Jump to content

Skabbrev.


myrnissen

Recommended Posts

Hei er det noen flere av dere som er ute å hjelper disse med å slippe mer?

Eller er dere ikke plaget så særlig med skabb der dere bor.

Var ute en liten tur i natt jeg ble to, fy f....... som de så ut. :cry:

Å det er mange fler der jeg satt. Så Tikka t3ss 6.5x55 har mye jobb enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skabbrev bør skytes hele året, en tlf til viltnemda og evt. politi koster ikke mye og det kan spare deg for problemer om noen skulle reagere.

Men husk at revetisper kan se noe skabbete ut nå, når de er mye inn og ut av hi i forbindelse med yngling.

Uten at jeg vet det, så tviler jeg på at skabbrev yngler og får frem levedyktige valper :roll:

Link to comment
Share on other sites

Verdal jeg å en kamerat har nok å skyte etter for å si det mildt.

Så 6 stykker i natt. to kom inn på grei avstand å de falt da :mrgreen:

Hører med at vi bare satt i to timer å.

 

Jeg kunne ikke lukte at det var skabbrev.. :roll:

Unnskyld avsporingen !

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ut skabbrev. Har 2 stk som er ved hytta. Forer litt med hundefor for å holde dem der. Har skutt 1 for noen uker siden. En liten hannrev som ikke så ut. Trodde jeg bare hadde 2 men etter at jeg fellte den første så så jeg på filmingen at det fortsatt var 2 stk som var innom åteplassen. Jeg er på hytta stortsett bare i helgene så det er enda 2 stk som russler rundt. Den ene var ved åteplassen kl 13 i dag, da var jeg enda på jobb. Skal sitte å se litt i natt. De 2 som er her ser ikke ut fri for pels fra haletupp til langt oppå bakenden. Skabbreven må bort. Har fått tillatelse av viltnemda til å ta de ut.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen svare meg på om måren kan bli smittet av skabb?? Hunder og andre husdyr kan bli smittet så da kan vel måren også bli det eller?? Har en del mår på åta for tiden, hvor det også går skabbrev. Vil ikke at de skal få skabb før jeg får fanget et fint eksemplar i coniebear fella og som skal til utstopping og på stueveggen i hytta vår.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere som tar seg tid til å prøve å ta ut skabbrev.

Kom nettopp inn etter å hvert å sett etter de som jeg ikke fikk skutt sist. Men ser ut som de er like glad i dritt vær som meg :)

Var bare rådyr å se, fint å ligge å se på de da :D

Link to comment
Share on other sites

Er nok flere grunner til at den dør av skabben tror jeg.

En ting er at det blir jævlig kaldt i 20 minus uten pels.Men jeg tor det som tar de til slutt er infeksjons sykdommer i hud å kjøtt fra alle sårene.

Det lukta så jevlig av den værste jeg tok at jeg var sekunder fra å kaste opp :(

 

Har litt problem med å se hva som er så "nyttig" med denne sykdomen.

Greit det er naturens gang osv å at det minsker reve stammen.(Men det får da hver grenser)

Jeg må nå si at når jeg er ute å jakter rev så er det nå gøy at det er rev å se. Syns det er kjempe gøy jakt både å spore rev å ikke minst lokke med fløyte.Er en veldig spesiel følelse når man har lurt reven :D

Link to comment
Share on other sites

Har felt en skabbrev nå for ca 1 time siden. Plutselig så stod den bare nede ved åta. Fikk opp kjøkkenvinduet og la tråkorset der det skal være å trykket av, den stakk, men ikke langt, ca 5 m tross at jeg brukte 222 rem med blyspiss. Den lå rett nedenfor åta. Å stakkarn, det var en liten hannrev ca 3-4 kg, så ikke ut. Har tatt noen bilder med mobilen men fikk ikke lastet bilde opp her, bildet var for stort. Har også tatt noen bilder med fotoapparatet. Skal få lagt inn bilde i morgen. Nå er den stakkaren destruert, brent og gravd ned i myra. Tror reven pines ihjel av skabben. Det er små kryp,midd, som suger blod ut av reven. Dette klør og reven klør seg og misster pels, og den får innfeksjon. Denne var helt naken enkelte plasser, hvite små klaker hang på de verste områdene. Disse stakkarane må få slippe å lide hvis man har mulighet til å felle dem. Ikke noe positivt med denne skabben, annet enn å holde revestammen nede men de lider noe forferdelig.Så at noen mener at skabb er positivt skjønner jeg bare ikke, de kan ikke ha sett en skikkelig angrepet skabbrev,punktum. Hvor positivt er det at hunden din får skabb, jeg bare spør??

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden, var det en skabbmår som hadde krøpet inn på låven. Dette var på vintern, og for å få litt beskyttelse hadde den krøpet inn i en haug med gammelt høy. Dette ga nok litt varme for en tynnhåret kropp.

Den som fant denne måren var såklart bikkja, denne fikk god tid til å bite i og rulle seg på denne måren. Måren var død på dette tidspunktet. Dermed fikk bikkja også skabb. Oppdaget dette heldigvis ganske tidlig, slik at den fikk behandling. Men det var ikke trivelig å se på den bikkja en hadde vokst opp sammen med konstant gå å klø seg og miste store hårklaser. Kan jo bare tenke seg hvor ille det er når en går med dette svineriet over lang tid. Da er det nok bedre å møte på en barmhjertig jeger, som kan gjøre slutt på lidelsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...