Jump to content

Misshandlet revolver


rolf

Recommended Posts

Solgte for 7 år siden en S&W mod 14, på grunn av akutt pengekrise. Angret etterpå, for det er nok den beste revolveren jeg noen gang har hatt.

 

Nå kan jeg få kjøpt den tilbake, for en fornuftig pris, men er litt i tvil fordi den er misshandlet. Det er en del riper utenpå tønna, dette har ingen betydning for bruken min. Det som er mer betenkelig er at låsehakkene i tønna er "forslått" slik at det er en del slakke i tønna når hanen er spent. Kan tydelig kjenne at det er grader i kanten av låsehakkene.

 

Hva kan en gjøre med dette? Finnes det en børsemaker i Norge som er god på revolver.

 

Skal bruke den som felt revolver.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg få kjøpt den tilbake, for en fornuftig pris, men er litt i tvil fordi den er misshandlet. Det er en del riper utenpå tønna, dette har ingen betydning for bruken min. Det som er mer betenkelig er at låsehakkene i tønna er "forslått" slik at det er en del slakke i tønna når hanen er spent. Kan tydelig kjenne at det er grader i kanten av låsehakkene.

 

.

 

Jeg hadde styrt unna, som du sier den er misshandlet.

 

En ting er hva du ser, noe annet er hva du ikke kan se med det blotte øye.

Det du beskriver tilsier vel at du må ha ei ny tønne, selges bare komplett med utstøter, krans og det hele, ca kr 1500.-

+ at våpenet tydligvis bør gjennomgås av en særs habil revoler børsemaker :wink:

Link to comment
Share on other sites

om du anser deg selv for noenlunde fingerferdig, finnes et annet alternativ:

prøv å få den veldig billig, da har du sjansen til å lære ganske mye om smith-mekanismen. kjøp kuhnhausens S&W-manual, der lærer du alt som trengs for å gjennomgå en grundig sjekk av våpenet. deler får du hos gunpartscorporation, og med noen filer, bryner, litt smergelpapir, tilpassede skrutrekkere og et par hjemmelagde spesialverktøy, kommer du langt på vei.

 

rotasjonsslark i revolvere som IKKE er "line-bored" er ikke nødvendigvis farlig, det er ofte nødvendig, og kan oppstå etter bruk om cylinderen ikke linjerer 100% med pipa når den går i lås. skal dette korrigerers må man først sjekke at alle kammerene linjerer skjeivt på samme måte, og tilpasse ny cylinderstopper etter denne skeivheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...