Jump to content

Hule pistolkuler til varminting


fat_dog86

Recommended Posts

  • 3 months later...
Hei!

 

Jeg har ikke testet i 35 whelen, men i .308 win... da 90 grains Hornady Xtp.. Ingen problem overhodet.. kronografert til litt over 3400 fps... super presisjon. Vi tester denne for å kunne bruke på rev. ;)

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/1207826391/1214986593/1214991806/1225551067

 

Er det noe problem at denne kula er i .309 i stedet for .308? Googla litt og ser at noen kjører de gjennom en sizer-die for å få presset de ned til .308

Link to comment
Share on other sites

Brukte Frontier 158 grs JHP av den svært lettmantla typen til å fireforma nokre 338 til 358 NM for nokre år sidan. N-140 var det raskaste kruttet eg hadde for handa, så slik blei det, i overraskande store dosar for å få forma hylsene fullstendig. Presisjonen var laber til elendig, men farten var ikkje noko å seie på. Viss eg hugsar rett så var farten langt over 3000 fps då ei kula splintra seg i lufta og kverka eine kronografskjermen. Prøvde desse kulene i 356 Win med N-110, laber presisjon. Har og prøvd Remington sine 158 SJHP, like dårleg. Men eg veit at andre har fått pistolkuler til å gå, så kjem nok til å prøva meir med merkevarekuler. Sidan desse kulene har BC som ein morellestein, så kan ein vel rekna med at kulebana er deretter. Men ut til 150 meter burde det det ikkje vera umogeleg å treffa brukande. Fortel gjerne kva kuler du får til å gå!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ikke testet i 35 whelen, men i .308 win... da 90 grains Hornady Xtp.. Ingen problem overhodet.. kronografert til litt over 3400 fps... super presisjon. Vi tester denne for å kunne bruke på rev. ;)

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/1207826391/1214986593/1214991806/1225551067

 

Er det noe problem at denne kula er i .309 i stedet for .308? Googla litt og ser at noen kjører de gjennom en sizer-die for å få presset de ned til .308

`

Nei, det har funket fint med originale kuler, har ikke trengt å kjøre dem igjennom sizer die....

Link to comment
Share on other sites

Fant ladedata fra vihtavuori på en 57 grains Lapua ALS kule som skal kunne piskes opp i 1217m/s! :shock:

Aner ikke hvilken kule dette er, men det virker jo relativt morsomt.

Men det er en anmerkning: "A muzzle velocity exceeding 1000 m/s may lead to severe barrel fouling!"

 

Lurer på om det her kan være snakk om en pistolkule, eller lages så lette riflekuler i .308?

Link to comment
Share on other sites

Fant ladedata fra vihtavuori på en 57 grains Lapua ALS kule som skal kunne piskes opp i 1217m/s! :shock:

Aner ikke hvilken kule dette er, men det virker jo relativt morsomt.

Men det er en anmerkning: "A muzzle velocity exceeding 1000 m/s may lead to severe barrel fouling!"

 

Lurer på om det her kan være snakk om en pistolkule, eller lages så lette riflekuler i .308?

 

 

Den kula var vel laga av alu? Kobbar er vel betre som kulematriel.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så kjenner jeg ikke til kula i det hele tatt, ble bare overrasket over hvor lette kuler det finnes tabeller til - og hvor fort en 30-06 kan spytte ut en kule :mrgreen:

 

Men den hornady kula som Xprez linket til burde jo være verdt ett forsøk neste gang jeg bestiller kuler. En ladning på ca 42 grains N130 burde nok være en trygg plass å begynne i 30-06 tror jeg. Eventuelt rundt 56 grains N540.

 

Må bare finne meg et sted jeg kan jakte kråker først.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...