Jump to content

Neddreing av banepipe til Sauer 202


Ostebirger

Recommended Posts

Har et problem som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Kjøpte en Sauer 202. 9.3x62 tidlig i våres. Bestilte samtidig en pipe 6.5x55 baneløp som skulle bli kappet til 60cm og dreid ned til 16mm tykt pga. vekt. Skal bruke 6.5 hovedsakelig til jaktfelt i jegerklassen med vektbegrensning pr. i dag er 4.5kg. Har en forholdsvis stor kikkert Zeiss 3-12x56 classic på. Derfor blir en 17mm jaktfeltpipe for tung til å klare vektkravet. Vet at det er snakk om kanskje å endre vektkravene til jaktfelt neste år, men ingen vet sikkert ennå.

 

Saueren min veier med 9.3 pipe 4430g

17mm 9.3 jaktpipe 1230g

17mm 6.5 jaktmatchpipe 1330g

15mm 6.5 jaktpipe 1166g

 

Jeg hadde tenkt meg 16mm pipe for da hadde jeg greid vektkravet og vekten vært ca. den samme som med 9.3 pipa. Det skulle ikke være noe problem ifølge børsemaker som ikke gjør jobben selv men bestiller fra en annen som har dreid ned pipa. Har gått og ventet leeeenge på denne pipa, når jeg endelig kunne hente 6.5 pipa hos børsemaker så var pipa dreid ned til 15mm jaktprofil og vekten 1135g. :shock:

Da ble jeg JÆ%&¤G skuffet.

Nummeret på pipa var også dreiet bort.

Børsemaker mente jeg fikk prøve pipa å se om jeg synes det var god nok presisjon i den, hvis ikke fikk jeg komme tilbake ”så skulle vi ordne det” sa børsemaker.

Har spinket og spart lenge for å få råd til (for meg) det ultimate våpen til jakt og jaktfelt/elgbane.

Nå blir jo vekten mindre (ca. 4330g) enn det jeg hadde tenkt meg. Har mest lyst til å levere tilbake pipa. Men må da vente 1-2 måneder på ny pipe.

 

 

Vil det være noen problemer med en så tynn pipe med tanke på presisjonen?

Er det ett problem at pipa ikke har nummer?

 

Håper at dere kan hjelpe meg med noen svar og hva dere tror jeg kan gjøre med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at Sauern har fin balanse og vekt med 9.3 original pipa, derfor ønsket jeg samme vekt.

Nå ble jo 6.5 pipa 100g lettere enn slik jeg bestilte og forhåndsbetalte den.

 

Mirage problemene kan jeg løse med ett miragebånd.

 

Jeg har skutt en del jaktfelt de siste 2 år og tror vel ikke at det skal bli de helt store problemene med 5 skudd, pipa kjøler seg som regel ned mellom holdene.

 

Har ikke skutt noe elgbane ennå men har forstått at her skal det skytes 5+5 skudd forholdsvis raskt rekkefølge.

 

Har også store planer med mye mengdetrening med 6.5 pipa framover for å få nivået mitt opp noen hakk til.

 

Er det slik at med en tynn pipe med flere skuddserier etter hverandre vil det bli større varmegang og større mulighet for pipa skal begynne å kaste i forhold til en pipe som er tykkere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...