Jump to content

Lading 6,5x55 Norma Oryx og Lapua Mega


Fersking

Recommended Posts

Hei! Lurte på om noen her inne kan vise vei til ladedata for disse kulene i 156grs? Evt. om du har en grei plass å begynne på. Skal brukes VV n150 krutt.

Jeg tror ikke N 150 er ideelt til kuler som er så tunge for kaliberet. "Ladeboken" angir bare MRP for Mega (45 og 47 grs.), og MRP og N 160-165 og 170 for Oryx (max-ladningene blir komprimerte). Jeg bruker sjøl bare MRP (dvs. RP-15) for så tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet og bruke Oryx forde det er "no' dritt".

Jeg eksprementerte en del med den en sesong, og fikk best resultater med MRP2. Samlingene var veldig gode, og jeg fikk akkurat 800m/s med 51g krutt i Sako 75'en min, dette var maks ladning i mitt våpen og du bør ikke bruke det som startladning. Ladningen Thomasnb oppgir er en passe startladning.

Jeg stusser litt på farta Thomasnb oppgir for 10.1g kule, og synes ikke at du skal prøve og oppnå slike resultater i 6,5x55'en din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet og bruke Oryx forde det er "no' dritt"

 

Dette vil eg óg gjerne høyre meir om.

 

Vil tror at det er det at han mener at den er for myk. Litt mye gris i viltet. Swift A-frame er hardere kule som det ikke blir så mye gris av og jeg tror det er noen andre i denne tråden som har nevnt det tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd selv, men om jeg husker riktig så er det flere ganger i dette forumet nevnt at den er myk. Det er jo greit om man skyter på lengre hold, men der jeg jakter blir holdene korte og da er det greit å ha harde kuler.

 

Der ligger en del tester av kuler her inne på forumet. Tror du gjør lurt i å kikke litt på dem, så finner du sikkert en kule som fylller dine krav og behov.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det å bruke N140 krutt bak en lapua mega 10,1 g kule?

En "tommelfingerregel":

Lette kuler for kaliberet = hurtigbrennende krutt.

Tunge kuler for kaliberet = saktebrennende krutt. (saktebrennende krutt tar oftest stor plass, derfor må en gjerne ha "magnum"-kalibre for å få plass til nok krutt til å få fart på de tyngste kulene).

 

Hurtigbrennende krutt oppnår makstrykk før en har greid å aksellrere den tunge kula, slik at det ikke dannes nok rom (i løpet bak kula) til å ta unna det stadig økende trykket (krøkkete forklart, eller?).

Et saktebrennende krutt vil dytte kula i gang, og det dannes et større rom for kruttgassen, etter hvert som kruttet brenner. "Skyvet" blir svakere i starten, men kruttet vil brenne lenger, og dermed gi en jevn, kraftig dytt på kula utover i løpet (derfor er det fordel med lange piper i "magnumkalibre").

N 140 er raskere enn N 150. Er N150 dårlig egnet, som flere av oss mener, er N 140 direkte uegnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er "of topic" i denne tråden og det er derfor jeg ikke utdypet det noe særlig (dere som lurer kunne jo brukt søk funksjonen). Jeg liker ikke Oryx kula i 6,5 forde jeg synes den er for myk, har også opplevd å ikke få gjennomskytning på rådyr med rent sideskudd. Men nok "of topic", dette var en fotnote fra min side og denne diskusjonen har plass i "en god gammel" tråd.

Link to comment
Share on other sites

Tror Norma har slitt litt med å holde jevn kvalitet på Oryx-kulene. Spessiellt en tidlig lott 180grains cal.30 var altfor myk og har gitt Oryx'en et litt dårlig rykte heromkring. Holdt riktignok sammen, men ekspanderte helt "til roten" og så ut som en gammeldags femkroning. Dårlig inntrenging, mye gugg og "blod-slush".

Som tidligere nevnt: MRP-2 er nok kanskje beste valg for de tyngste 6,5-kulene. (Se ladedata på Norma.cc)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lade opp noen patroner til en kompis, og har vært på XXL og kjøpt MRP for å lade 156 gr Oryx. Finner ut ved hjelp av PCB at minste lovlige hastighet på 100 meter er 660 m/s (2202 Joule), og da trenger Oryx'n 739 m/s ved munningen.

 

I Norma sin laddmanual står det oppført følgende ladevekter for Oryx 156 grain, med pipelengde på 610 mm:

 

Norma 204

Min 39 grain -> 703 m/s

Maks 41,5 grain -> 754 m/s

 

Norma MRP

Min 43 grain -> 717 m/s

Maks 45,4 grain -> 764 m/s

 

Norma MRP-2

Min 48 grain -> 760 m/s

Maks 50,5 grain -> 794 m/s

 

På Norma sine hjemmesider står Oryx i kal 6,5 oppført med utgangshastighet lik 780 m/s. Men det står selvsagt ingenting om hvilken pipe den skytes i, noe som er helt essensielt når det er snakk om en patron som er såpass på kanten av kravet om anslagsenergi... :?

 

Hvis vi bruker den vanlige tommelfingerregelen med 5 m/s økning for hver cm pipe, så burde jeg da i snitt få 30 m/s med min 67 cm pipe i Sauer 200STR. Ammoen skal skytes i en Tikka SemiSporter (i kal 6,5 selvsagt).

 

Så til selve spørsmålene:

 

Hvor langt er standard løp på denne børsa?

Og hvilken ladning bør jeg da bruke, hvis det er noen som tilfeldigvis har ladedata på Oryx, MRP og ei slik børse?

Link to comment
Share on other sites

Da satser jeg på å lade oppunder max, ca 45 grain. Tør ikke annet enn å lade etter det Norma selv skriver i bøkene sine, særlig ikke siden jeg ikke får kronografert det eller testskutt i det hele tatt i det våpenet det skal brukes i.

 

Med 47 grain når jeg jo nesten helt frem til Bindal'n - 47 km i NNØ retning... ;)

 

Kronotester i 67 cm Sauer blir lagt ut her når de er gjennomført. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...