Jump to content

Store magasin på rifler. Hva er bruksområdet?


KennethA

Recommended Posts

Jeg ser det er store magasin til f.eks salongrifle på opptill 25 skudd, og 5 skudds magasin til større rifler. Men jeg lærte jo på jegeprøvekurset at man ikke kan ha mer enn tre kuler i rifle.

Er det egne regler for skyting på bane?

Er salongrifle unntatt denne regelen om tre skudd?

Hva er det slike magasin blir brukt til?

 

Mange salongrifler blir jo levert med 10 skudds magasin, er det krav til å plombere dette magasinet på samme måte som automat/pumpehagle?

 

Jeg har jo selv skutt masse med halvauto salong med lyddemper og sub ammo i skogkanten bak huset til en kompis, og hei hvor morro det er å tømme 10 raske skudd på oppsatte bokser, flasker, blinker mm. Men er det egentlig lov?

 

MVH Kenneth

Link to comment
Share on other sites

@Cardinal: Begrensninga er på jakt ja. Ikke på bane eller annen skyting.

 

 

Joda er klar over det (hadde et vært annerledes, ville min Bushmaster mye mindre interessant..)og burde ha vært mer presis

 

@Kjell. Ha! Gøy? POD gjør så godt de kan for å forhindre at det skjer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er store magasin til f.eks salongrifle på opptill 25 skudd, og 5 skudds magasin til større rifler. Men jeg lærte jo på jegeprøvekurset at man ikke kan ha mer enn tre kuler i rifle.

Og 4 for elg hjort og rådyr. (noen som har sittet på elgpost og tatt ut en patron av rifla før de har skutt en rev? :roll:

Er det egne regler for skyting på bane?

Ja, dette gjelder kun på jakt.

Er salongrifle unntatt denne regelen om tre skudd?

Nei

Hva er det slike magasin blir brukt til?

Det svarer du selv ganske greit på under:

Jeg har jo selv skutt masse med halvauto salong med lyddemper og sub ammo i skogkanten bak huset til en kompis, og hei hvor morro det er å tømme 10 raske skudd på oppsatte bokser, flasker, blinker mm. Men er det egentlig lov?

Såfremt du har grunneiers tillatelse, sikker bakgrunn og ikke er til sjenanse for naboer er det lovlig.

Det skader heller ikke å ringe 02800 å si ifra om aktiviteten på forhånd. (Hvem hva hvor når)

Mange salongrifler blir jo levert med 10 skudds magasin, er det krav til å plombere dette magasinet på samme måte som automat/pumpehagle?

Nei, du kan gå på småvilt jakt med 30 skudds magasin i halvautorifla, men du har ikke lov til å ha i mer en to patroner. (+1 i kammer) og tre + en patroner til elg hjort og rådyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...