Jump to content

Anslagsenergi i slugs?


JanTore55

Recommended Posts

...og her er et par jeg har kronografert:

 

Remington Slug 1oz

Skutt i en Star OU med 3/4 boring - Frihåndspresisjon på 12cm på 70m avstand.

432m/s = 2641joule

 

Fusion Sabot slug 3/4oz

Skutt i en kort Beretta lettvekter.

536m/s = 3045joule

(oppgitt til 591m/s med slugløp = 3690joule)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ansagsenergien måles vel på 100m ?

Anslagsenergien kan jo måles overalt!!! :lol::lol::mrgreen:

Men det er selvsagt som du sier at det er "vanlig" å oppgi den på 100m, pga at det er anslagsenergi på 100m som vil være avgjørende for om ei rifle er godkjent for de ulike viltslag.

Når det gjelder slugs, som er lovlig på villsvin og rådyr, synes jeg ikke det er så aktuelt å snakke om 100m+...

På normale slugshold for mellomstort vilt oppfyller de også glatt anslagsenergien for storvilt - og nettop her ligger det mye grums. Det som er sagt om den saken, er at DN har ytret at de tar saken til høyesterett om noen skulle finne på å tolke reglene etter eget forgodtbefinnende.

For HVOR går grensen mellom rifle og hagle?

Er det størrelsen på hølet i løpet :?: Nix - Ingen lover om begrensing av kaliber der.

Er det problemer med ekspanderende prosjektiler :?: Neida.

Er det riflingen :?: Tja... Men hva med riflede slugsløp :?:

Er det presisjonen :?: Kanskje det? Men dårlige skyttere og upresise våpen blir hvert eneste år sjaltet ut under oppskyting. Er da en godkjent serie med slugs mindre verdt enn en godkjent serie med gamle Antons 6,5*55?

 

Hva er da ei enkeltløpet hagle med riflet løp og boltemekanisme, og som aldri har har vært tiltenkt vanlige haglepatroner :?:Ifølge DN er den fremdeles bare ei hagle

 

......og det er kanskje like greit!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja! Du er inne på noe her ja, ser på 2 jaktfilmer jeg har på hvithalehjort i USA at hagle med rillet løp og slugs er eneste brukte våpen. Ser ut til at det må være noen regler der som utelukker bruk av rifle da ingen bruker det.

 

Synes vel egentlig det burde være lov så sant de holder kravene, uten at jeg kommer til å fly i butikken å kjøpe "slugmaster" av den grunn.... :)

Link to comment
Share on other sites

...og her er et par jeg har kronografert:

 

Remington Slug 1oz

Skutt i en Star OU med 3/4 boring - Frihåndspresisjon på 12cm på 70m avstand.

432m/s = 2641joule

 

Fusion Sabot slug 3/4oz

Skutt i en kort Beretta lettvekter.

536m/s = 3045joule

(oppgitt til 591m/s med slugløp = 3690joule)

 

Er det noen som har kronografert hastigheten på Fiocchi Brennekke 31 gram i kaliber 12?

Link to comment
Share on other sites

Tja! Du er inne på noe her ja, ser på 2 jaktfilmer jeg har på hvithalehjort i USA at hagle med rillet løp og slugs er eneste brukte våpen. Ser ut til at det må være noen regler der som utelukker bruk av rifle da ingen bruker det.

 

Synes vel egentlig det burde være lov så sant de holder kravene, uten at jeg kommer til å fly i butikken å kjøpe "slugmaster" av den grunn.... :)

I enkelte stater er det forbudt å bruke rifle. Rett og slett så tettbygd at de vil ha kortholdsvåpen. Da lager man et riflet slugløp til hagla, kikkertsikte og gode greier... Men i følge lovgivningen over there er det altså ikke en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Hva er da ei enkeltløpet hagle med riflet løp og boltemekanisme, og som aldri har har vært tiltenkt vanlige haglepatroner :?:Ifølge DN er den fremdeles bare ei hagle

 

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, hverken lov eller forskrift gir noen definisjon av rifle eller hagle. Dette er mildt sagt problematisk, som du har illustrert i denne tråden.

 

Det er mulig at forarbeidene til forskrift vil gi mer info, men uansett tror jeg ikke dette er en sak man bør prøve for retten. I beste tilfelle får man en midlertidig åpning for å jakte storvilt med slug før en presisering kommer. I verste tilfelle finner de problemstillingen for kjelkete til å bry seg og velger heller å forby slugs helt igjen.

 

Men å kreve en bedre definisjon av våpentyper i lov og forskrift burde vi jobbe for, helt uavhengig av denne eller andre saker.

Link to comment
Share on other sites

...Ifølge DN er den fremdeles bare ei hagle......og det er kanskje like greit!?

Det er ønsket om et bedre regelverk, og et mer entydig lovverk jeg vil sette fingeren på ja. Jeg er godt fornøyd med rådyr og villsvin på menyen. Enkelte hjortejegere ville kanskje sett nytten av slugs, den kan jeg se, men annet hjortevilt vil jo være uaktuelt.

Etter å ha vokst opp ved en av de store laksefjorder/lakseelver husker jeg at slugs også ble benyttet av grunneiere mot sel som vandret oppover elva. Noen som vet om slugs er tillatt på sel i dagens regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...