Jump to content

Bruksområder ammo .223 rem


EilertseN

Recommended Posts

Har søkt litt å det ligger mye ute anngående ammo til .223 rem. Savner en post til oss litt ferske på riflesiden. Jeg gikk til anskaffelse av en Tikka T3 Lite SS i kaliber .223 rem. med TMM5 lyddemper i vår. Lader ikke selv ennå og forbereder første jaktsesong med rifle. (har brukt en del .22lr).

 

Jeg blir å jakte alt fra Rype,skogsfugl,and, gås, rev, hare osv. Det er jo både ekspanderende kuler å helmanter,hulspiss,blyspiss osv.., kulevekter fra 55-75 grs.

og forskjellige utgangshastigeheter. Hva brukes til hva?

 

Tror det er flere ferskinger som lurer på disse tingene men er kanskje redd for å spørre for ikke å føle seg dum blandt MANGE erfarne skyttere.

Alle må starte en plass :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som kan være kjekt å vite om ammo i 223. Når det gjelder ferdigladde patroner så er desverre ikke utvalget det aller beste.

 

Du sier du har skaffet deg en tikka t3 lite, og hvis jeg ikke husker feil så har denne en riflestigning på 1-8" og dermed kan du stabilisere kuler hvertfall opp til ca 70 grains. Da har du litt å velge i hvertfall (i motsetning til meg som har 1-12" twiat :evil:)

 

Til rype har jeg hatt gode erfaringer med helmantel av type american eagel fra federal. jeg mener dette er en 55 grains kule som går godt i mitt våpen. Hastigheten på kula er høy og hvis rypa du sikter på er for nært så kan den lett bli ødelagt. Jeg har imidlertid ikke skutt på ryper nærmere enn 50-60 meter og da her jeg funnet et rundt hull på tykkelse med en blyant i en av brystfiletene, altså lite ødeleggelse.

 

Til gås anbefaler mange at en bruker en hard sakteekspanderende kule da kulediameteren er såpass liten at helmantel ikke alltid dreper godt nok. Når det er sagt så vil kjernetreff, midt i brystet, på ei gås med 223 helmantel sende denne til de evige jaktmarker rimelig fort, men litt dårlige skudd kan få dårlig effekt. Jeg opplevde at ei gås forflytta seg nesten 500 meter etter treff i kroppen med helmantel 223. Når det gjelder ferdigammo så er det lite som egner seg til gåsejakt hvis du har tenkt å spise gåsa da, og det håper jeg virkelig for det er godt :D Remmington har ei bonda kule som kommer i ferdigammo som heter core lokt ultra, 62 grains. Denne er remmington sin "oryx" kule og holder svært godt sammen. Denne kan være et alternativ til gås, men jeg har ikke prøvd den og jeg føler den kan gi litt mye søl da den er ganske hurtigekspanderende. Det lages også norma oryx i dette kaliberet som også holder godt sammen, men den er på 55 grains og dermed blir hastigheten høyere enn for remmingtonpatronen (vet ikke dette sikkert, men det er veldig sannsynlig). Dermed vil jeg tro at remminton core lokt ultra vil gi litt mindre søl.

 

Til rådyr ville jeg nok prøvd remmington core lokt ultra da denne er litt tyngre og er ei god kule.

 

Hare er et relativt lettskutt vilt har jeg erfart, men det er kun med hagle. Uten å ha noe erfaring med det så vil jeg tro at en helmantel i brystet på en hare skulle holde plenty. For orrfugl og røy vil jeg også tro at helmantel er plenty, mens for stor tiur kan man kanskje oppleve samme problemet som for gås at en helmantel ikke gjør nok skade,og som tidligere nevnt når helmantel ikke er nok til fugl så er alternativene heller dårlige :?

 

Når det gjelder rev så kommer det an på om du vil bruke skinnet eller bare få reven bort fra jaktområdet ditt. Skal reven bare vort og du ikke er interessert i skinnet så er en vanlig blyspiss, f.eks. federal power shock et forholdsvis rimelig og sikkert valg. Ellers så finnes det nok ferdigladde "varmint (skadedyr)" patroner som ekspanderer og går i oppløsning slik at kulen ikke skal penetrere dyret dermed blir skinnødeleggelsen mindre. Pelsjakt og varmintpatroner har jeg imidlertid ingen erfaringer med men bare deler noen tanker med deg.

 

Håper dette kan klargjøre litt i ammojungelen hvertfall 8)

Link to comment
Share on other sites

Av kuler, så har jo Swift Scirocco 2, 75gr fått godt rykte - til alt vilt egentlig. De skyter masse whitetails med den i USA. Presis kule med høy BC, som ekspanderer kontrollert og har nær 100% restvekt. Hva mer kan en be om.

Selv forbereder jeg første jaktsesong med .223, og starter på småvilt med 69gr Scenar(ferdigkjøpt) og 80gr Amax (hjemmebrygg). Så får vi se.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I tilleg til jakt er .223 en patron som gir mulighet for mye trening per "ammokrone". Det er også et mildt og fint kaliber som gir jegere muligheten til å trene på lengre hold enn det som er tilfelle med .22lr. Pga sin popularitet er det også et stort utvalg av ladekomponenter på markedet og jeg opplever patronen som en "tilgivende" og lettvint patron å lade.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle gode svar!

