Jump to content

Navn på Bleu valpen


Skautussa

Hva skal valpen hete:  

42 members have voted

  1. 1. Hva skal valpen hete:

    • Dina
      22
    • Daina
      2
    • Drude
      2
    • Dana
      2
    • Dine
      0
    • Driva
      9
    • Deelah
      2
    • Dara
      1
    • Darja
      0
    • Dessi
      2


Recommended Posts

Har fått beskjed av oppdretter at navn på valpen må begynne på D.....

Hjælpes meg.....Åsså bokataven D da..... :roll:

 

Har kommet frem til noen alternativer.....

 

To av navnene er klare favoritter........men jeg er fryktelig usikker.....

 

Ka dokker trur.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av alternativene på lista må det bli Dina!

 

Jeg får vel hele Norges "intellektuelle elite" (heri opptatt alle tantene som er medlemmer i Bokklubben) på nakken når jeg sier dette: Jeg ler så godt når jeg tenker på Wassmos bøker. Det er ganske morsomt å kalle opp dyret etter hovedpersonen i Herbjørg Wassmos romantrilogi om personen med samme navn. Kalkunelskere kan finne stor glede i filmatiseringen av Dinas bok — den vidunderlige Jeg er ikke Dina — en film som i enda sterkere grad enn originalen blir "the real thing" når det gjelder overspilt kitch. Alle Dis-elskere som ikke har sett Jeg er ikke Dina: You're in for a real treat.

 

Og så gir navnet Dina meg slike fantastiske assosiasjoner til andre perler av denne verdenskjente (riktig nok bare i Norge*) forfatteren, de som har fått navn som Hudløs himmel, Huset med den blinde glassveranda og Det stumme rommet. Jeg sakser fra Ingar Skredes omtale i Dagbladet av verket som ga Wassmo Nordisk råds litteraturpris(!):

 

Den hudløse himmelen i tittelen står for Toras kropp eller hennes uoppnåelige drøm om en rein kropp.

Ikke mindre. Med forbhold om at jeg ikke har lest hele Tora-trilogien (jeg prøvde og prøvde, men klarte det bare ikke!) må jeg si at Skrede godt kunne konkludert noe mer offensivt enn hva han våget i sin ingress:

 

Menn har fra første stund bomma på styrken i Herbjørg Wassmos Tora-bøker

Noen som husker Trond Kirkvaags parodi på Brikt Jensen, sketsjen med panelet som satt i studio og skulle snakke om Wassmos bøker? Fritt etter hukommelsen (bør fremføres på Jensens seniore bergensdialekt):

 

Huset med den blinde glassmanet? Hva er dette for noe vissvass? Her sitter vi med en duk som ikke ser ut. Og De, De kan bare gå og kle av Dem!

 

 

*: Wassmo fikk Nordisk råds litteraturpris i 1987, uten at det gjorde henne særlig kjent utenfor Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Oppdretter kan ikke pålegge deg å velge et spesielt navn eller et navn med en spesiell forbokstav. Velg akkurat det navnet du ønsker, men hvis du veldig gjerne vil være snill mot oppdretter, kan du for eksempel kalle bikkja di "Pluto Danser Med Ulver", og dermed har du en D i navnet.

 

gg

 

Selv oppdretter

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært da. :roll: Det står ikke noe på bildet hvilken rase det er. Kanskje det er innlysende for dere, men jeg skjønner ærlig talt ikke denne motviljen mot å fortelle hvilken rase det er snakk om. Bildet forteller lite, annet enn at det sannsynligvis ikke er en Épagneul Bleu de Picardi. Jeg kan bare snakke for meg selv (har hatt jakthunder i bare 20 år, men jeg driver riktig nok svært mye med hunder i mitt daglige virke), og for meg er det slett ikke klart. Jeg kan etter å ha sett bildet, etter fattig evne, komme med i hvert fall tre alternativer på strak arm, i alfabetisk rekkefølge:

 

  • Basset Bleu de Gascogne
    Grand Bleu de Gascogne
    Petit Bleu de Gascogne

Men for all del, dere står fritt til å lage også en konkurranse der brukerne også skal gjette rasen ...

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på stamtavlenavn og det man kaller hunden til daglig. Stamtavlenavn kan oppdretter gjøre som han vil med; han kan gi hunden navn selv eller la valpekjøper bestemme innenfor visse grenser (de vil jo ofte ha det likt resten av kullet med bokstavkombinasjoner osv.)

 

Kallenavn til daglig bestemmer valpekjøper selv såklart.

