Jump to content

For de som jakter med 358 Norma Magnum


hunter boy

Recommended Posts

Tenkte at dere som bruker 358 NM kunne skrive litt om deres erfaring med kaliberet og fortelle litt om vilken kuler og ladninger dere bruker.

Har en Schultz & Larsen m97 selv som jeg kjøpte i fjor som skal brukes på elg/hjortejakt og hadde vært greit og hørt litt fra dere som har prøvd litt forskjellig da min erfaring med kaliberet på dyr er lik 0 :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt 358NM i mange år.

Har felt Elg, Hjort, Rådyr, Impala. Blesbuch, Sebra, Vortesvin, og Orrfugl med våpenet.

Erfaringene med forskjellige kuler er dårlig, da jeg har ekstrem presisjon med Barnes x 250gr og 78 gr N160 som driv middel.

Våpenet gjør en god jobb med denne kulen, derimot er kaliberet ikke noe nybegynner kaliber til det sparker det i meste laget.

Men har du skutt en del er det av mindre betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fikk min 358NM i fjor sommer, så langt veldig fornøyd. Skjøt 4 hjort med den i høst som var, på alt fra 20m hold til 110m, upåklagelig effekt, alle datt i smellen. Min er kappet noen cm og påmontert demper, så den er skikkelig go skyte med, har gått veien fra 30.06 via 7mmRM til nå å bruke 358 NM, storfornøyd! Min spytter ut 250grains Woodleigh i litt slakkere fart enn med full lengde på pipa, men fremdeles fort nok :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har bare skutt 3 hjorter med min, alle med 250grs Hornady SP i noenlunde moderat hastighet. Alle hjortene datt i smellen, men det gjør de som regel med 30-06 også. Erfarte dårlig penetrasjon med Hornady-kulene i fjor, så til høsten blir det Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet og testet en del med Oryx, Swift og hornady sp alle i 250 gr i våte aviser. må si jeg er imponert over oryx altså. jeg hadde trodd den skulle bli værre en den ble. Har holdt utrolig bra selv på 10-15 m med utgangshastighet på rundt 830. Swift har selvsakt imponert hele veien, men hornadyn har desverre gått i oppløsning om holdet ikke har vært opp mot 100 meter. får se om jeg får lagt ut nå bilde en gang om jeg orker :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en S&L, en 65 DL med ny Walther pipe i, og den er fin rifle. Jeg har prøvd litt forskjllig, Nosler 180 Hand Gun Partion, en artig kule som høy hastighet og tror det blir en splatt effekt med den, 200 grain Rem Core Lokt, billig og bra kule , sikkert fin på rådyr , og trening .

 

215 Tonheim, veldig bra kule, skyter tett og bra og er en veldig harmonisk kule i 315, med tanke på at den er flat basa og helt i kopper så hindrer den ikke COL , og passer fint i standard kasser, du fpr god kulebane, og den er veldig bra .

 

225 Sierra GK, veldig fin kule for trening og jakt på litt lenger hold. Synd den ikke er i 100 stykk boks, og bare i 50 esker.

 

 

225 Accubond, superkula av de lette vektene . Den er bare rå og for de som har lenger magasin enn mitt så er den en allrounder. Passer for langholdskyting og langholdsjakt også. Har flatest kulebane av de landninger jeg har prøvd.

 

250 Speer, Nosler P , dette er standard vekten av de , og har høy bc og gjør at det er kulevekter som passer for det meste av jakt.

 

250 Oryx, en av de beste kulene syns jeg , har bare brukt den på 5 rådyr og 3 rever, men den det var god effekt og skuddsår på 5 kroningen ut, og god effekt. Hvis den fungerer like bra på større vilt så fortsetter jeg med den .

 

 

310 Woodleigh har jeg , men ikke fått lada opp ennå, Jens Perto har brukt den på mye slags vilt, og bla i Afrika har han felt bøffel med den og elefant , 310 grain Woodligh Soft og solid . hatighet ca 750-780 ms .

