Jump to content

Lever-action. Winchester vs. Marlin


morten0

Recommended Posts

Hei. Har lurt litt på en lever action rifle. Har funnet to modeller som jeg synes hadde vært morsomt og eid. Lurer egentlig på hva dere synes, og hvem dere foretrekker. Er altid fint med noen innspill før man handler :)

 

Her er de to kandidatene:

Winchester: http://www.winchesterguns.com/prodinfo/ ... 0&cat=003C

 

Marlin: http://www.marlinfirearms.com/Firearms/ ... Cowboy.asp

 

Som dere ser så har jeg funnet to som er mer eller mindre helt like. Begge har 26" octagon løp, og de ser jo nesten helt like ut. Forskjellen er kaliberet og Marlin riflen kaster ut hylsene på siden, ikke på toppen som Winchester gjør. (kan hende det er fler forskjeller også da) Har hørt at .45-70 er morsommere å skyte med, sammenlignet med 30-30, men det vet jeg ikke, har ikke skutt med noen av delene før.

 

Så hva sier dere? Marlin eller Winchester?

 

Takker for alle innspill.

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

konsentrer deg om rifler som finns i landet. det er ikke bare å bestille desverre...

Winchester 94 lages vel ikke lenger, og den du har linket til er en spesialutgave i tilegg.

Av de to så tror jeg at sarpsborg våpen kan ha en Marlin 1895 cowboy inne nå. Mekansimene og børsener er såpass like at det er litt hippsom happ, men jeg vant 300 meters "longrange" stevnet i helga med min standard win 1894 (som jeg vel ga 2.500 spenn for, litt tilbake) og skjøt blandt annet mot flere marliner i .45-70

Link to comment
Share on other sites

Dette "pistolgrepet" dere prater om, er det den rillede grepet på Winchesteren dere sikter til da eller? Kanskje et dumt spørsmål, men dog et spørsmål.

 

Ja jeg ser at Winchester model 94 ikke blir laget lenger. Men siden det kun er et par år siden den gikk ut av produksjon så må det vel være mulig å få tak i et pent brukt eksemplar skulle man tro.

 

Winge Våpen selger Marlin rifler ser jeg, de har de fleste lever-action riflene inne. De kan nok skaffe meg en 1895 Cowboy også :)

 

Takk for alle svar så lang, tar gjerne imot flere pluss og minuser også.

 

 

Edit: Jeg fant ut hva dette pistolgrepet var da, hehe. :lol: Nei når dere sier det så var det kanskje finere med det grepet som var rett.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Artig å se at noen flere faller for lever action. Når det gjelder Marlin vs. Winchester så finnes det en million tråder om dette ute på nettet i en rekke ulike (amerikanske) forum. Kort sagt så er det to ting som i all hovedsak skiller Marlin og Winchester: 1) Marlin har en "solid top" låsekasse noe som (før Winchester lanserte Angle Eject/sideutkast) gjør at det er lettere å montere kikkertsikte og at rusk og rask ikke sniker seg like lett inn; 2) Winchester er lettere, hendigere og bedre balansert. Merk at jeg nå sammenligner de to likestilte modellene Mod 1894 Winchester og 336 Marlin i 30-30.

Noen hevder at Winchester er mindre solid og mer skranglete enn Marlin. Dog det siste på et hvis kan stemme så er det førstnevnte en myte. Et mer solid og reliabelt våpen enn Winchester 94 skal man lete lenge etter. Det har blitt brukt med hell i alt fra +40C i Nevada ørken til -40C i Alaska. Bare spør Helge Ingstad. Når det er sagt så er Marlin i akkurat samme gate. Winchester er også testet for et høyere kammertrykk enn 336. Dette gjelder også Big Bore modellene til Winchester i kaliber .450 Marlin, .444 Marlin og noen kaliber til. Disse kan sammenlignes med 1895 modellene til Marlin. Presisjonen er også helt lik. Det er noen ulikheter til, men disse faller mer under smak og behag kategorien. Som nevnt, Winchester har en mer classic look med rett skjefte etc mens andre foretrekker Marlin sitt pistolgrep.

 

Det finnes plenty med brukte Winchester og Marlin rifler. Selv om Winchester er ute av produksjon så har jeg ikke ville bekymret meg for det - det lages deler i søkk og kav, og Winchester har et stort delelager. Husk, det er det mest solgte/produserte sivile våpen noen sinne.

