Jump to content

Sauer 202 Forrest og presisjonsproblemer.


Pirken

Recommended Posts

Hei alle sammen! Jeg kjøpte meg ei Sauer 202 Forrest i cal 9,3x62, kort hundefører rifle med 19mm pipe. Dette fikk jeg beskjed om at skulle være det råeste innen presisjon. Jeg hadde ei børse fra før som gikk hull i hull som koster kun halvparten av hva denne gjør så jeg regnet med at denne fjonge og børsa skulle gjøre susen. Har alltid hatt lyst på en Sauer pga dette med presisjon og at jeg liker disse våpnene utrolig godt. Når jeg skulle prøve skyte denne børsa fikk jeg den ikke til å gå skikkelig :shock: samlinger på 50 - 60 mm med alt jeg hadde av patroner. Lapua Mega, Oryx, woodleigh og vulkan var kulene jeg prøvde. Både hjemmladd og fabrikk ammo. :evil: Etter å ha vært inne i butikken med børsa og tatt ut pipa å tørket vekk olje som var rundt innfestinga på løpet å satt den inn igjen gikk den mye bedre, med Lapua Mega går den hull i hull, men kun med Lapua Mega fabrikk ammo :!: Og Lapua Naturalis gikk også tilfredsstillende i børsa med en 3 skuddssamling på 17mm. Men disse kulene er ikke brukbare etter min mening på jakt etter elg og bjørn, skyter du skudd på skrå inn i dyret eller at man skyter på dyr i fart endrer kula retning og noen ganger kommer den ut igjen på samme side som du skyter inn. Så jeg lader og lader å prøver å få denne børsa til å gå med noe annet enn Lapua men det nytter ikke. :| Får ikke tre skudds samlinger på mindre enn 50 mm, og det er ikke godt nok. Når man kjøper ei børse til den prisen og som reklamerer med super presisjon bør det gå ann å få til noe bedre. Har noen noe tips om hvordan jeg kan få denne børsa til å gå med ordentlig kuler ?? Børsa er veldig god å skyte med og jeg liker den godt, men begynner å miste trua..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert å bytte den inn til en R93 :wink:

 

Spøk til side...

 

Jeg har ladet til en kompis som kjøpte seg tilsvarende modell i fjor. Vi har heller ikke fått til den helt supre presisjonen enda. Stort sett samme erfaring som deg. Børsa samler best med Norma Oryx fabrikk, rundt 40 mm. Hjemmeladet 286 grains Swift A-fram ligger på rundt 50 mm.

Link to comment
Share on other sites

Javel, det var interessant å høre :) Det er altfor dårlig presisjon i en sauer etter min mening, når dem sier at presisjonen skal være optimal :evil: Men jeg har lest litt om hva det frivillige skyttervesenet har skrevet om presisjonsproblemer, de har en modell som de bruker på bane som har samme løps innfesting som sauer 202 med disse tre unbrakoskruene som skal skrues til med 10 - 12 kg/N eller hva det nå heter, ihvertfall har de kommet frem til at dette er altfor mye. Hvis skruene skrues til så hardt som beskrevet i bruksanvisningen fikk de presisjonsproblemer. Når disse skruene blir skrudd til så hardt blir ikke glippen på innfestingen lik i forkant og bakkant, og da blir heller ikke belastingen lik på pipa. De hadde funnet ut at ved og ikke bruke mer enn ca 7 kg/N ble presisjonen perfekt. Dette har de fått Sauer til å undersøke og de er helt enig at dette er feilen. Så det frivillige skyttervesenet hadde fått aksept fra Sauer til og gjøre dette.

Jeg målte på min Sauer her om dagen og glippen var ikke lik, så jeg mangler bare en moment nøkkel slik at jeg kan få testet ut dette. Det er siste utvei for at den saueren blir værende i mitt børseskap.

Har faktisk sett litt på Blaser proffesional, er det noen som har noen erfaringer med den ?

Hvis ikke er Tikka det eneste man kan stole på når det gjelder presisjon, har skutt mye med forskjellige Tikka rifler og de skuffer aldri når det gjelder presisjon. Men jeg synes det har blitt litt mye plastikk på dem :(

Link to comment
Share on other sites

God kveld Pirken.

