Jump to content

Spottescope rett eller vinklet okular


Ole Magnum

Recommended Posts

Da ville jeg kjøpt rett. Det går greit å bruke rett fra en stol sålenge stativet går høyt nok,

men å ligge på bakken og bruke vinklet.. Kanskje det bare er meg, men jeg synes iallefall det er ubehagelig på et helt umenneskelig nivå.

Link to comment
Share on other sites

'forvirre litt mer...

 

Rett har dårligere annenhåndsverdi, hos fuglekikkerne. Rett er bedre optisk, skarpere,

 

K

 

 

Ikke alle med rett som har dårlig annenhåndsverdi. Se bare på denne Asembien til zeiss fra 1930-tallet som de ønsker 5600 Euro for + shipping

http://www.astromart.com/classifieds/de ... _id=623270

 

 

På den annen side så har jeg en zeiss 25x 100 - vinklet. Og den er slettes ikke noe dårligere enn noe rett :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og den er slettes ikke noe dårligere enn noe rett

Jg er helt sikker på en kan se forskjell på vinklet og rett, om alt annet er likt, det er tross alt 2 glassflater til som skal passeres og en overflate til å reflekteres fra.

Forskjellen er nok mindre i en Zeiss enn i en "Spotter De Luxe", men den må være der.

 

I samme åndedrag vil jeg ta til orde for fast forstørrelse, av samme årsak. Og nevne at jeg gjerne selger zoomokularet til Swaro AT80en min - vil ha fast 45x istf 20-60

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...