Jump to content

Skjevt anslag i tennhetta


El Gringo

Recommended Posts

Var en tur på banen i dag og testet ammo i diverse våpen.

Jeg oppdaget at 9-millimeteren har anslag i tennetta som er litt ute av senter.

Det er godt synlig, og målt med skyvelære er senter av tennstiften sånn ca. 0,3mm ute av senter.

Jeg har ikke vært borti dette på noen av mine våpen tidligere, men har sett slike tilfeller hos andre.

Våpenet smeller hver gang, så jeg regner ikke med at det er noe stort problem, men jeg lurer på hvor vanlig dette er og hvor mye ute av senter man kan komme før en kan regne med klikk ?

Link to comment
Share on other sites

...og hvor mye ute av senter man kan komme før en kan regne med klikk ?

Det kommer an på blandt annet kraften på anslaget og diameter/form på tennstiften. Funker det, så funker det. Vet du om skjevheten er opp eller ned, eventuelt sideveis?

 

(Har forresten flyttet tennstempelkanalen på en 1911 en gang, men det var mest bare for å ha det gjort. Gidder nok ikke å gjøre den operasjonen igjen...)

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

0,3mm er ingenting å bekymre seg over.

det er ganske normalt at pipa havner litt høyt om du får lagt inn ei ny pipe med bedre tilpasninger. kuhnhausen mener at tennhetteanslag ute av senter kan være en kilde til dårlig presisjon, da tennstiften ikke treffer på samme sted på ambolten i tennhetta hver gang, og snakker om å sette inn en bushing i tennstempelhullet i sleide, som flytter stifta. i praksis er det ikke noe stort problem, jeg har en pistol som slår ganske langt ut av senter, mye mer enn dine 0,3mm, men den gir jevne hastigheter og fin presisjon med gode ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Er det oppe eller nede?

Nede.

 

Da er det ikke så godt å doktorere. Hvis treffet var oppe så kunne man kanskje satt inn en lenger link (hopps, tok det for gitt at det var en 1911 :oops: , men kanskje ikke?). Men som andre er inne på så tror ikke jeg heller at det har noen innvirkning på presisjonen - en annen ting er om låsingen påvirkes. Har du fått satt inn en lenger link allerede? Sjekk låsehakkene på toppen av løpet. Hvis det er drag-merker der så streker løpet mot sleiden og linken er for lang.

Jeg tror ikke at dette er vanlig uten at noen har mikket med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Hunters House ang. saken, og foreslo at de tok saken opp med produsenten, om ikke annet så for å informere om en viss produksjonsspredning.

Til min ikke rent lille overraskelse sjekker de nå opp om de kan få tak i en ny sleide (med rett boret tennhull) og sende til meg slik at jeg kan sende denne nedover.

Ingen katastrofe om så ikke skjer (har lest meg opp litt på nettet, og det ser ikke ut som om denne skjevheten gjør så mye), men de skal ihvertfall ha honnør for forsøket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...