Jump to content

Star Baikal vs Silma storefjell (evt andre)


haraldj

Recommended Posts

Var på XXL i dag for å kjøpe min første hagle, og hadde planlagt å gå for en Star Baikal til 3990 som en begynnerhagle, da jeg har hørt at den er grei og driftsikker. Selgeren mente imidlertid at dette var et dårlig valg, og sa jeg heller burde gå for en Silma storefjell til 6990. Han mente at Star baikal haglene var bedre for mange år siden, og at det nå er det billigste av det billige og egentlig ganske dårlige hagler. Noen som har noen erfaringer og synspunkter på dette? Jeg syntes umiddlebart att Silma hagla var lettere å håndtere og veldig smidig å knekke opp osv, men ble veldig usikker på hva jeg skulle velge. Er som sagt nybegynner og tipper jeg kommer til å gå på rypejakt noen få ganger i året, og er vel ikke en bedre skytter en at det foreløpig neppe er hagla sin feil hvis jeg bommer. Takknemlig for svar!

 

Harald

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe erfaring med silma men tror ikke star er blitt dårligere med årene,har mange bekjente som har baikal,har selv også,alle uten unntak er fornøyd.

star er jo litt "grovt"laget,ikke lagt mye vekt på finnish og og gravyr.

eneste jeg kan si er at star er ett meget bra valg da det gjelder kvalitet og sikkerhet.

det smeller uansett år etter år,men om det gir utbytte i fellinger,ja det er nok mest opp til deg og ikke geværet.....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe mer erfaring fra Star Baikal enn at jeg har prøvd noen skudd med et par av de, men etter det jeg har skjønt har kvaliteten blitt litt mer usikker med årene...ihvertfall holdbarheten.

Den siste Star'n jeg skøt med, var av nyere årgang(ny på starten av 2000-tallet), og den var av det ymse slaget for å si det mildt! Den var ufattelig laus og slarkete i låskassen(heter det låskasse på en hagle?).

De andre jeg har prøvd har vært av god gammeldags russisk armeringsjern, som holder i alle år! Men dette har vært modeller fra '60- og '70-tallet.

 

Silma Storefjell har jeg overhode ingen erfaring med, men funker sikkert!

 

Personlig tror jeg at jeg ville gått for en Lanber skulle jeg kjøpt hagle i dag!(selv om jeg er strålende fornøyd med min Bettinsoli...)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt og har venner med begge hagler. Gå for Baikalen er mitt råd. Slik jeg ser på det, så prøver Silva å være en billig versjon av "store-gutta", men baikalen går sin egen vei og sier "ja jeg er stygg, men hei det er ikke derfor du kjøper meg". Hadde det bare vært like mye igjen for pengene i andre ting som i en baikal. :roll:

Link to comment
Share on other sites

en baikal er en baikal, ikke noe mer rundt det. du får samme hagla i dag som før, bare med noen forbedringer. selgeren du pratet med er full av dritt. vil heller si det om silma som er tvilsom i denne sammenhengen. flere kompiser av meg har nyere baikaler som er gått tusenvis med skudd og eneste som er forskjellen på dem er ett penere forskjefte, gummikappe bak på kolben og flere choker med i eska.

Link to comment
Share on other sites

Baikal gir mye for pengene. Her betaler du overhodet ikke for merket. Med andre ord ingen Mercedesfaktor :D

 

Jeg har to Baikal, hagle og rifle, og er godt fornøyd i forhold til pris.

 

Du får ingen som helst eleganse, men det slipper du da også å betale for.

Presisjon og holdbarhet har den i massevis.

 

tenk også på at O/U til Baikal har fangsikring i tillegg til å sperre avtrekkstengene.

Det er derfor en av de sikreste haglene på markedet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv en silma storefjell 12/76 og den fungerer kjempefint. treffer det den skal også.

jeg ville heller gått for Silma, den har tross alt den franske lilje som gjør at den har den høyeste utmerkelsen for trykktesting (1700 eller noe) Baikal er så vidt jeg vet ikke godkjent for stål heller.

silmaen er også et nokså penere våpen.

Link to comment
Share on other sites

hei kjøpte selv en stk baikal i våres og den skyter jeg godt med

har nokk den nye typen med avrundet forskjefte, forskjeftet på eldre modeler er skråkuttet tilbake oppover mot løpet.

 

jeg fikk min biligt pga en mindre sprekk i kolba like bak sikringen.

 

min er godkjent for stål og er merket, den er også nå blitt oppboret til 12/89 og trykktestet til 1400

mener att det er fabarm som har de høyeste trykktestingene :?:

mener att i katalogen til jaktdepotet så ligger det info om att de er eneste hagla som trykktestes til 1600

 

kombi og 27 haglene har samme låsekasse så her kan en få til løpsveklsling med mindre tilpasninger

 

jeg har to avtrekkere på min og det liker jeg best, da blir det ikke fommling med løpsvelger

jeg står endel på standplass og tro meg det fommles endel med løpsvelgere.

 

jeg har skutt endel med silma hagle og skyter også godt med disse haglene.

ja baikal er trange og må slites til, med skyting eller pussing polering, for og bli smidige.

 

men en eller annen gang så kjøper jeg nokk også et dyrere våpen, for det føles godt i hendene når en

fingrer på en browning eller berreta . Men garantert att det alltid vil stå en baikal som reserve i mitt skapp.

 

og når hagla ikke koster mere en 2-3 lapper så kvier en seg heller ikke så mye for og gjøre inngrep i kolbe etc

for og gjøre tilpasninger,, på høyder lengder etc,

Link to comment
Share on other sites

Hvis du syntes at kolben er for lav på Baikalen er ikke dette noe problem:

 

- Kjøp en ammoholder, som du kan feste på kolben

- (Hvis du har reimfestesom står i veien for ammoholderen, kutter du bare et lite hull i holderen)

- Så tar du litt papp og bretter slik at du kan legge det under ammoholderen.

- Og der har du en høyere kolbe.

 

es56ic.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...