Jump to content

Fjellaure og bett


larsakre

Recommended Posts

Grattis med flott middags fangst. :)

 

Nei det der er ei gåte eg har lurt lenge på også. Det er vel mange faktorer, vær, vind, og tid på døgnet er vel faktorer. Men kor tid det er bra og dårlig, det har eg aldri klart å fått lært meg.. Det er hipp som happ synst eg.. Einaste eg kan sei er vel at i norda vær, er det generelt dårlig fiske og om kvelden nærmere midnatt og litt over, så er det bra fiske..

 

Skulle gjerne hatt fasiten her, så eg ser fram mot mange gode innlegg her.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fisken har sanseorganer vi ikke helt fatter, for det samme som Mauser68 beskriver gjelder faktisk også for VINTEREN, under is og snø...! Det har jeg erfart mange ganger! Her oppe biter fisken best på vind fra sør og øst, dårligst fra nord.

 

Det bettet du beskriver kan også skyldes en plutselig klekking av insekter, som trigger jaktinstinktet på ørreten.

 

Det gjorde det for meg og en kompis i helga... :D

 

normal_DSC01351.JPG

Ørret på 1,3 kg av utmerket kvalitet!

 

normal_DSC01364.JPG

Ørreter på 3, 6 og 7 hekto, samt de to største på 1,2 kg og 1,3 kg. Vi spiste i tillegg en på rett i underkant av 1,2 kg før bildet ble tatt. :D Tobakkspakken er med som referanse på størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det med vindretning tror jeg har med å gjøre at ved visse vindretninger vil sannsynligvis temperatur og vindforhold være gunstige for klekking av insekter, sånn rent statistisk sett.

Dette ligger såpass godt programmert i ørretens enkle hjerne at den automatisk går inn i fråtsemodus når vinden er gunstig.

Ørreten er et enkelt dyr som ikke tenker og planlegger så mye, men er avhengig av bl.a. vær og vind for å overleve.

Link to comment
Share on other sites

tror personelig at tabeller bare er tull....Har vært med på fisketur siden før jeg lærte å gå og min erfaring er at det er helt håpløst å finne ut når fisken biter. har vært mange ganger på samme plass med samme værforhold, tidspunkt og månefase osv. men det er aldri likt bett. kan være supert en gang og ræva den neste.

den mest avgjørende faktoren er at man fisker MYE.

Dumme som vi er, så fisker vi mer dersom vi har bedre tro på at fisken skal bite(selfølgelig). leser du i en tabell at fisken "skal" bite kan det være nok til at du kaster 50 kast mer en du normalt ville gjort...det kan fort resultere i mere fisk!?!

Samme er det hvis fisken vaker eller hopper og spretter, det tenner selv den mest uentusiastiske fisker til å prøve litt mer, og dermed få mere fisk...

som sagt det viktigste er at man fisker mye.

Link to comment
Share on other sites

Eg har høyrd fleire som meiner at ABU`s hoggtabell er bra stabilt, det er forøvrig samme som Garmin bruker og er vel basert på måne syklusen.

Men klart det er nok andre faktorer enn dette som spelar inn. Kor tid på døgnet, og vindretning har iallefall eg merka at har noko å sei.. Men det er sikkert mange andre faktorer enn dette...

Link to comment
Share on other sites

Er det en stødig bris over vannet og attpåtil klekking, så ville jeg uansett vindretning forsøke å fiske ved den bredden vind og bølger kommer mot land om alt annet slår feil. Insektene hoper seg opp der og kan gi festmåltid både for fisk og fisker. :D

Link to comment
Share on other sites

Er det en stødig bris over vannet og attpåtil klekking, så ville jeg uansett vindretning forsøke å fiske ved den bredden vind og bølger kommer mot land om alt annet slår feil. Insektene hoper seg opp der og kan gi festmåltid både for fisk og fisker. :D

 

Mye mulig du har et godt poeng der, bruker som regel å fiske slik at jeg kan hive i medvind. Får jo fisk da óg, men med mindre man prøver begge deler samtidig er det jo litt vanskelig å bli noe klokere.

Link to comment
Share on other sites

At det skal vera bra å fiska i pålandsvind, har eg lese i sportsfiskelitteraturen. Så det er nok ikkje noko berre Ranger påstår. Personleg har eg aldri hatt suksess med dette. Om vannkantenten er full av insekt og skal etter hudskifte som pålandsvinden har samla, så har dette aldri gitt meg betre fiskelukke. Men eg forstår godt teorien. Det er berre det at eg aldri har opplevd at den fungerer.

 

Mitt råd er å unngå nordavind og nordlege vindar. Fiska LENGE og i MANGE timar. Før eller seinare kjem biteperioden. Og då gjeld det berre å stå på. For snart er perioden slutt.

 

Til slutt har eg eit visdomsord: Når fisken IKKJE bit er det det same kva sluk, fluge eller agn du brukar: Han bit ikkje uansett! Når fisken er i bitet, er det det same kva sluk, fluge eller agn du brukar: Han bit uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...