 

Amigo og resten av kullet måtte ha et dobbelnavn på A (Amigo har 3 da det bare ble slik men...) men hverdagsnavnet kan være hva som helst.

 

Er det stamtavlenavn du er på leit etter? Jeg ville kalt henne DANA på begge deler.

 

omega: det er en basset bleu de gascogne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en oppdretter (eller hvemsomhelst) skulle bestemme noe som jeg ville oppfatte som mitt domene ville nok en liten F våkne i meg. Jeg traff forresten en stor hund en gang som het Christian. De måtte bruke C som forbokstav. Jeg synes Driva var et fint forslag, men hadde det vært meg ville jeg gått for Dolly ( og satsa på at hun synger like bra som Dolly Parton)

Uansett. Kunne jeg ha stoppa å hilst på nurket, (og dere da) en dag jeg kjører forbi eller?

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene!

 

Hvofor så krass i skrive måten Omega..... :roll:

Hvilken rase det er har vel egentlig ikke så mye med navnet å gjøre......men nå har du fått opp rasenavnet.

 

Gundegerson: Har ikke skrevet noe om at oppdretter har pålagt å velge ett navn på D, hvorfor trekke dette inn i tråden.... :?

 

Dina er faktisk ett av de to navnene som har festet seg i hode...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når man driver med oppdrett er det vist vanlig å dele inn i A, B, C, D, E osv Kull.....

Spiller egentlig liten rolle for meg. Regner med at navnet gubbelure og jeg velger vil inngå i det Oppdretter navnet, er vel derfor han har bedt oss om å finne et navn på D sant......

 

Hentis:

Å kalle bikkja si for Drita, ligger ikke for meg........da min far var alkoholiker......

 

Reinhard: Valpen hentes i mai.....

 

Hadde jeg vist at dette skulle bli så inni granskauen komplisert for enkelte hadde jeg droppa å lage en tråd om det :!:

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene!

 

Hvofor så krass i skrive måten Omega..... :roll:

Hvilken rase det er har vel egentlig ikke så mye med navnet å gjøre......men nå har du fått opp rasenavnet.

 

Regner med at navnet gubbelure og jeg velger vil inngå i det Oppdretter navnet, er vel derfor han har bedt oss om å finne et navn på D sant

 

[...]

 

Hadde jeg vist at dette skulle bli så inni granskauen komplisert for enkelte hadde jeg droppa å lage en tråd om det :!:

 

Synes jeg var utelukkende vennlig, jeg, i de første innleggene mine. Så tok jeg meg altså den frihet å spørre om rasen, og så viste det seg altså at slikt vil du ha deg frabedt. Du får selv gjøre deg opp en idé om hvor krenkbar du vil tillate deg selv å være. :) Lite ante jeg om at det var lett å fornærme noen.

 

Når det gjelder krasshet: Er jeg krass? Akkurat dét er det delte meninger om. Jaja, du får ha en fin dag med mye sol!

 

*Logger av og overlater scenen til trådstarter.*

Link to comment
Share on other sites

Åååh, navn er alltid morsomt, spennende og litt frusterende..

 

Måtte bestemme navn på to her i sommer. Favorittnavnet på den første var så absolutt Dina! Navnet på henne ble Kajsa i stedet, fordi gamlinga hvor bikkja er ikke klarte å uttale det (ble uttalt Gina.

Dina var også en av favorittene på Keira, men når jeg hadde vært litt med henne så jeg at hun var for ramp til å hete Dina.

 

Forøvrig har jeg den meningen at tisper skal ha navn som slutter på a og hanner på o. Da bærer navnene bedre i skogen =) Jeg liker også litt skjeldne navn. Hverken Rondo eller Keira hadde jeg hørt på noen hund før enn den ble "døpt" det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en oppdretter (eller hvemsomhelst) skulle bestemme noe som jeg ville oppfatte som mitt domene ville nok en liten F våkne i meg.

Svært ofte har valpene allerede fått sitt registrerte kennelnavn før levering. Har man mange kull så er det ofte greit med en viss logistikk - enten bokstavkull (A B C D...) eller temakull (afrikanske navn, filmstjerner, bilnavn osv osv) eller andre måter å holde styr på alle.

 

Det navnet som står på stamtavla er bare noe som brukes ved registreringer/utstillinger osv - ikke noe du bruker til daglig. Som om du vil kalle bikkja Fido til tross for at den heter kennel XXXXX`s Herrejemini For Et Styr så står du fritt til det 8)

 

Bare som en liten avsporing til selve navnetråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...