 

 

Men Woodleigh kom i fjor med 3 nye kuler , en 225, 250 og 275 grain Protected Point, som er nok de beste trioen av kuler som passer i mange slags kalibrer. Perto fortalte meg at han hadde i mange år savna en 275 grain PP, det ville være allround kula , ettersom den har såpass høy BC og formlinjet at den ville passe flere kalibrer og hastigheter

 

Han brukte Barnes Original 275 grain litt før og den var ok, men han savna en Woodleigh type i samme vekt .

Link to comment
Share on other sites

Har min andre 358, og er storfornøyd. Har nå en som er bygd opp på en etterkrigs mauserkasse i klassisk stil og litt " improved ". Får 875 ms på 250 grains kule. Da jeg begynte å bruke kaliberet var det kun Svift A-frame som var å få tak i av skikkelige kuler så den er den eneste jeg har brukt. Har enda til gode å finne en kule i et skutt dyr, den banker rett igjennom det meste uansett skuddvinkel, og det detter som regel i smellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skutt et 40-talls hjort, rein og rådyr med kalibret gjennom ca 15 år og kommer ALDRIG til å kvitte meg med kalibret. Jeg har gått gjennom jaktloggen min og hvor enn fantastisk det høres så har jeg tilgode å skyte mer enn ett skudd etter de dyrene jeg har brukt kalibret på! dessuten har 80% gått ned i smellen og kun 1 hatt utras på over 50 m. Mulig det er tilfeldigheter, men jeg velger å mene at det er den perfekte kombinasjon av kulediameter og hastighet :D har skutt minst like mange hjortedyr med andre kaliber mellom .260 og .458 winmag, men vil ikke påstå å ha hatt den samme effekt der.

Jeg har prøvd mye forskjellig av kuler men har de siste lagt meg på 250 woodligh, oryx er veldig lik denne men etter min mening en anelse mykere. lader til en utgangshastighet på 825 ms, og holder meg der pga. presisjon og harmonisk effekt :roll:

Hylsene er dyre, men tager man rimelige .375 HH hylser kapper de til riktig lengde og presser de rett i .358 dia med påfølgende skyteforming med 180 gr. revolverkuler,, så har man treningshylser for en 5-6 omladninger.

 

Man skal alle ha sin nisje i livet :wink:

Link to comment
Share on other sites

sjekk med Tonheimen, han har hylser i bulk, Er du heldig får du de for 10-12 kr stykket.

 

Og .338 win mag hylser kan du forme om , de blir litt korte, men det går . Og .308 Norma magnum hylser kan du også forme om .

 

alle de korte standard magnum hylsene kan formes om til .358 NM.

Link to comment
Share on other sites

Min medusin til elgen er 250 gr swift-Aframe ,76 gr N160 ,standard hette cci 200 ,83 mm COL hastigheten på detta her vet jeg ikke,aldri målt,men jeg ser på elgen att jeg treffer :D, ikke alle går ned for smellen,men de går sjelden langt.

I og med att jeg er upartisk,så utroper jeg dette kaliber til det mest optimalet som er,til elgjakt,og all annen jakt her på bjerget for den delen :D

Link to comment
Share on other sites

Men Woodleigh kom i fjor med 3 nye kuler , en 225, 250 og 275 grain Protected Point, som er nok de beste trioen av kuler som passer i mange slags kalibrer. Perto fortalte meg at han hadde i mange år savna en 275 grain PP, det ville være allround kula , ettersom den har såpass høy BC og formlinjet at den ville passe flere kalibrer og hastigheter .

 

Mullins, vet du om disse kulene er kommet til Norge ennå?

Jeg er ihuga 35 Whelen entusiast, og har til nå endt opp med 250 grn Woodleigh RN som all round kule, men venter med lengsel på disse PP kulene i .358

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bare for å ta opp en gammel tråd :roll:

 

Har i år prøvd 225 grs Barnes TSX i kaliberet, dette er blitt min nye venn :!:

Husker ikke ladningen i farten, men ligger rundt 870 ms.

Meget presis, god kule. Fungerer også fint på lengere hold, testet presisjon på 350 m.

Skjøt noen hjorter med den i høst og ble overrasket over hvor snill den er med slaktet, selv om den hadde passert to bogbein i tjukkeste mølja.

Anbefales, og må bli fortreffelig til den som skal på antilopejakt, ibex o.l:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...