Jump to content

Reduksjon av støtbunn? (for økt patronspill)


Recommended Posts

Til mauseren har jeg tilpassa noen piper i ei hylse for enkelt pipebytte og jeg har lagt patronspillet til null, hevarma har alltid vært litt treg og jeg ønsker å gjøre noe med dette.

Har plana av hylsebunner i 6,5x55, 6,5-06 og 30-06 og funnet at 0.15 mm blir aldeles perfekt...da går hevarma lett i alle tre kaliberene.

 

Har kommet frem til to ting som kan gjøres for å få økt patronspill og det som er minst arbeid er følgende metode:

 

IMAGE_091.jpg

 

IMAGE_092.jpg

 

IMAGE_094.jpg

 

Her har jeg tatt 0.05 mm og så begynte jeg å tenke herding.

Er det noen mulighet for at ved å fjerne 0.15 mm gods så forsvinner for mye av herdinga..?

Jeg vil tro at herdinga går iallefall 1 mm dypt, men før jeg gjør noe mer ønsker jeg en kommentar på om at dette er ok/ikke ok.

IMAGE_096.jpg

 

Den andre muligheten jeg har er å lage en ny overgangshylse, men det er en god del mer arbeid og jeg ser på det som siste utvei om det ikke er ok å fjerne en tier mer gods av støtbunnen.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å bruke go-nogo tolker til hvert av kalibrene? Du er god hvis du har 3 piper der toleranser i orginal kamring+overgangshylser stemmer med å ta 0,15 på et sted som vil innvirke på alle 3 slik at det stemmer.

 

Ved neste pipebytte må du uansett tilpasse løp+hylse til støtbunnen.

 

Jeg hadde ikke fikla med bolten på det viset, men jeg er ingen børsemaker. Kan du ikke greie å legge en tynn skive i mellom løp og hylse et sted slik at løpet ikke går så langt inn? Jeg har en slik i 6BRen da han som tilpasset den glemte at 0,1 var mm, og ikke cm...dermed har jeg ei skive på 1mm mellom løp og låskasse uten at det så ut til å ha særlig innvirkning på presisjonen.

Lettere å dreie skiver å gjøre feil enn å gjøre feil på bolten :wink:

Link to comment
Share on other sites

At settherdinga går dypere enn 0.1 mm er jeg 100% sikker på, men at det er en dårlig løsning viss problemet vil komme tilbake etter xx antall omladninger er jeg enig i.

Sluttstykket er nr.likt ift kassa og i kassa gikk herdinga nesten 1 mm dypt, bolten virka å være gjennomherda da jeg smidde om hevarma ten at jeg vet det med sikkerhet.

 

Helpressing er et ork, men du har rett i at det må til en gang iblandt leon :oops:

 

Det du sier HS Precision var ikke dumt, da kan jeg f.eks ta 4.90 mm mer av anleggsflata på pipene og lage ei skive på 5 mm! :D

 

 

Takker for inspill, ble straks litt klokere! :D

Link to comment
Share on other sites

Jerry Kuhnhausen oppgir i en av sine bøker at du kan rette av støtbunn, men ikke ta av mer enn 0,01 tomme, (skulle vel bli ca 2,5 hundredeler).

Etter andre deler av denne boken å dømme er den godeste Kuhnhausen en meget forsiktig herremann, så litt mer går nok bra, men det er settherding på noen sluttstykker.

Link to comment
Share on other sites

Ved åpning av støtbunn for skifte av kaliber med større hylseræv blir det visstnok ofte gravd ut både en og to tiendedeler ekstra for retting av støtbunnen har jeg blitt forklart.

Så når dette er mer en standard enn et unntak, så går det som regel bra ja.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bora i støtbunnen på et delesluttstykke (plombert) jeg hadde liggende og at det er settherda er helt riktig for de som har uttalt det!

Herdinga gikk en knapp mm dypt, akkurat som i låsekassa, så da tror jeg ikke de 5 hunderdelene jeg har rettet av betyr annet enn at støtbunnen er rettet!

 

Takker for innspill karer :D :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, bora i ytterkant til boren gikk som i "vanlig" bløtstål, ved 0.85-6-7 kom jeg igjennom herdinga og stoppa...var bare glad for at det gikk dypere enn 2-3 tiere! ;)

Dog vil jeg tro at dette varierer på lik linje med kvaliteten på mauserene rundt om i verden!

 

PS: Jeg kan skjekke støtbunntykkelsen imorgen om det er viktig :D

Link to comment
Share on other sites

 

Helpressing er et ork, men du har rett i at det må til en gang iblandt leon :oops:

hehe

hva gjør du eventuelt nestegang hylsene går tregt? dreie av 0,15mm igjen?

 

hehe. jeg tror jeg ville pressa hylsene litt mer isteden.

 

forutsatt at kammeret ditt er innenfor specs. om kammeret ikke er innenfor specs ville jeg kamra det til specs, å ladd bolten være (så lenge støtbunnen er rett). men det er nå meg....

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! Saken er at jeg har bygd børsa selv og jeg har som sagt lagt patronspillet til 0 og jeg merker at dette er litt plagsomt i lengden.

Med nye hylser og frem til et par omladninger går det helt greit, men jeg ser ingen grunn til å ikke legge inn litt patronspill...

Nå har jeg som sagt lenger oppe i tråden tatt 0.05 mm og jeg skal la det være slik en stund fremover, det er sikkert nok til at jeg ikke tenker mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke så lett å stikke av ei skive som ikke skåler seg med så lite gods...

 

dække sånn man lager shims, selvfølgelig er det nesten umulig å dreie noe slikt!

 

man lager dem av ei tynn plate som holder riktig dimensjon, også klipper og sliper man dem til riktig fasong!

Link to comment
Share on other sites

Du gjør det igjen du, LongRange... 8)

Og pent blir det også. :D

Tror ikke du hadde noe å bekymre deg over når det gjaldt settherdinga, den går som regel dypt nok til at et liiite snik over overflata ikke gjør så stor forskjell på hardheta, ihverfall ikke på funksjonen...

Men, har du ikke ferie da? Gidder du å stå å jobbe inne i ferien? Da vet jeg heller om noen maskiner som trenger service du kan ta deg av, hvis arbeidslysta er til stede... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...