolt Action Rifles Av Frank De Haas,Wayne Van Zwoll

 

Ser ut som produksjonen av disse startet i 1965, etter massiv søking og lesing på nettet ser det ut til at dette er en godbit / skjeldenhet jeg ikke kan la gå fra meg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis noen lurer har jeg akkurat målt stigning på originalpipa. Fikk denne til 1:13,77 , så da er tunge kuler utelukket.. Kom 35 grns V-Max i posten i dag, blir spennende å teste! Hadde ment å kappe pipa å montere demper, men originalpipa er som ny, fin i polering og blånering, desuten kan det jo bli bruk for de åpne siktemidlene en gang!

 

Mangler ringen rundt forsiktet, er vel ingen som har en slik liggende ??

 

Endrer trådtittel så Foxinterreserte slipper å lese om en 601 :D

Link to comment
Share on other sites

Legger inn litt bilder, var spørsmål om bolthode og magasinløsning.

 

Bolthode, litt røff finish her:

 

bolthode.jpg

 

Låskasse: Her ser man at underdelen er tilpasset 222 lengde. Slaglengden på bolten er lengre men det stopper her!

 

lskasse.jpg

 

Underbeslaget inneholder en kasett tillpasset patronen :

 

underbeslag.jpg

 

Slik som dette, er ca 5mm ledig foran Sako 50 grns kula her:

 

magasin.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen lurer har jeg akkurat målt stigning på originalpipa. Fikk denne til 1:13,77 , så da er tunge kuler utelukket.

 

Du kan jo prøve Norma sin 62 grs og se om den går. Hadde en kombi som fikk disse til å gå veldig godt. Den var det 1:14 stigning i. Ellers går 55 grs kuler helt topp. Lapuakuler hører jeg får endel skryt, både helmantel og blyspiss. Helmantel til toppjakt og blyspissen til rådyr. Ingen erfaring selv, så dette er noe jeg har lest.

 

By the way... Spiller ingen rolle om det er om Fox eller ei (har jo Fox jeg). Er interessert i alt som har med .222 å gjøre! :wink:

 

Ser ut som om du har endel å gå på på patronlengden i magasinet. Kan jo hende det går an å kamre den til .223 senere en gang, om det er ønskelig? Vanlig lengde på .222 er 53 - 55 mm. .223 er vel fra ca 54 - 58. (Dette går ikke i Fox feks, hvor innvendig magasinlengde er 56 mm - i hvertfall på min)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ble så jeg kjøpte denne rifla. Drev litt presisjonsjakt i vinter, fikk den ikke til å samle godt i benken, selv etter forsiktig frilegging av framskjefte og fjerning av fremre skrue. Oppdaget imidlertid at første skudd satt midt i hver gang jeg var og prøvde den i benken. Da dette er en jaktrifle slo jeg meg til ro med dette. Har etterhvert skutt en del predator med rifla, og jeg må inrømme at jeg liker den bedre og bedre. Dette skyldes nok at jeg har truffet det jeg har sikta på hver gang, og det er vanligvis ingen selvfølge :lol:

 

Nå har det seg slik at jeg skal skyte et jaktfeltstevne til helga som krever rifle under fem kilo. Da den andre er indisponert fant jeg ut at jeg skulle prøve Brnon. Dro på banen etter jobb i dag for å prøve litt. Hadde en del ammo fra forrige eier, så jeg la i noen skudd som så like ut og brente på. Skal si overaskelsen var stor da jeg kom fram og fikk se en samling fra sittende på ræv jaktfeltstyle , bedre enn noen samling jeg har skutt fra benk, og midt i !! Dette ble repetert flere ganger, med diverse ammo, sako blyspiss, lapua blyspiss, nyladet Matchking og div ukjent.. Treffpunkt dønn likt!

 

Im in løøøve :lol: Problemene fra i vinter må rett og slett skyldes dårlig benketeknikk med den lette rifla ??

 

Hvis jeg får ordnet bedre avtrekk på denne kan jeg bare selge Saueren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I like it! I like it a lot!

Dette er en skikkelig godtråd Gammelfiskaren! :P

Du får bare mate på med oppdateringer. Er snellertavtrekket justerbart? Har du tanker om løpsbyttemuligheter? Systemvåpen av 601? hehe

Hvilken montasje er det som sitter på? Orginal BRNO med klakker til hakkene? Har opplevd at vanlige weaverbaser uten klakker sklir...

Jeg har en 601 i .308Win med snellert og er sådär lagom fornøyd med den. Stokken er av typen bayersk monte carlo lav svinerygg svinestygg :lol: .

 

PS! Har du stor nok klaring mellom løp og treverk? Tenkte på presisjonen din i benk (eller fravær av sådan), og lurte på om stokken kunne berøre løpet når du hviler børsas vekt på fremre del av forskjeftet? Det kan være frittliggende når du tester dette i sofan, men flexen i treverket kan være foræderisk... Jeg måtte ta ut litt ekstra på min.

Presisjonsmessig kan du sikkert hente noen millimeter på sluttstykkefinish og lapping :roll: Det vil iværtfall spare deg litt på pussejobben. :mrgreen:

 

Gleder meg til å følge denne! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Artig! Så det er ikke sant at gamle børser bommer best altså!? :lol: Moro når skuddene sitter akkurat der de skal. Kaliberet er jo kjent for god presisjon og, så om man treffer godt, så er det ingen bombe, men børsa er jo gammel, så mye kan skje opp gjennom årene. Som forrige taler sier; sjekk at løpet er frittliggende når den er i benk/støtte.

Link to comment
Share on other sites

Ble overaska da jeg var i nettbanken i kveld: Har blitt belastet et beløp fra Richards Microfit. Det må vel bare bety at stokk er på vei.. Underlig historie, bestillte den før jul da jeg såg de hadde en på lager til godpris. De er så utrolig dårlige til å svare på mail at jeg ga opp hele greia :x Nå er nytt håp tent , kanskje den kommer til vinteren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lov å spørre hva slags stokk og farge du har bestilt? Og hva slags pris det blir med frakt? Har vært inne på siden deres og tittet endel, og det er noen som frister litt. Blir i så fall en ganske konvensjonell stokk, uten tommelhull eller andre "rariteter".

Link to comment
Share on other sites

Classic laminate, synes den ser fin ut, og har begynnt å glede meg litt! Lå under rester, kortet var belastet 980 norske, så blir det vel litt mva og gebyr.. Gikk en jaktfeltrunde med den i helga, uvant med så lett rifle etter en vinter med sauer men den går godt. Mangler litt på avtrekket, men det får jeg se på til høsten.

 

Liker rifla mer og mer etter hvert som jeg får brukt a litt :-) Mangler bare navn og dåp nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Opp daterer litt her: Stokken kom til slutt den, men var til feil kasse :-( Kassa mi har 7" 5/16 c c på kasseboltene, mens den som kom var 7" 7/8. Passer denne da til en 602, eller finnes det en mellomting ?? Selger denne stokken hvis noen er interresert forresten..

 

Har skutt en del med rifla, og liker den i grunnen godt. Har ikke prøvd snellertavtrekket, noen som har tanker om det er brukbart ?? Finnes det andre alternativer til avtrekk til disse riflene? Trykkpunktavtrekket har et utrivelig slep og er ikke godt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...