Jump to content

micro chip avleser..hvor


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Litt OT, men er det noen som vet om man får kjøpt selve chipene? Og utstyret for å sette den inn?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en "nerd" av en bror! Kort fortalt har han et hus som har sensorer og tekniske finesser på høyde med pentagon, det er jeg sikker på! :wink: Han styrer hele huset ved hjelp av PC`n. For å si det slik så har han sensorer på nedspylerplata på do!

 

Uansett, må komme til poenget her... han har sett en katteluke som låses opp ved hjelp av chipen som katta har, ganske smart for å unngå at andre katter slipper inn.

Men han har lyst til å bygge om huslåsen slik at når han kommer til døra så låser den seg opp. Og da ved hjelp av en chip han har under huden. Tror ikke han har turt å gå ned til dyrlegen for å få instalert en på seg selv enda, men hvis ha ikke finner løsningen et annet sted, så er jeg sikker på at han kommer til å spørre iallefall! :lol: Ser for meg aniktsuttrykket på veterinæren når han ber om å bli chipmerket!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men han har lyst til å bygge om huslåsen slik at når han kommer til døra så låser den seg opp. Og da ved hjelp av en chip han har under huden. Tror ikke han har turt å gå ned til dyrlegen for å få instalert en på seg selv enda, men hvis ha ikke finner løsningen et annet sted, så er jeg sikker på at han kommer til å spørre iallefall! :lol: Ser for meg aniktsuttrykket på veterinæren når han ber om å bli chipmerket!! :mrgreen:

 

Går det ikke med RFID tilpasset husdyr da? Riktignok ikke noe en kan stikke under huden, men det er vel stort sett samme teknologien.

 

http://www.husdyrmerke.no/images/pdf/EID_generelt.pdf

 

"Hunndelen" av merket (som inneholder chip'en) er på størrelse med et kronestykke, og ca 5mm tykt. Den "toppen" i midten er bare en plastduppedings som skal låse "hanndelen", og kan pusses bort...

Link to comment
Share on other sites

Back to Topic. Husk at om du skal kjøpe en slik, så er det forskjellige typer chip som er blitt brukt gjennom årene. Sørg i så fall for å få en som leser også de som ble brukt for noen år siden. Det kan jo være aktuellt å scanne i løsbikkje som er mer enn 4 år om man først kjøper en avleser.

 

For de som reiser på prøver i Sverige og i så fall bør ha med avleser, så er det mange klubber som har egen scanner og tilbyr sine medlemmer å låne denne om de skal "utaskjærs" for å konkurrere.

 

P.S. Scannere er ofte en god del billigere i Sverige, om du skal dit en tur likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...