Ser at du sliter med presisjonen i din Sauer.Som du skriver, så tror du tilstrammingen rundt løpet er problemet ditt for presisjonen. Det stiller jeg meg undrende til, da det ser ut til at du har presisjon med Lapua Mega og Naturalis.Hvordan kan det ha seg at de kulene går, men ikke noe annet. Hull i hull med Mega og 17 mm med Naturalis, men kulene kan ikke brukes da de kommer ut igjen på samme side som de går inn..........? Dersom ei 18,5 eller 17,5 grams kule skutt i normale 9,3x62 hastigheter kommer ut på samme side som den er skutt inn, tørr jeg påstå at noe er fundamentalt feil. I vårt jaktlag, brukes Lapua mega i 18,5 gr av mer enn halve laget, og aldrig opplevd noe liknende. Og hadde vi i tillegg hatt samlinger på 17 mm eller hull i hull, hadde jeg vert mer enn godt fornøyd med min 9.3........

Link to comment
Share on other sites

Har noen av dere prøvd Sauer Forest i 9,3 x 62 i benk ? Jeg har som sagt prøvd min i benk å skutt mange tre skudd samlinger og det samme skjer hver gang, 2 stk i nesten samme hullet og skudd nr 3 havner fra 4-6cm unna gruppen. Men med Lapua har jeg ikke det problemet. Prøvde en moment nøkkel i stad og da satt ikke pipa skrudd til med riktig moment i det hele tatt :shock: Så jeg skal prøve den igjen i dag å se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ett ammosett går hull-i-hull og et annet ikke gjør det, så ligger problemet i ammunisjonen, og ikke i våpenet ...

 

Om du hadde hatt tilsvarende avstikkere uavhengig av ammotype, kunne det være våpenet det var noe galt med. Akkurat nå leser det som om du ønsker å justere rifla slik at en ammunisjonstype skal oppføre seg som de andre.

 

Ellers er det riktig at man skal passe på momentet - årsaken til at DFS ønsket å redusere momentet fra 15Nm var for å redusere slitasje på innfestingen, samt at man mente dette ga presisjonsforbedring. Sauer rettet sitt anbefalte moment etterpå. Men i min originale Sauer-manual fra 80-tallet så står det 7Nm, så 15Nm må ha sneket seg inn som en trykkfeil på et eller annet tidspunkt i forb med STR.

 

Tørr pipe og pipefeste.

Riktig moment.

Husk - først lett tilstramming, så sluttstykket i og låst, deretter tilstramming til 7Nm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Saueren er generelt mer kresen på type ammo. Kjenner flere som har og har hatt Sauer og de fleste må finne seg en type ammo som går godt å holde seg til den. Men selvsagt finnes det Sauere som går med alt. Så hvis du er opptatt av å ha ei børse som går godt med en spesiell type kule tror jeg at jeg hadde kjøpt noe annet enn sauer.

Link to comment
Share on other sites

Grunnlaget er at jeg kjenner flere som har Sauer som klundrer med å finne patroner som går godt i børsa, det gjelder både fabrikk ammo og hjemmeladd. Noen gjør forskjell på lapua hylser og norma hylser, de fleste går ulikt med forskjellig type kuler, forskjellig krutt type kan også gjøre store utslag. I mitt tilfelle gikk børsa utrolig godt med Lapua Mega og Lapua Naturalis, men den gikk ikke med noe annet. Men Mega og Naturalis er ikke egnet til jakt på storvilt som elg og bjørn. Kula er etter min mening altfor lang og velter hvis man skyter på dyr i fart eller om de står litt skrått. Med en gang Mega kula møter motstand vinkler den å tar letteste vei ut. Jeg skjøt 21 elger med Mega og Naturalis i fjor og jeg kunne ikke se en eneste gang at kula hadde holdt retningen gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

.................Men Mega og Naturalis er ikke egnet til jakt på storvilt som elg og bjørn. Kula er etter min mening altfor lang og velter hvis man skyter på dyr i fart eller om de står litt skrått. Med en gang Mega kula møter motstand vinkler den å tar letteste vei ut. Jeg skjøt 21 elger med Mega og Naturalis i fjor og jeg kunne ikke se en eneste gang at kula hadde holdt retningen gjennom dyret.

 

:wink: Hadde jeg opplevd dette hadde jeg byttet kule- og kaliber.

