Jump to content

Olje på Lyddemper?


Armourer

Recommended Posts

Har nå kjøpt en A-Tec(CMM-6 stål) demper til min Bushmaster. Det jeg ser er anbefalt fra Brügger-Thomet er å bruke et "anti-seizing compound" på gjengene.

(I fra engelsk talende Forum, snakker de bare om vanlig våpen olje. f.eks: CLP, Break Free)

 

En A-tec demper bør vel helst smøres opp på alle gjengene mellom hver baffle?

Noen erfaringer med hvilke olje som egner seg best til denne type bruk?

Bør man ha et tynt lag olje også inni demperen for å forhindre for mye fastbrent dritt?

Hva med å f.eks bruke kobberfett på gjengene, det skal tåle temperaturer fra -30 til +1100 grader?

 

Erfaringer/synspunkt?

 

Mine erfaringer med demperen pr nå:

A-Tec demperen min ser grei ut foreløpig, ikke prøve skutt enda. Har rengjort den innvendig i dag, var en del rester etter produksjon inni den (spon ol.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du handla den fra jaktdepotet så var det den jeg bestilte hadde bestilt for par uker siden. Når jeg kom hjem fra ferie og skulle hente demperen så var den visst solgt til feil person. Surt!!

 

Men det kan væra samma for det ser ut til at min bushmaster ikke er gjenga til 1/2 28. Merkelig, for det satt jp comp på den.

 

Åssen fungerte lyddemperen på den? Ble det stille nok? Og du fikk vel ikke problem med overtrykk fra gassen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende noe i en tube som fulgte med en remington jeg handlet en gang. Det heter GUNSLICK Anhydrous Graphite.Det må vel gjøre susen? Grafitt mener jeg?

EDIT:JEg har også en spruteflaske med noe som heter MAXIGLIDE.Det står på at det protects from -50 to +300C. Dette stoffet gjør at glidedeler gliiiiir. Kanskje noe å ha på gjengene?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min er i Stål, er merket Steel på demperen.

Mulig de som er laget til f.eks AR15 eller andre halvauto våpen er i stål.

 

Nye erfaringer:

Da har jeg prøvd noen skudd både med .22 innlegg og .223.

Med .22 ble det meget bra (lite smell) :D . (prøvde CCI std, ELEY std og Nobel Subsonic)

Ble vel litt mer smell enn jeg forventet med .223, da jeg har hørt at noen Timere (sånne som brukes i PS) har hatt problemer med å registrere smellet ved bruk av demper. :?: Skal testes ut på neste "stevne".

Det kom også forholdsvis mye kruttgasser tilbake ut utkaster åpningen. Blir det plagsomt får jeg vel bare kjøpe meg en justerbar gasblokk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket fett som er best, er for meg ett fett :D

Men det med gass i retur med demperbruk forsvinner ikke med justerbar blokk, En PRI Gas Buster ladearm eller en mye bedre fix fra Biltema er tingen.

Pakningssement på ladearmen i bakkant mot upper, avfett ladearm og smør fett på upperen og modeler etter ønske.

Er her gassen du får i fjeset kommer fra, ikke fra utkasteråpningen..der skal det komme gass (de 2 små hullene i bæreren)

Justerbar blokk kan være greit for å ikke overgasse mekanismen ved demperbruk (sluttstykkegruppen får for stor hastighet) dette kan påvirke funksjonering, og slitasje. Bare pass på og få en i stål, alu blir erodert vekk etter få tusen skudd. Tyngre buffer hjelper og, om du har en carabine stokk.

Demper på stevner er skjelden god ide, kan bli surr med timer, samt at du ikke ser en dritt i optikken pga mirage. Baggen din brenner opp når du legger børsa inn med demper etter 45 skudd, og en comp hjelper en hel del mer på rekyl, og vipp. Demper er utolig kjekt til trening der smell er et problem, til konkuranse er det ikke noen fordel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...