Jump to content

Villsvin, snart bestand i Norge?


ko-stens

Recommended Posts

Vet ikke helt om dette er rette området å legge ut det her på, men det går an å flytte den!

 

Har akkurat kommet hjem etter en uke i Orsa i Sverige. Forrige søndag, bare noen få km over grensa fra Ljørdalen, ble det stopp. Villsvin i veien! Aldri sett det før, så det var en artig opplevelse. Det var minst ti stk ikke langt unna veien. Et av dem krysset rolig rett foran bilen. Ikke redd i det hele tatt.

 

Forrige søndag. Dårlig mobilbilde gjennom frontruta...

035-1.jpg

 

I dag, på tur hjem, ble det stopp litt lenger unna grensa, 12 km for å være nøyaktig. Ei stor purke med flere unger drev i grøfta. Ikke veldig redde de heller akkurat. Fikk ned vinduet og fikk tatt et par bilder før vi kjørte videre.

 

Med såpass mye villsvin nær grensa må det vel være et tidsspørsmål før det blir levedyktig bestand her i landet og? Regner med at det er like mye, eller mer, villsvin sørover langs grensa og. Hørte også fra svensker at det er en del villsvin langs grensa fra Dalarne og sørover.

 

Snakket for øvrig med ei dame i en jaktbutikk i Orsa. Hun sa at folk var glad for villsvin fordi de håper ulven tar dem i stedet for sau! Hun nevnte at i forigårs var det en ulveflokk som hadde tatt mange sau (nevnte på 20 - 30 stk) ikke langt unna Orsa. De har nok mer enn nok av saue- og ulveproblematikk derover og!

 

Dårlig kvalitet, men når en zoomer med mobiltelefon blir det sjelden topp! Tatt i firetida i efta.

013-1.jpg

 

Jaktbutikken i Orsa kan for øvrig anbefales! Hyggelig betjening og mer enn hyggelige priser. Kjøpte Pinewood vinterkamo, bukse og jakke, til 720,- norske. Syntes det var billig jeg i hvertfall! Til sammenligning, var i Mora noen dager før i en jaktbutikk der (visste ikke om den i Orsa, 3,6 km fra campingen...), kjøpte 100 stk Lapua 55 grs .224 fmj-kuler til 270,- svenske. I Orsa kostet de samme kulene 198,- svenske (hjemmelading.no tar 300,- pluss frakt for de samme)! Men nå vet jeg det til neste gang... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meeeeeeget bra!!! :D Sånt varmer i hjerterota å høre.

 

Det jobbes ganske aktivt på svenskesia nord i Värmland for å få ut en bra bestand av villsvin. Om folk bare kan holde finga unna avtrekkeren her på norskesia, så skal det nok komme togende en god del gris både i Trysiltraktene og sørover i Hedmark.

Å skyte gris på svenske sia her oppe, er iflg de jeg kjenner ikke så smart akkurat nå.

Skyt hva du vil, men ikke villsvin :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Dårlig kvalitet, men når en zoomer med mobiltelefon blir det sjelden topp! Tatt i firetida i efta.

013-1.jpg

 

 

Er ikke noe villsvin ekspert, men den villsvinpurka ser jo ut som en skikkelig "feit" jul(i)gris.... For meg så ser den ut som en som har stukket av fra en familiepark i nærheten. Hele greia virker litt "utsatt"....

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Hun dama i jaktbutikken nevnte noe om det med utsatt. Hun trodde noe gris kunne vært nettopp det, men hun så i grunn bare positivt på villsvin uansett. Særlig håpet hun ulven heller ville gå på gris enn sau.

 

Og den purka var bemerkelsesverdig feit ja! Merket meg det i forhold til de jeg så forrige søndag. De så mer "normale" ut. Er kanskje noe i det med utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Disse grisene du så mellom Ljørdalen og Fulunäs er "ekte" håndmatede griser. Har skapt endel problemer i form av påkjørsler og irritasjon fra befolkningen i området. Ble forøvrig skutt 10 griser, som er avhoppere fra denne flokken litt lengre nord for 2 uker siden, da de ikke gikk å jage fra hagenene til folk der.

