Jump to content

Svartbjørnjakt med 6,5x55


ctm-4

Recommended Posts

Har du skutt bjørn med kaliberet før? Svartbjørnen er forsåvidt ikke så forskjellig fra en ælj i størrelse, og den legger seg da pent ned etter et godt treff med 6,5'en. Men det jeg har forstått er at noen områder har så tett vegetasjon at bjørnen blir vanskelig å finne hvis den finner på å løpe et stykke etter skuddet. Og da er vel kanskje ikke 6,5'en helt optimal i slike områder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hvert på svartbjørnjakt i Alberta,med "Canada Jakt og fiske". I vår gruppe var der en kar som brukte 6,5x55 ladd med 9,1g Nosler partition, det funka som snus det....Det som er greia, er at man sitter på åtejakt, og da dreper 6,5x55 det meste med ei god kula og ett vell plasert skudd. Lykke til!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som er greia, er at man sitter på åtejakt, og da dreper 6,5x55 det meste med ei god kula og ett vell plasert skudd. Lykke til!!!

 

Og det gjør ikke et grøvre kaliber eller?? :mrgreen:

 

I debatter som er 6,5 bra nok på elg, bjørn osv lurer jeg iblant på hvor død en elg egentlig kan bli ?? 9-10 gram med bly og kobber i 700m/s gjennom hjerte, lunger eller lever for den sagts skyld gjør faktisk at du dør!! Enten du er en elg eller villsvin eller eh.. ja en Gnu !

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt bjørn med kaliberet før? Svartbjørnen er forsåvidt ikke så forskjellig fra en ælj i størrelse, og den legger seg da pent ned etter et godt treff med 6,5'en. Men det jeg har forstått er at noen områder har så tett vegetasjon at bjørnen blir vanskelig å finne hvis den finner på å løpe et stykke etter skuddet. Og da er vel kanskje ikke 6,5'en helt optimal i slike områder?

Svartbjørn ikke så forskjellig fra elg i størrelse??? Hvor finner du så stor svartbjørn? Selv en diger brunbjørn er ikke større enn en helt ordinær 1,5 års elg...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket område i Alberta skal du til, har vært over et par ganger selv. Reiste en av gangene med (vil jeg tro) samme arrangør, firmaet het vel Urdalen jaktreiser den gangen. Jeg mener det er omtrent samme reisearrangør (arrester meg om jeg bommer her) . Jeg jakta da i Lesser Slave Lake området.

 

Angående størrelsen på svartbjørn så er ikke snittvekta stort mere enn 100 kg etter hva en av karene der bort fortalte, det har jeg ikke noe problemer med å tro heller etter det vi selv så. Men når det er sagt så er det også skutt riktige kjempe eksemplarer av svartbjørn i det området jeg nevner. Anslagsvis bortimot 350kg, (med 6,5x55). Dette vil du få anledning til å diskutere med de/den aktulle jegeren hvis dette firmaet er de jeg mistenker. Slike kjemper er det selvfølgelig langt i mellom man treffer på.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Selv en diger brunbjørn er ikke større enn en helt ordinær 1,5 års elg... og hvor jakter du brunbjørn mister?iallefall ikke i bc eller alaska for en brownie ligger over 250 + må være noe satans til store sykkelstyre elger hos dere :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hvilket område i Alberta skal du til, har vært over et par ganger selv. Reiste en av gangene med (vil jeg tro) samme arrangør, firmaet het vel Urdalen jaktreiser den gangen. Jeg mener det er omtrent samme reisearrangør (arrester meg om jeg bommer her) . Jeg jakta da i Lesser Slave Lake området.

 

Angående størrelsen på svartbjørn så er ikke snittvekta stort mere enn 100 kg etter hva en av karene der bort fortalte, det har jeg ikke noe problemer med å tro heller etter det vi selv så. Men når det er sagt så er det også skutt riktige kjempe eksemplarer av svartbjørn i det området jeg nevner. Anslagsvis bortimot 350kg, (med 6,5x55). Dette vil du få anledning til å diskutere med de/den aktulle jegeren hvis dette firmaet er de jeg mistenker. Slike kjemper er det selvfølgelig langt i mellom man treffer på.

 

 

jo det er samme firma,,,,,,,Har som sagt skutt svarbjørn tidligere den var 6,2 fot lang og veide ca 150kg... noe som er ganske vanlig,vekta på vårparten varierer litt da tilgangen på mat er avgjørende.Men en normal bjørn på 6 fot veier ca 120-150 kg

Link to comment
Share on other sites

:roll: Selv en diger brunbjørn er ikke større enn en helt ordinær 1,5 års elg... og hvor jakter du brunbjørn mister?iallefall ikke i bc eller alaska for en brownie ligger over 250 + må være noe satans til store sykkelstyre elger hos dere :wink:

 

Der jeg jakter blir 1,5 års elg 250kg. Hvor er det du jakter som ikke finner 1,5 års elg over 250Kg? Tenker bare på slaktevekten du? 250 kg brunbjørn er vel helvekta(rundvekt).. Eller er jeg helt på blåbærtur nå?

Link to comment
Share on other sites

De største brunbjørnene som er skutt i Sverige Har veid ca 330 i rundvekt. ( Jämtlands størte veide 326kg), eller 215-220 kg i slaktevekt. Norgesrekord i slaktevekt for 1,5 års elgokser er på tett over 200 kg. Syns da ikke overhodet det er så drøy en sammenligning. Viktig å skille på slaktevekt kontra rundvekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...