Jump to content

Hjelp med valg av pakketilbud (rifle) og optikk...


Emilio

Recommended Posts

Dere er vel møkklei slike tråder, men er en del penger for meg. Så vil få det riktig! :)

 

Vel, først og fremst så er jeg en "haglejeger". Så har erfaring eller kunnskap om rifler. Jeg har vært å forhørt meg så mye som mulig på Børselars og Villmarksbutikken(til de som lokalkjent), så jeg ikke må mase for mye på dere kammerfolk. Jeg har så og si bestemt meg for børse, og 95% sikker på kaliberet (kommer til å jakte alt fra trost til rev).

 

Jeg har også fått to pakketilbud :

 

 

Villmarksbutikken

 

[*]Browning A-Bolt 6,5x55

[*]Nikon Monach 2.5-10x50

[*] ELLER Leupold 2 ( 1000kr mindre isåfall)

[*] Montasje inkludert.

 

Veil. 16.080

 

Tilbud 15,000

 

Børselars

 

[*] Browning A-Bolt 6,5x55

[*] Meopta Artemis 2000 3-9x42

[*] Montasje Leupold STD

[*]..... og monteringen

 

Pris 15,300

 

Så kommer noen spørsmål utenom.

 

Hva ville dere gått for av Nikon, Leupold, og Meopta?

Og om noen kort kunne forklart meg om zooming til et kikkertsikte? (3-9x24) osv...

 

 

Takker på forhånd, Emilio

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ville helt klart ha gått for en Meopta. Har en Artemis sjøl og er meget godt fornøyd. Har vel hatt en 10-12 kikkerter opp gjennom åra så jeg har prøvd mye rart :wink:

Zomingen du nevner er rett og slett forstørring fra 3 til 9 ganger. Alt ettersom hva du stiller den inn på.

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt Leupold eller Meopta.

 

3-9x42 betyr at kikkerten har variabel forstørrelse. Du kan da velge fra 3 til 9x forstørrelse. 42 betyr størrelsen på linsa. Større linse slipper inn mer lys. 40 og 42 er vanlig. Til jakt på kveld og lengre hold er 50 eller 72 vanlig.

 

Det er flere gode tråder og noen artikler på valg av kikkert her på kammeret. De forteller deg alt du trenger å vite om kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt på kveld og lengre hold er 50 eller 72 vanlig.

 

Ehh, 72mm objektiv er vel knapt nok "vanlig"? :roll: Tror faktisk ikke jeg har sett et slikt på skytebanen en eneste gang.. Men nå bor jo jeg i fylket med lavest gjennomsnittsinntekt da, så det kan jo være at ting er annerledes andre plasser.

 

50-56 er vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Mente det ikke som om folk flest hadde det, men det er vanlig i den gruppen av jegere/skyttere som stiller ekstra krav til optikken ved kveldsjakt og langholdsskyting.

 

Det vanligste er vel 3-9x40 eller 3-12x40.

I det senere har det også blitt flere skyttere med 50 og 56, men det kan kanskje ha noe med at lommeboka til folk blir større, og siktene blir billigere.

 

Til vanlig jakt fungerer 3-9x42 helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Vel, flott! Da har jeg fått funnet ut litt, selve det med zoomingen skjønte jeg. Men det var det med 42 bak, spørte heller ikke forhandleren. Da jeg ble helt forelsket i Browningen, og hadde nok med å se på den. Det er farlig å gå på våpenjakt. :roll:

 

Hva er forskjellen på Meopta og Leupold? Tenker garanti, kvalitet og slik?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leupold er ikke så gode mht garanti, men du har jo 5 års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov. Leupold er kjent for robuste sikter, så det hadde jeg ikke bekymret meg over. Meopta jeg jeg ingen erfaring med, men de har blitt mer populære nå.

 

Du som skal kjøpe lokalt har hvertfall ikke noe å bekymre deg over. Skulle sikte svikte så vil nok forhandler finne en god løsning for deg. De har ikke råd til å miste kunder for sånne småting.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at Leupold ikke er så gode m.h.t. garanti?? Tror du bør utdype den uttalelsen. Hvis ikke min kunnskap er foreldet, er det snarere riktig å si at Leupold er best på garanti - livstidsgaranti samme om du er første, andre eller femte eier av optikken, så lenge det er "golden ring".

 

Ellers synes jeg 15-16000 for de to nevnte pakkene var noe i overkant.

 

Kjøp deg en Zeiss Classik Diavari 2,5-10 x 50 på XXL til 5990,-

En montasje til 1000 spenn (eksempelvis leupold montasje av en eller annen variant)

Kjøp rifle for resterende 9000,- (av et eller annet fabrikat)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Zeiss Classik Diavari 2,5-10 x 50 på XXL til 5990,-

En montasje til 1000 spenn (eksempelvis leupold montasje av en eller annen variant)

Kjøp rifle for resterende 9000,- (av et eller annet fabrikat)

 

Støtter denne. Eksempelvis Howa Hogue fra Jaktdepotet, rifle til 6000,-. Bør kanskje invistere en 500-lapp og la børsmaker justere avtrekk i tillegg. Interarms har også denne, muligens enda billigere.

Link to comment
Share on other sites

Leupold har begrenset garanti på produkter med elektronikk. Eksempelvis har de kun 1 års garanti på noen lasermålere, og det mener jeg er for dårlig.

 

Nå er ikke dette noe problem når vi har 5 års reklamsjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Her er det vel snakk om et sikte uten elektronikk, og da er det livstidsgaranti - kan ikke tro det er noen andre fabrikat som er bedre m.h.t. garanti. Da blir det noe misvisende når det først fremstilles som om Leupold "ikke er så gode på garanti", gitt at det er et golden ring sikte uten elektronikk det er snakk om i denne saken. :?

Link to comment
Share on other sites

Om Valget er en Meopta Artemis 2000 serie 3-9x42 sammenlignet med en Nikon Monarch Gold 2,5-10x50 og bruket er jakt på rådyr, rev osv der endel av jakten foregår i mørket er Nikonen flere lyssår bedre enn Meopta'n.

 

En Meopta av gamle serien dvs 2000 er ikke all verden å skryte av, hverken i mrøeket elelr på dagtid. En Meostar i 3,5-10x50 er i samme liga men koster endel mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Leupold er ikke så gode mht garanti, men du har jo 5 års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov. Leupold er kjent for robuste sikter, så det hadde jeg ikke bekymret meg over. Meopta jeg jeg ingen erfaring med, men de har blitt mer populære nå.

 

Du som skal kjøpe lokalt har hvertfall ikke noe å bekymre deg over. Skulle sikte svikte så vil nok forhandler finne en god løsning for deg. De har ikke råd til å miste kunder for sånne småting.

 

 

 

??har ikke leupold livstidsgaranti da??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp predator/småviltrifle + optikk selv. Fikk siktet idag faktisk :D Gikk for:

Tikka T3 lite stainless .223 (7700kr) Noen billigere? synes selv dette var en meget bra pris.

Zeiss Conquest 3-9x50 (3500kr)

Talley montasje (gratis der jeg kjøpte optikken)

 

Totalt: 11 200,-

Tror jeg gjorde et okay kjøp med tanke på pris/utstyr.

 

 

Edit: Glemte å nevne at jeg kjøpte optikken ifra USA :lol: men, kikkert er kikkert uansett hvilket land den blir solgt fra :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...