 

Slik jeg skjønner er kuler med vekt på ca. 55grs greit til all slags fugl? Hva med de tyngre kulene? Fikk en pakke SB match 69grs. (hulspiss) dette er vel helmantel? med våpenet. Hva egner disse seg til?

 

Er det noen som bruker helmantel på gås og tiur da?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bruker helmantel .308 på gås. Den flyr ikke 1 meter etter et treff. Er vel kanskje litt overkill.. men men.. Ikke så store kjøttskader som man skulle tro, men tror nok at til småvilt, rype, tiur etc, at .308 er litt for kraftig..

 

Lurer på å investere i en .223 selv..

Link to comment
Share on other sites

Fikk en pakke SB match 69grs. (hulspiss) dette er vel helmantel

:wink: Hulspiss er ikke helmantel nei... Lapua 69gr Match er hulspiss, topp ammo til papp, men jeg aner ikke hva den gjør med kjøtt. Den har ikke veldig høy hastighet, såvidt under 900m/s i min rifle, det er jo en fordel mhp. fugl. Til 11,- / smell er den noe dyr å trene med iallefall. Ser en får Partizan 75gr helmantel til under det halve, og det er helt grei ammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

OK:

 

Tyngre kuler 55-90grs, hastigheter 850-900 m/s for de tyngste, ~950 for de "halvtunge"

- større vilt hvor en ønsker inntrenging og kontrollert ekspansjon, matvilt

- lengre hold, hvor en ønsker å minimere kulefall og vindavdrift

- konstruksjonen av kulene er seff viktig, stort sett to typer

- matchkuler, Amax, MAtchKing, Berger VLD, optimalisert for høy presisjon og lav luftmotstand, kan virke i vilt, kan la vær å virke i vilt?

- jaktkuler, konstruert for kontrollert ekspansjon og soppform i vilt, Nosler Part. , Scirocco II, CoreLokt, Oryx

 

Lette kuler 35-50grs, Vmax, Varmint Grenade etc. Hastigheter oppmot 1100m/s

- kort hold

- smått vilt en ønsker å "eksplodere", litt større vilt en ønsker å "stoppe" - pelsvilt

 

stigning

1:12 - opp til 55grs

1:9" - opp til 69grs

1:8" - opp til 80

1:7" opp til (såvidt) 90, de som vil kjøre 90 grs kuler uten lange løp og hard lading bør gå 1:6.5"

 

Lette, "Varmint X" kuler, under 55grs skyter en kråker og måker med, splatt, "watch the red mist", de virker også for å "slå av bryteren " på rev, bever, grevling etc. Virker sikkert på rådyr også men men noe av hensikten kan gå tapt om en ikke praktiserer ekstremt nøye skuddplassering

Vil du spise noe så bruk tunge kuler, så tunge som løpet ditt klarer å stabilisere, utvalget på ferdigammo her er nok no begrenset, men det begynner å komme. De jeg kan komme på er Federal Vital Shock, som er ladd med 60gr Nosler Partition, og Norma Oryx 55gr.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stian har nok rett,

1:12" stabiliserer vanlige kuler opptil 65grs, men ikke militære 62grs kuler, som krever 1:9",

Enkelte 1:9" løp stabliserer 75grs kuler også. Enkelte 1:7" løp stabiliserer ikke 90grs kuler.

Det er variable som om stigningen er eksakt, og kulas konstruksjon, og utgangshastighet. På grensa er også luftettheten inne i bildet, en kule som er stabil om sommeren i Utah, trenger ikke være det på Hengsvann i mars.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Remmington har ei bonda kule som kommer i ferdigammo som heter core lokt ultra, 62 grains. Denne er remmington sin "oryx" kule og holder svært godt sammen. Denne kan være et alternativ til gås, men jeg har ikke prøvd den og jeg føler den kan gi litt mye søl da den er ganske hurtigekspanderende.

Er det noen som har prøvd denne 62 grains kula i et 1:12 løp? Jeg har Remington SPS 223 og med 1:12 twist og lurte på å kjøpe denne til rådyrjakt. Lurer på om den er like presis som 55 grains kuler.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha rimeligt bra knall og fall på en ferdigsydd, så er vel Federal med 60gr. Nosler Partition et trygt valg, men det kan gi endel stygge skader. Kommer liksom an på hvordan man treffer

og om kula slepper blyet i tuppen. Om den 62 er på grensen med 1:12 stigning vet jeg ikke. Har 1:8 selv.

 

Dette med presisjon tror jeg du skal glemme vist du ikke bruker for tung kule. Hva børse eller patron er det som går så skeivt at man ikke treffer på 100m vist du gjør det riktig selv ?... Om dem flyter noen cm rundt 10'rn på benktesting så er ikke det avgjørende. Om jeg skyter med 40 grain eller 75 grain, så går det rundt midten uten at jeg skrur et eneste knepp.....vel og merke så lar jeg den gå litt over på dem lette kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...