:wink: Interesann teori, elgene dine sto kanskje litt mere på skrå enn du trodde? Mega er vel muligens blant de korteste kulene du får mtp lengde, vekt og kaliber?( I mitt sortiment er det vel bare rundneset Woodleigh som er ørlite kortere enn Mega...) Hvor lang kula er kommer vel mest av kaliberet, og disse kulene er rundnesete. Det skal vel etter sigende være en stor fordel kontra spisse kuler når det gjelder retningsstabilitet i dyret...

 

Forresten, min Sauer går bra nok med de kulen jeg har prøvd- om skytteren gjør sitt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har faktisk sett litt på Blaser proffesional, er det noen som har noen erfaringer med den ?

(

Jeg har en slik, grei børse- og ihvertfall ikke noe problemer med presisjon :wink:

Minuset er litt kinkig magasin, - og at alt er overpriset så til de grader. :(

Uten tvil en meget hendig børse som jeg trygt kan anbefale. Jeg liker den bare bedre og bedre...(Men ikke kvitt deg med Saueren..)

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh kuler har jeg også prøvd i og med at jeg hadde ei børse før som gikk utrolig godt med det, men hu ville ikke ha de heller. Elgene stod ikke mer på skrått enn jeg trodde og det var også noen rene side skudd. På tre av elgene som det var rene side skudd på gikk kula inn i bakkant på bogblad og vinklet rett bakover og inn i vomma. Sånt gjør meg irritert, rote rundt i møkk når man har en perfekt smell skulle være unødvendig. Det samme skjer med mega kulene i 6,5x55 også. Hadde en smell på en elgkalv som kula var så vidt borti bog blad, da vinklet den å gikk ut foran mellom brystveggen og bogblad. Livsfarlig for hundene for oss som jakter med løshund. Og det var heller ikke dødelig.

De i butikken har prøvd den, men kun med Lapua, og det går hun jo med så de mener jo det er godt nok. Uansett nå så har jeg byttet den inn å kjøpt Blaser Professional med camo stokk i 9,3 x 62. Gleder meg til å hente den å prøve skyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan ikke skjønne at Mega`n oppfører seg slik, gang på gang... Har da brukt Mega i flere år.

 

Mulig jeg må prøve ut det med alukasser og presisjonsproblemer selv. Om det kun gjelder "grøvre" kalibre eller om det gjelder alle.

Da er 6.5x55`n en god start... Har ennå tilgode å se en Sauerpipe gå dårlig i det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Maskinfører feil, he he.. Stakkar! Har hatt 9,3 i 12 år nå og har hatt børser som har gått hull i hull før, så tror ikke det skulle være noe problem å holde i en sauer. Blaseren går veldig bra. Med Vulkan ligger samlingene på 35mm, litt lurvete. Men med RWS ble det en samling på 15mm, så presisjonen er der. Men det gjelder å finne en ladning med Vulkan som den liker. Forøvrig klikket den 4 ganger med hjemmeladd, jeg brukte standard Remington tennhetter. Så det var det eneste som var skuffende med Blaseren.

Det er klart hvis du skyter en elg hvert år, så er sikkert Lapua Mega mer enn godt nok. Men skyter man 20-30 elger hvert år for løshund så kan man ikke ha kuler som skifter retning i dyrene og som splintrer. Når til og med kula kommer ut igjen på innskudds siden begynner det og bli farlig for både hunder og folk.

Link to comment
Share on other sites

som har gått hull i hull før

 

Da snakker du fortsatt om 9.3x62?

 

Tilbake til Forest`n. Testet min forrige fredag. Fra 25 - 33 mm samlinger med 3 forskj. kuler. Helt greit for min del. Og det uten å teste diverse ladninger. Samt med x6 kikkert.

Hadde sikkert klart å krympe den yttligere.

 

Skal jeg jage samlinger så velger jeg heller en Match rifle ikke en rifle beregnet for drivjakt...

 

Hva gjelder kuler som kommer ut samme vei som inn :shock::?

Har jeg aldri opplevd... men nå skyter jeg ikke 20 - 30 elg i året heller da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har som "Hansen delux" brukt Mega i flere år nå, og senest sist torsdag skjøt jeg ei hjortekolle med min Sauer Highland 3006. Kan ikke skjønne at Megaen er så dårlig i Sauer. Bruker også Mega i 66,5x55, da i en jaktmatch. Samlingene er så bra at jeg uten problem kunne brukt den på jaktfelt :roll: Når det gjelder kuler som kommer ut samme vei som de går inn har heller jeg aldri opplevd, unsett hva slags kuler jeg har brukt. Og aller minst ikke med Mega.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...