Jump to content

Merkel drilling 96K.


Tiurjeger

Recommended Posts

Har endelig skrapt sammen nok peng til å kjøpe drilling.

Har lyst på helt ny.

Hvorfor kommer schou med bare 55 cm løp på sine? Må jeg til Sverige for å få kjøpt med 60 cm løp?

 

Synes og det er tungvint å ikke kunne forhandle rett fra importør (schou) av merkel, må igjennom en forhandler står det på hjemmesiden til schou noe som igjen er fordyrende.

Prisene som står der er og ganske saftige. Er ikke mange årene at jaktdepot solgte disse til en hel annen pris.

 

Har bestemt meg for Merkel sin 96K med 60 cm løp, da jeg har lånt og skutt med en slik og liker denne veldig godt.

Den jeg har prøvd er i kal 20 og likte godt balansen i våpnet. Men er ikke helt fremmed for å gå for kal 12 heller. Rifleløpet blir i 7x57R.

 

Er det ellers noe jeg bør tenke på ved kjøp av et slik våpen?

Link to comment
Share on other sites

3,5kg mot 3,2kg er jo litt.

Men jeg har i perioder bært på både hagle og rifle, så uansett så blir en drilling på 3,5kg lettere.

Men må si jeg liker den i kal 20 utrolig godt, og er vel det jeg går for hvis jeg må bestille, men ligger det en i en eller annen butikk i her i Norge så spiller det egentlig ikke mye om det er 12 eller 20.

Link to comment
Share on other sites

Ditt valg på kal 20 støtter jeg fullt og helt. Balansen på de ER bedre enn på kal 12.

 

200gram differanse merker du på en drilling i løpet av dagen er min erfaring. Spesielt når du setter på et kikkertsikte.

 

Velger du kal 20 kan du bruke noe av vektbesparelsen på 60cm piper. Du får ingen veldig lett drilling av det, men en drilling som er smekker i pipesettet og baskylen (jeg synes kal 12 ser fryktelig klumpete ut) samt at den nok vil ha den beste balansen = flere treff når det teller.

 

Jeg hadde en S&S 16/70-7x57R 60cm piper som jeg solgte for en tid tilbake siden jeg ønsket meg en dobbeltrifledrilling i stedet. Den siste veier 3,5kg, og har 55-56 cm piper. Det er litt i korteste laget synes jeg.

 

Vedrørende kjøp:

 

Schou har aldri vært blyge mht pris... Jeg finner meg ikke uten videre i den store prisdifferansen til våre naboland. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut hva www.torsbohandels.com i sverige skal ha for en slik en...

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt i samme bane som deg Kiwi ang schou.

Synes prisene er skyhøye i forhold til det det er mulighet å skaffe drilling for i vårt naboland.

Han jeg lånte den drillingen av for prøveskyting hadde kjøpt sin i Sverige og angret overhodet ikke på det.

 

Hva er årsaken til den store prisforskjellen det ble når schou overtok for jaktdepotet, får de solgt noen drillinger med disse prisene.

Tilsvarer jo prisene på krieghoff jo.

Link to comment
Share on other sites

Og man skulle jo tro at en drilling med 55 cm pipe ble billigere en de var før med 60 cm pipe. Hvis ikke skjønner jeg ikke helt vitsen med at de går ned på løpslengden.

Må jo være for å spare produksjonskostnader Merkel gjør det.

Og produktet bør jo kommer rimeligere ut til kunden da.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigeste er at du skyter bra med dette våpenet, da tenker eg spesielt med hagla. Har selv en drilling som veier 3,5 kg, treffer betre med denne enn Benellien min. Eg skyter betre med et litt tyngre våpen, betre sving mm. Ville ikke kjøpt en drilling bare for den var lettere (bra det vist du treffer med dette lette våpenet) men ville heller tatt med meg 200 gram ekstra vist denne resulterer i mer treff.

Link to comment
Share on other sites

De kapper pipesettet primært for å spare vekt.

 

De fleste moderne drillinger har gjerne samme baskylen på både 12 og 20 kal, eneste differansen er støtbunnene, som stikker litt mer ut på 12'ern.. Så for å få ned vekta så leverer man kortere løp, og markedsfører det som mer hendig...

 

Prøv diverse drillinger før du bestemmer deg, og velg den du synes faller best og har beste balansen for deg.

 

Å kjøpe seg drilling er ikke noe som er fort gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Rettet et spm til Schou om drilling og forhandlere her i Nord- Norge på mail.

Ønsker å holde i en slik drilling i både kaliber 20 og 12 for å kjenne forskjellen før et kjøp.

 

Schou sier i mailen at vekten er den samme på 12 og 20 drillingene, da de begge er bygget på samme låskasse.

Men dette må vel være feil?

Grunnen til at jeg vurderer 12 i drillingen denne gangen er at man ikke får kaliber 20 med 60 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 96K i cal 20 og 7x57R med 60cm løp.

