Jump to content

Tripod til Spottescope


Kiwi

Recommended Posts

Tripod til vinklet Diascope 65mm?

 

Jeg trenger et lavt stativ, som er lett å ha med på jakt mv. Det trenger ikke være høyt nok til stående bruk som "alle" stativer jeg så langt har sett er...

 

Noen som har funnet et snasent stativ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Manfrotto M055 med et passende videohode er vel det aller vanligste på 80mm skop, det kan stilles høyt passende til liggende og for høyt for stående. Skal jeg bære/pakke lite så bruker jeg ofte bare en beanbag til skopet, og ikke noe stativ. Det er mye roligere enn en billigstativ - Og det er perfekt å ligge å observere i et vinklet teleskop som ligger på en beanbag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, så ikke at denne tråden var aktiv før nå jeg.

 

Hadde et Zeiss 20-60x85. Prøvde det med et Velbon Mini, men det var altfor spedt for et slikt scope - det overtok en kamerat av meg til et mindre sightron scope - mens jeg fikk meg et større stativ i carbonfiber. Det fungerte kjempefint! Totalvekten på alt gjorde imidlertid at jeg solgte det til Tommy her inne, så det antar jeg gjør god nytte for seg på langholdsskyting??

Å klatre i høye fjell og åser med en slik stor Zeiss, og det stativet som tross alt var lett, ble for tungt og klumpete for meg synes jeg og langt fra noen ideell løsning. Jeg er vel kjent for å jage etter de perfekte løsningene (som ikke finnes..).

 

Selv har jeg endt opp med et Swaro ATS 65mm, nå med 45x fast, men har i tankene å kjøpe et 20-60x til det. Stativet som dumpet ned i postkassa på fredag er et Vortex High Country stativ fra Jaktfall. Det er beregnet for sittende og liggende. Det er stødig nok til et slikt scope, og i en helt annen liga enn Velbon mini, spesielt om man stiller ut bena et hakk. Det er tre posisjoner, så man kan ha det sprikende med midten helt ned mot bakken, noe som er kjekt om det er vind etc. Tipper jeg har funnet den perfekte løsningen når jeg får tak i zoom-okularet! :wink:

 

Min konklusjon er at man trenger et stødig stativ om man vil se detaljer i et spottescope. Ta det med i butikken, og prøv på stativene før du handler er mitt tips!

For å få litt sammenligningsgrunnlag, så titt gjennom mens du tapper på objetivet med fingertuppen. Det bør ikke bli store bevegelser av det.. Da vil det bevege seg av vind, eller om du legger okularet litt for tett på øyet og kommer borti med skallen så vidt det er...

Link to comment
Share on other sites

Har et slikt til mitt Vortex Razor HD.

http://www.manfrotto.com/product/8374.58969.83534.0.0/055CXPRO3/_/055_carbon_fibre_Q90_3-section_tripod

Har et spenn fra 11.5 - 175cm, det er stødig nok til spotting.

Ved fotografering gjennom scopet er fjernutløser/timer et must, men det er det kanskje uansett?

 

Har dette hodet på tripoden

http://www.manfrotto.com/product/8709.31708.22801.0.0/501HDV/_/501HDV_Pro_Video_Head

Det bygger 11cm på toppen av stativet, så hvis du skal veeeldig lavt er kanskje et annet hode å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Eg har eit Nikon Fieldscope ED50 A, så det er lite og lett. Tenkte mest på eit lite lett stativ til spotting i fjellet og som fungerar på skjotebanen. Problemet er at festet er fast på undersida, altså det kan ikkje roterast slik at ein kan ha det ståande på standplass og sjå rett inn i det. Men med eit hovud som kan vippast til sida gjeng det vel greit.

Det spørs om eg prøvar eit Velbon Mini. Det såg kurant ut og var veldig billig. Det fungerar kanskje til sittjande spotting òg?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle hive ut et par bilder på hvordan jeg bruker "beanbags", "erteposer" kanskje vi skal kalle dem på norsk.

 

Motivet: "Ankring forbudt" @ drøyt 1400m, bare for å vise at kikkerten ligger i ro på den en peker på.

12112011179.jpg

 

Spotteren. Når det gjelder skarphet i bildet vs stødighet, så er dette omtrent det stødigste som fins, det er ingen fjæring i posene, så det blir null vibrasjon - og en får godt og skarpt bilde (når en SER, ikke med mobiltelefon). En kommer også lavt og kan være i skjul, om det er et poeng, og vinden røsker heller ikke i kikkerten.

På fjellet, lett pakket, fungerer en pose, eller en sekkelomme med en genser eller noe sånt inni, nesten like bra.

12112011183.jpg

 

12112011184.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...