Jump to content

Overladning 6,5x47 Lapua


Rufus

Recommended Posts

 

Krafta som skal til for å rikke kula her er i størrelsesorden flere hundre kilo om jeg husker det jeg har lest av folk som har målt krefter for gravering av kuler gjennom overgangskonusen.

 

Har du noen kilder på dette? Er på jakt etter slike data.

 

 

Her er det noen som har litt tallmateriale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Støtter teorien om at kula har blitt stuket/utvidet/deformert av bankingen i forkant av forsøket på å skyte den ut. Dette har gjort av de 500-700 kilo som kreves å dytte den har blitt øket vesentlig. Regner ved at Rufus har banket en god del siden han var sint når han ladet den med en ny patron uten kule :roll:

 

Veldig bra at slik info deles. Rufus er fornuftig, og derfor brukte han snorutløser...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kuler kan sitte helt usannsymlig hardt fast, det er stor forskjell på glidefriksjon og statisk friksjon når kula sitter fast i løpet. Jeg satte under sub-eksperimentering ei mantlet kule fast midt inne i et .308 løp, og forsøkte å banke den ut med stålstang og hammer. Brukte en halvkilos smihammer og alt jeg hadde av krefter i armene, med det resultat at jeg til slutt banket stanga _gjennom_ kula så et tynt mantelrør fremdeles satt fast i løpet. Friksjonskreftene er altså større enn den skjærkraften som skal til for å presse en ca 7mm pussestang gjennom ei 180 grains FMJ-BT kule på langs.

 

Løsningen i mitt tilfelle, da det var for smal kant på det kobberet som sto igjen til å få tak med stanga, var ikke helt etter boka. Ladet opp med en helt trygg subladning med støpt blykule, rigget til med snor, og skjøt ut manteresten. Ingen skade på våpenet, og ingen trykktegn på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...