Dette må være en god pris på 96k

http://www.beverensport.no/drilling_1481.html

 

Det bildet og den prisen har ligget på den siden siden før jeg flyttet til Tromsø i 2005, husker jeg ringte han når jeg bodde i Oslo om den, og da var den solgt..må ha vært i 2004 :-)

 

Her er forresten svaret jeg fikk på mail fra Schou:

 

Hei.

Vekt på Merkel 96k kaliber 20 og 12 er lik, de bygger på samme kasse.

 

Varenr: 181057 Merkel 96K Std. Arebesque Norway 12/76-7x57R er forberedt for svingmontasje og oppgradert stokk og kan leveres med 55cm eller 60 cm løp.

 

http://schouvapen.no/produkter/vapen/dr ... -76-7x57r/

Kontakt din nærmeste forhandler, så kan vi sende oppover.

Link to comment
Share on other sites

I katalogen til villmarksbutikken på Jessheim for 2011 koster en 96K fra 39900.Er ikke for ikke noe at Svensker kaller det et jernspett visst de bruker samme kasse på 20 som 12.

 

Var faktisk ikke klar over det at de gjorde det, bygget på samme kasse, ble liksom ikke noen grunn til å velge kaliber 20 lengre hvis den veier ca det samme i kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Bruker EAW svingmontasje. Har en Zeiss Classic 2,5-10x50 til toppjakt/rådyr og en Leupold VXII 1-4x24 som er med på støkkjakt. Begger er montert på hvert sitt ringsett.

 

Skulle tru det er mer stål i en kal 12 enn en kal 20 :?: noe som også øker vekta. Min i kal 20 og 7x57R veier vel ca 3,2. Får du på den 5 cm lenger løp og mer stål i bunten generellt så vil vekta øke. Baskylen er jo også bredere på 12`ern, så jeg tror det er litt enkelt for Schou å sette ca 3,1 :wink: Landrø har en 12`er inne med 55 cm løp, men jeg vet ikke faktisk vekt på den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, må jo være noen her inne med en 12'er som kan legge den på kjøkkenvekta :wink:

Har selv hatt en i kaliber 20 med 60 cm løp, husker ikke vekta men mener den var mellom 3,3 og 3,4 kg en plass, den hadde riflekaliber 5,6x52R, ny drilling skal bli i 7x57R!

Kansje de 5 cm i forskjell på løpslengen som utgjør vektforskjellen ned til 3,2 på din Join.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig. Ser at de på 60 cm løp har lik høyde på skinna hele veien. Skulle være rart om det ikke er noe forskjell på de to kalibrene med samme lengde. Skal se om jeg får dratt nedom Landrø og spurt om de kan veie den en dag. 55 cm ser veldig "stutt-tjukk" ut i kal 12 :D men gjør det enklere med ammo. Skulle jeg kjøpt ny, så hadde jeg kanskje vurdert 6.5x55 også :oops: Veeeldig mye ferdigrullet ammo som gir god presisjon uten å måtte lade selv. Synes 30-35 mm på 3 skudd med pause imellom ble for dårlig til toppjakt, så jeg begynte å lade selv. Ble dyr ammo når man tenker på alt utstyret og testingen, men har også lært meg utrolig mye.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok ca 3,4 kg med 60 cm løp. Tror det blir en ideell kombinasjon med 12/76 og 6,5x55 :oops: Tror testinga som må til for optimal presisjon sliter like mye på låsekassa som endel år med skyting av ferdig 6,5. I tillegg blir det gjerne litt mm på hjernen når man først begynner :roll: Kal 12 er og blir enklere med dagens blyfrie regelverk :forvirra: Mere alternativt å velge mellom. Personlig er jeg ikke fornøyd med bismuth, og da blir det enkleste Kent TM. God patron, men klumper litt. Blir mer hagl og -eller høyere hastighet i en 12`er. 33 g i en 20 er jo magnum, så de gir gjerne litt lavere hastighet enn 70 patron. Mens 33 g er en standard 70 patron i 12. Eneste grunn da til å velge 20 er et smekrere våpen, hvis du velger 55 cm, i mine øyne. Personlig synes jeg 12 i den lengden blir estetisk feil, men så er jo spørsmålet om det er det viktigste.

 

Men så det er sagt. Jeg er veldig fornøyd med min i 20-7x57R. Utrolig pen børse, men hadde jeg valgt nå, ville det nok i blitt 6,5 :oops: av praktiske årsaker. Vet ikke hvor vanskelig utdrageren er :?: Og kanskje en standard/Norway isedenfor Jagt. Er veldig nøye av meg. Og det er som sagt et meget pent våpen. Men gud for en eierglede.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om man skyter 50 skudd i året med en drilling i 6,5x55 og har den i 40 år så har man skutt 2000 skudd.

Tviler vel egentlig på at man brenner 50 rifleskudd i året i en drilling, kansje halvparten er mere realistisk.

Så vil tro det skulle bli lite problemer. En drilling kjøper man vel som oftest for å ha den en stund.

 

Mengde trening tar man med rifla på riflebanen, og med hagla på leirduebanen, men noen serier på leirduebanen med drillingen må til også da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...