Jump to content

Fallkniven F1 eller Cold Steel Hunter ??


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg ein god jakt/allround kniv. Har alltid sikla etter Cold Steel Hunter, men i det siste så har eg blitt oppmerksom på Fallkniven F1 og hørt mykje skryt om denne.

 

Har lyst på ein kniv med litt hardheit i stålet, som holder godt, men som samtidig ikkje tar ein kveld å sette opp igjen. Ja, takk begge deler ??

 

Kva er erfaringene med desse knivene rundtom ?

Link to comment
Share on other sites

Har en F1 i lux utgave. Blank polert blad og Micarta skaft. nummer: 097 av 200 stk(har jeg blitt fortalt)At jeg har fått lagd meg en råflott kydeks slire må nevnes.

Allround kniv, tja? Jeg har brukt min til mye rart. Kappe haue av grov fesk er den elendig til. Filitering av fisk, njet. Kjøtt skjæring,nei nei.

God slakte kniv, men det er irriterende med det hakket helt inne ved grepet, mellom grepet og knivbladet. Det hekter fast i tau som skal kappes. Kjempegod til å skrape svinebust

Kan nevne at jeg også har en S1. Denne er uten tvil den beste kniven jeg har brukt til å flå storfe med. Den har konveks sliping, som gjør at nesten finner veien mellom hud og kjøtt av seg sjøl. Jeg klarte å forflå like mange storfe i timen som med flåmarskin. Jobbet på et lite slakteri der vi hadde max 80 storfe pr dag.

Siden S1 har konveks sliping er den vanskelig å slipe.

I dag samler disse knivene støv.

Bruker vanlige slakte kniver og lomme kniver til det aller meste, men av ok kvalitet, victorinox.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje eg var litt klumsete i området den skal brukes i... :cry:

 

Det er i grunn ein tur, jakt, slakte kniv eg er i grunn ute etter. Har ein Cold Steel Finnbear, som er ein grei kniv. Men den har ikkje drop point, noko eg savner. Ellers så er vel stålet i den kniven min grei nok. Passe hardt og får fin skarpheit i den, har enno ikkje slipt den opp igjen. Har kun brukt den litt på tur og til å slakte et par hjorter. Så den har holdt seg bra, kun med å skjerpe den med knivstålet etterpå..

 

Men det som eg ellers bruker er også Victorinox slaktekniver. Har vel 5 - 6 stk i blokka her og bruker dei til all foredling av kjøtt. Men har den ikkje med i slira på jakt.

 

Men då har eg fått et synspunkt på Fallkniven iallefall, så takk for svar... :D

Link to comment
Share on other sites

Dengang Master Hunter var tilgjengelig i 50100 ("Carbon V") hadde jeg veldig sansen for den. Det rustfrie laminatet den kommer i nå er beslektet med Fallknivens, men har et enklere eggstål.

 

Så F1 har "bedre" eggstål (VG-10 kontra VG-1), mer holdbart skjeftemateriale (særlig hvis du velger micarta), og betydelig bedre slirer.

Link to comment
Share on other sites

Men det som eg ellers bruker er også Victorinox slaktekniver. Har vel 5 - 6 stk i blokka her og bruker dei til all foredling av kjøtt. Men har den ikkje med i slira på jakt.

 

Har fått lagd kydeks slire til viktorinox også :D

Ei slire passer alle victorinox fibrox t.o.m 15cm også flå knivene.

Link to comment
Share on other sites

6x47 skreiv :

Har fått lagd kydeks slire til viktorinox også

Ei slire passer alle victorinox fibrox t.o.m 15cm også flå knivene

 

He, he, det er ein fin kniv å ha med i skauen.. Har vært inne på tanken å lage slire til den, men det å gå med ein sylkvass kniv i ei lærslire, har eg vært litt skeptisk til. Sjølvsagt så er det ikkje problem å lage eit plastlag innerst i slira. Men det du har gjort det er fanken ikkje dumt nei... :D

 

Og det er altså ein god kniv hvis eg får ein Master Hunter med cabrbon-v stål ? Kan ta kontakt med jaktdepotet og sjekke med dei. Såg dei hadde det messe tilbudet her i dag, så kanskje det kunne vært ein ide..

 

Takker for alle gode tips iallefall. :D

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

Gikk til innkjøp av en Cold Stell master hunter med VG-1 stål for ikke så lenge siden. Kniven er sløv så jeg må slipe den før jeg skal bruke den, men før har jeg kun brukt mora kniver som byttes ut når de ikke er skarpe lenger. Jeg spurte i butikken der jeg kjøpte kniven åssen bryne jeg burde kjøpe og de anbefalte meg å kjøpe ett sett som kostet rundt 1000,- kr. Syntes det var litt stivt, regnet egentlig med at jeg bare trengte en bryne som jeg kunne ha i sekken og slipe når kniven blei sløv. Hva bør jeg kjøpe og hvordan går jeg fram med slipinga for å få en skarp kniv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha deg slipe utstyr som du skal ha resten av livet, så kjøp deg ein Tormek slipemaskin, med lærskive. Den er det jigg til, så du kan sette opp alle kniver, sjølvsagt med litt prøving og feiling. Men dog, det er ein kjempefin sak. Denne koster mellom 2 og 3.000.-., så det er ein dyr sak, men god invistering.

 

Ellers så er det Arkansas bryner som er eit steinbryne, du får dei både i grov, mellom og fin utførelse. I tillegg til det, så er eit fint diamantbryne frå DMT, ein god løysning for å ta siste finishen.

 

Men utstyret er ein ting, å klare å sette den opp riktig, er ein annen. Så det blir ofte litt prøving å feiling. Berre pass på å ikkje slipe for lenge om gangen og følg med på eggvinkelen, slik at du ikkje sliper den for mykje feil. Det er så kjipt å begynne på nytt igjen, og i tillegg med feil vinkel, som du må rette opp.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Edward. Men jeg tror han tar feil hvis han mener Cold Steel Master Hunter i Carbon V ikke er tilgjengelig. Den er riktig nok gått ut av produksjon, men sist jeg sjekka, hadde Jaktdepotet mange igjen. :)

 

Kjøpte en der rundt juletider.

Link to comment
Share on other sites

Mrmju skreiv :

Har kjøpt ein Cold steel finn bear. Har ikkje fått den enno, så me får sjå korleis han er.

 

Til prisen å dømme, så er det ein veldig grei kniv syns eg. Den har nok ikkje høgkvalitets stål, men det ser ut til å fungere greitt så langt. Ellers så er slira litt slapp i fisken og skaftet litt glatt, når du er full i blod, men ellers så er den veldig grei... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...