Jump to content

300 whisper


Recommended Posts

  • 4 months later...

Tar opp denne tråden. Inspirert av diverse tråder om småviltkaliber, tunge kuler i lav hastighet for redusert fare for rikosjetter m.v har jeg fattet interesse for nettop 300 whisper! Kuleutvalget i .30 er jo bare enormt! F.eks denne kula: http://www.hjemmelading.no/produkter/1207826391/1214986593/1214991881/1215519909 må da være ypperlig til f. eks toppjakt i moderat hastighet ??

 

Noen med generell erfaring med kaliberet som føler for å komme med erfaringer rundt dette, med hensyn til presisjon, og forskjellige bruksområder (rev, skadedyr, sub, ikke sub osv) som kunne tenkt seg å dele ?? Håper det er ok å bruke denne tråden ? Har en fox 222 på hånda som aktuell kandidat !

Link to comment
Share on other sites

tunge kuler i lav hastighet for redusert fare for rikosjetter

Tunge kuler i lav hastighet er etter min erfaring selve oppskriften for å lage rikosjetter. 9mm, .38spl, .357mag og .22LR spretter iallefall veggimellom. De rikosjetterer mot alt ifra stein og vann til rå bjerk, bildekk og stålplater og moldjord...

Høyhastighetskuler, Amax og slikt fra 6.5mm og .223 rikosjetterer så og si aldri, iallefall ikke hele. Unntaket er vann.

 

Men bevares, jeg ønsker meg en 300Whisper jeg og.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg allverdens erfaring med 300 whisper, men er det presisjon til småvilt og rådyr du skal bruke børsa til. Så trur jeg du bør se på 6x45. Har kun skutt sub ladninger i min 300 whisper og hovedsakelig 240 Gk. Artig sak, men krever en del kunnskap om avstand og kulebane. Tror også denne ladningen er noe av det værste, med tanke på rikosjett.

Men for all del 300 whisper er noe som bør prøves.

Link to comment
Share on other sites

300 Whisper krever liten egenerfaring utover å gidde å lese tabeller generert i ulike programmer, eksempelvis PCB. Det eneste jeg føler for å sette fingeren på er at man fra og med 220grs prosjektiler og oppover bare bør glemme å bruke pistolkrutt - ellers går det bra om man er et gjennomsnittlig oppegående individ med brukbar bakkekontakt.

 

Som multifunksjonskaliber, er 300 Whisper fremdeles den råeste universalpatronen jeg har og har prøvd. Fixer alt fra ingen ting, til og med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Fixer alt fra ingen ting, til og med rådyr.

 

Den har dog et rykte på seg til å være den perfekte ettersøkspatronen, ved at den bortimot garanterer ettersøk på rådyr ved bruk av sub-ammo. Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men om du bare ordner dier for mantlede 308-kuler har jeg planer for den ultimate sub-kula på lager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere eid en pen liten delbar Sako som Rafdal laget for meg med en kort pipestump i 300wisper med 1-8" snurr.

Prisforskjellen på 220g og 240g Sierra MK var så stor at jeg i begynelsen falt for fristelsen til å kjøpe den letteste.

220g kulene var veldig rettningsstabile og kunne lage et bittelite, rent hull, gjennom over en halv meter "testmedium".

240g kula var "godt" egnet til jakt, slo "kolbøtte" med en gang den traff noe, laget en betydelig sårkanal, og stoppet i 20-25cm "testmedium".

Jeg prøvde meg også med 125g Sierra SP, og alle tre kulene gav god presisjon, selv i et våpen som kunne deles i to forran låskassa.

Det frister faktisk med en ny Wisper.

jeg opplevde at 5-10% prosent av hylsene mine revnet når jeg presset om fra 221 til 300, men jeg hadde ingen "mellomstasjon". Når hylsene var ferdige holdt de lenge!

Link to comment
Share on other sites

skjønner det er mindre rikosjettfare med lette kuler i høy hastighet, så var det detta kjøttet

Du får bruke pil og bue da :lol: Ingen (nesten iallefall) rikosjettfare, stille, subsonisk, ødelegger ikke et gram kjøtt - og du får lete litt av og til...

 

MEr seriøst, dere erfarne "sub-ere", fra en som driver å gnur på et prosjekt: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=27907&p=307992&hilit=338#p307992

Hva med å dele litt kunnskap?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det gikk helt greit med sub ammo med 220-240g kuler og N340. Hylsene hadde lang levetid og jeg kunne ikke merke trykktegn hverken på dem eller våpenet!

Grensen går på 220grs med N33O i mitt våpen, men det er altså dønn på rødstreken. Og det med friflukt. Det betyr at feilmarginene er så små at dersom man bare driter seg aldri så lite ut, kan det gå skikkelig galt. Jeg vil påstå at 240grs SMK og N340 i 300 Whisper er regelrett uansvarlig. Du har ikke hylsevolum nok til å anta noe som helst med så tunge kuler. Skal du fortsette i den banen bør du for din egen og andres del, trykkmåle riggen din.

Link to comment
Share on other sites

OK, nå har jeg sjekket gamle notater og det er med beklagelse jeg må innrømme at jeg husker som ei ræv :?

240g MK ble ladd med 8,7g N110 og IKKE N340. Beklager igjen.

Ser også av notatene Mine at jeg etterhvert gikk over til 11-12g Norma200 for sub-ladningene mine med 220-240g kuler og fikk veldig god presisjon med dette!

 

Som en dårlig unskyldning kan jeg nevne at 8g N340 var sub-ladningen i 44Mag sub-prosjektet mitt, så det er ennå noen små promille igjen av hukomelsen :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg har tidligere eid en pen liten delbar Sako som Rafdal laget for meg med en kort pipestump i 300wisper med 1-8" snurr.

Prisforskjellen på 220g og 240g Sierra MK var så stor at jeg i begynelsen falt for fristelsen til å kjøpe den letteste.

220g kulene var veldig rettningsstabile og kunne lage et bittelite, rent hull, gjennom over en halv meter "testmedium".

240g kula var "godt" egnet til jakt, slo "kolbøtte" med en gang den traff noe, laget en betydelig sårkanal, og stoppet i 20-25cm "testmedium".

Jeg prøvde meg også med 125g Sierra SP, og alle tre kulene gav god presisjon, selv i et våpen som kunne deles i to forran låskassa.

Det frister faktisk med en ny Wisper.

jeg opplevde at 5-10% prosent av hylsene mine revnet når jeg presset om fra 221 til 300, men jeg hadde ingen "mellomstasjon". Når hylsene var ferdige holdt de lenge!

Betyr dette at 1:8 er et minimum av snurr for å skyte 240gr Sierra MK?

Link to comment
Share on other sites

Får man ferdige hylser til dette kaliberet, eller må man lage dem selv ut av andre? Tittet litt på Wikipedia, og der står det at man ofte bruker .223 hylser og omformer dem. Jeg har .222 selv. Kan man bruke dem i så fall? Er jo rimelig like .223, men det er jo noen små forskjeller på dem.

 

Hva er minste lengde på kaliberet? Min Brno Fox, om det går an å få til noe med den, tar max 56 mm patroner i magasinet. Interesant om det er mulig å kunne bruke både .222-løpet og et .300 Whisperløp i den.

 

Syntes dette var en interessant tråd! Jakter kun småvilt, og dette kaliberet må da være det optimale toppjaktkaliberet? Minner kanskje noe om 7x33 Sako?

 

Ellers, ei lett enkeltskuddsrifle i dette kaliberet høres litt kjekt ut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...