 

Trur du trygt kan velge enten eller og bli fornøyd med kjøpet. Når det gjelder valg av kaliber så kommer det helt ann på hva du skal bruke børsa til og om du lader selv. Skal du bruke den til storvilt så har jeg ville valgt Marlinen eller en Winchester Big Bore i .444 marlin. Skal du ha den til rådyr/småvilt og moro så hadde jeg valgt 30-30. Det er et undervurdert kaliber med god kraft og kulebane godt ut til 150-200 meter, hvertfall nå med den nye LeverEvolution ammoen. At 30-30 ikke er tillatt på storvilt er bare dumt. Effekten av 30-30 på en 100-150 meter kan uten problem sammenlignes med 6.5x55. Våpen- og jaktskribenter har begynnt å skjønne dette, men det norske folk og lovbestemmere henger litt etter akkurat her. I USA har 30-30 blitt brukt på alt fra whitetail til grizzly i over 100 år, og flere amerikanere enn nordmenn vet at god skuddplassering og fornuftige hold er vel så viktig som anslagskraft.

 

Lykke til med våpenkjøp.

Link to comment
Share on other sites

her har der alt kommet mye gode svar, så jeg skal være kort, jeg har hatt marlin og winchester i div kalibre, og har i dag en winchester i kaliber 356win, og mine erfaringer tilsier at det er winchester som er "best", eneste er at enn må ha den "nye" winchester som kaster til siden så det er mulig å ha kikkert på den, det gjør den jeg har i dag, win mod 94 AE....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke veddet så mye penger på at winge kan skaffe en cowboy...

Det er en grunn til at jeg råder deg til å sikle på rifler som faktisk fysisk befinner seg et sted...

 

 

 

Du vet tydligvis noe jeg ikke vet. Jeg kan ikke skjønne at det skulle være et problem, men det kan godt hende at du har rett. Hvis jeg ender opp med å kjøpe en Marlin så vil tiden vise hva som kan skaffes og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke mer en det jeg har erfart som aktiv våpenkjøper i løpet av de siste 16-17 årene. Det tar som regel forbanna lang tid å få bestilt ting utover det som er helt standard. Importørene henter gjerne inn våpen en gang i året, og lite av det som er sjeldent. I tilegge er det ikke sikkert at marlin har ting på lager for tiden osv. Vi er mange som har drømt om akkurat et spesielt våpen, men har måttet gi opp siden det ikke bare er å bestille og så få uka etter (satt på spissen)

Når det er sagt så har jeg altså tipset deg om et sted som kanskje kan ha en Cowboy inne. Selv har jeg tenkt å ta utgangspunkt i en vanlig 1885 i 45-70 som jeg skal kjøpe brukt og bygge den om med rett kolbe, ny lever og forlenget magasin. Ikke det at jeg ikke har lyst på en cowboy, men de koster mye nye og er ikke så lette å få tak i. (+ at jeg liker sære ting)

 

En straight 1894 i 30-30 burde du få kjøpt for rundt 3000 kroner, det fins mange av dem og de selges en del på bla Finn.no.

 

Om du har tentk å lade selv, er kanskje 45-70 et enkelere kaliber å lade for en 30-30.

 

Uansett syns jeg det er kult at du har tenkt å prøve LA og at du ender opp med noe du er fornøyd med! :D

Link to comment
Share on other sites

konsentrer deg om rifler som finns i landet. det er ikke bare å bestille desverre...

Winchester 94 lages vel ikke lenger, og den du har linket til er en spesialutgave i tilegg.

Av de to så tror jeg at sarpsborg våpen kan ha en Marlin 1895 cowboy inne nå. Mekansimene og børsener er såpass like at det er litt hippsom happ, men jeg vant 300 meters "longrange" stevnet i helga med min standard win 1894 (som jeg vel ga 2.500 spenn for, litt tilbake) og skjøt blandt annet mot flere marliner i .45-70

 

Hei var på Sarpsborg våpen i dag de hadde ingen Marlin på lager av coboy utgaven men de har 2 stk marliner til salgs en i 45-70 og den andre i 444 marlin,hvis det skulle være av interesse !!!!!!!

 

Med hilsen Arne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Om du har tentk å lade selv, er kanskje 45-70 et enkelere kaliber å lade for en 30-30.

 

Nå har jeg riktig nok ikke mer enn en måneds erfaring med lading av .45-70, men .30-30 har jeg ladet en del av og jeg er enig med Hassel. Hvis man benytter blykuler blir prisen per skudd ganske så akseptabel i .45-70.

 

Når det kommer til Winchester kontra Marlin, så ville jeg valgt Marlin. Jeg har tidligere eid tre M94 og har nettopp kjøpt en Marlin. Sistnevnte synes jeg er et mye triveligere våpen både å skyte med og rent kvalitetsmessig.

 

Mine erfaringer med Marlin så langt: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=30388.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...