 

Det som gleder meg mer enn griseobservasjoner er hjort, har selv sett hjort 2 ganger i år i dette området. Har også sett gråbein her, så jeg vet ikke hvor sant det er att ulven viker for grisene.

Link to comment
Share on other sites

Tror det går lenge før det blir noen villsvinbestand i Norge, hvis det i det hele tatt blir noen.

Jeg bor i grensetraktene i Marker\Aremark og vi har hatt villsvin her noen år nå.Villsvinene stammer fra utsettninger i Nøssemark- Ed området på svensk side.

Villsvinbestanden har gått ned for hvert år etter at de første ble observert for 3-4 år siden.

Dette pga hard jakt og et klima og en biotop som har for dårlig næringsgrunnlag for villsvin om vinteren. Det ble funnet flere avmagrede døde villsvin i vinter.Jeg tror det i Norge kun er Kystområdene i Østfold\Vestfold som har edelløvskoger og et mildt klima som er egnet for villsvin, og dit kommer de kun hvis noen setter de ut der.Skogsområdene på sørøstlandet i Norge er marginale områder for gris. For harde vintre og for dårlig næringsgrunnlag for å etablere levedyktige bestander uten meneskelig hjelp.

I tillegg mangler svært mange Norske jegere og grunneiere både kunnskap og tradisjon for viltforvaltning.Altfor mange jegere klarer ikke å se et levende dyr uten at de må skyte det.

Her i området er det skutt endel hjort ulovlig som gjør at hjorten ikke klarer å etablere seg, den samme holdningen ser vi på jegernes forhold til gris.

Jeg var optimst angående villsvinbestanden for 3 år siden,da hadde min Laika stålos på en. Trodde da at vi nå skulle hatt en bra bestand nå.

Men etter å ha sett hvordan endel jegere oppfører seg og hvor dårlig grisen tåler en normal norsk vinter så har jeg mistet troen på at vi på kort sikt får noen villsvinbestand. Kanskje vi har en bestand om 20 år hvis vi får et mildere klima, og jegere med mere vett.

Link to comment
Share on other sites

Første bud, ved siden av de klimatiske og biotopmessige forhold, for en villsvinbestand i Norge må vel være at det er politisk vilje for at vi skal ha det. Så lenge det er fullt lovlig å skyte de svina som kommer så vil mange av dyra bli tatt ut. Det vil i hvertfall redusere hastigheten på etablering av en bestand, hvis det i det hele tatt er liv laga for dem her i Norge. Selv i Sverige er vel kanskje bestanden noe kunstig høy pga all utforing på åteplasser etc.

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi de er lovlige å skyte hele året, så betyr ikke det nødvendigvis at man skyte dem.

 

Hvis de ikke klarer seg her som du sier Varberger, hvorfor overlever de da i Russland, der klimaet er tøffere enn her?

 

Nå skal det sies at vinteren 08/09 er det verste vi har opplevd på mange år her i de mer "tropiske" delene av Østlandet, så at noen kreperer vil vel bare være naturlig. De sterkeste overlever og skal føre sine gener videre og styrke arten.

 

Sånn skal naturen fungere.

 

Personlig heller jeg til at skytekåte jegere med et stort behov for å få trynet i lokalavisa med et sjeldent trofe, er et større problem enn vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo intresser og aner i fra samme område som varberger og på mine jaktområder har vi ikke hatt så mye gris som nå noen gang. Vi har nå fått til dels store skader i en del havreåkre og har forrige uke brukt noen timer på å frede dem.

Jeg bor jo og jakter også på svensk side av grensen og her sprer grisene seg ganske bra nå. Det blir jo ikke den store explosionen som en del "experter" påstod når grisene kom, men en sakte og jevn spredning tror jeg kommer til og fortsette.

Om folk bare kunne holde fingern fra avtrekkern så har jo östfold store forutsetninger for å bli et veldig fint jaktfylke. Med villsvinet på vei in söröstfra og hjorten nordfra. så kan jo östfold om noen år ha 4 jaktbare klovviltarter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...