Jump to content

Brukt rifle i 308/Steyr vs. Sako


pecar

Recommended Posts

Hadde vært fint med synspunkter fra erfarne forummedlemmer!

 

Har søknad inne om rifle i 308. Hvis den går igjennom - har en 6,5 og en 30-06 fra før - er jeg i kjøpemodus!

Er på jakt etter ei brukt rifle til hovedsakelig hjortejakt i forholdsvis kupert terreng. Er etterhvert blitt en moden mann og vil ha ei lett rifle til dette bruket. Prisnivået 5-7 tusen.

Steyr Mannlicher og Sako peker seg ut for meg som rifler jeg kan tenke meg. Liker godt håndverk og glatte mekanismer.

Er samtidig klar over at det sikkert er flere andre kandidater.

På forumet er Sako ofte nevnt som ettertraktede rifler.

Steyr er mer sjelden nevnt. Hva kommer dette av? Da jeg for 20 år sida kjøpte meg en Heym sto det mellom den og en Steyr. Jeg vagte Heym.

 

Synspunkter - presisjon, håndverk, soliditet, brukererfaringer osv. hadde vært fint!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kunn erfaring med Sako av disse 2. Bra sikker børse med god pressisjon, godt avtrekk og generelt solid og pålitelig våpen. Som bruksvåpen er det ett godt alternativ og du gjør ikke feil med å kjøpe en brukt Sako. Det er en L61R Finnbear jeg har nå (9,3x62). Har hatt en M74 super tidligere (.308win). Steyr har jeg ikke erfaring med mulig det er ett lik så bra altrenativ.

Link to comment
Share on other sites

Er samtidig klar over at det sikkert er flere andre kandidater.

Hva med Kongsberg 393; Norskbygget kvalitet med glatt mekanisme og avtrekk i toppklasse. Samt presisjon så det holder med det meste av ammo.

Videre er det 3-punkt sikring og kun 60-grader hevarmsløft. En av mine Kongsberg 393 rifler veide under 3 kg etter en tur til børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

det blir vel som å velge mellom mercedes og bmw kanskje....? så derfor ville jeg valgt Toyota....(Tikka m595 ) Der er det glatt sluttstykkegange....Og ikke så dyr.....Jeg har eigd m 98, Sako, Lakelander, schultz og larsen, sauer og Tikka...Nå har jeg 3 storviltrifler...alle 3 er Tikka....

Link to comment
Share on other sites

Hadde Steyr Mannlicher Lux 30-06 i sju år.

Nydeleg rifle. Sluttestykke gjekk som smurt med Zalo. Herleg balanse.

Avtrekket var ein draum.

Eit presist og godt løp som aldri skuffa. Pen rifle!

Det eg ikkje likte var svineryggen på kolbenog teskeia på ladearmen.

 

Steyr eller Sako?

Dette er to svært gode rifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt steyr 308 med helstokk i 15 år og er svært godt fornøyd med den. Så får du en sånn en for den prisen du signaliserer så hadde jeg kjøpt det. Den orginale svingmontasjen er svært presis !!

Sterk kjøpsanbefaling fra meg !! Svært få våpen som har den finishen på sluttstykke/låsekasse.....

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og meninger/synspunkter!

Løyve er i hamn. Kom i posten igår.

Sitter igjen med å måtte ta et valg. Gode rifler begge to tydeligvis, som har sine tilhengere!

 

Men hva det blir vet jeg sannelig ikke!

Hvilken av dem er lettest? Hadde helst sett at de var under tre kilo. Steyren har et ganske kort løp. Tror det er en mountain utgave. Den er kanskje under tre kilo. Sakoen har vanlig løpslengde. Den veier sannsynligvis over tre kilo?

 

Vil et løp på litt over 50 cm ha noe å si presisjonsmessig i kal. 308?

Link to comment
Share on other sites

Mener sakoen er omtrent 3,3kg. Men den har 58cm løp, så kapper du den ned til 50cm sitter du nok igjen med bittelitt over tre kilo. Da er den en snerten rifle... Kapper du den enda litt og setter på en demper har du en glimrende rifle med akkurat like god balanse som uten demper, forutsatt at du velger en av de nye, lette demperne. Lengden blir da også omtrent den samme. Steyr vet jeg ikke noe om, men det lille jeg har sett av dem gir et solid inntrykk, og ladegrepet er litt bedre enn på en Sako av den typen du antagelig ser etter (med prisnivå 5-7000 blir det vel modellen før Sako 75 regner jeg med...) Denne modellen har 90 graders hevarmsløft med et lite "hakk" i løftet til slutt. Det gjør ladegrepet litt trått syns jeg. Men bortsett fra det er det en aldeles glimrende jaktbørse. Og på jakt har jo slikt null og niks å si. De er vel nærmest uslitelige også disse Sakoene. Men det er kanskje Steyr også for alt jeg vet...

 

Lykke til med valget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...