Jump to content

Ny valp - Basset Bleu De Gascogne m/bilder


Skautussa

Recommended Posts

DA er ny valp bestilt og født...... :mrgreen:

Jeg tok til fornuften og gikk for en Basset Bleu, samme rase som tidligere. (men EN dag da skal jeg ha en Grand Bleu også..... :roll: )

 

I februar kom jeg i kontakt med en oppdretter i Frankrike, og hvilken oppdretter..... :shock:

Han er, til nå, den første og eneste som har vunnet den Franske cup'n på hare/kanin med Basset Bleu De Gascogne. 8)8)8)

 

Han kunne fortelle at han ventet valper i mars og han ble "grepet" av historien om Mira og virkelig ønsket å selge meg valp. Som det føleses menneske jeg er, og fortsatt sårhet rundt tapet av Mira sitter jeg enormt beveget til bake og uendlig takknemlig for muligheten til å få en Bleu i huset igjen.

 

På første langhold skytinga i februar luftet jeg dette for langpange kompis Dr. Bader..... at jeg dreiv å snusa litt rundt i Frankrike etter ny Bleu, som felles Bleufrende syntes han dette var hyggelig......i forbifarten nevnte han noe om at Sako var nå 8 år og det var egentlig på tide med en arvtaker.......:roll::roll:

 

Søndag, når jeg kommer hjem....ligger det mail å venter fra nevnte oppdretter.

På vei til jobb og på jobb på følgende mandagen svirrer dette Dr. Balder nevnte i forbifarten...... til slutt ringer jeg Dr Balder.......

 

Enden på visa ble at vi reiser til Frankrike begge to og henter hver vår valp i Mai :lol:

 

Dr. Balder skal ha en hanne, som ble født 11 mars

Tussa/D'luxen skal ha ei tispe, som ble født 4 mars

 

Desverre har jeg ikke bilder av valpene enda.......

Men har fått av foreldrene......

Pga komunikasjonen er jeg litt usikker på hvem som er hvem av tispene....og hannen.... :oops:

Men vakre er de alle sammen, tispene har tydelige femenine trekk......

 

Tispe

n529042384_712533_7161.jpg

Tispe:

n529042384_712532_6980.jpg

 

Tisper

n529042384_712529_6409.jpg

 

Hannene

n529042384_712531_6784.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis grattis Mona (og du også dr. Balder :D ). Dette blir spennende å følge videre!

 

Det er ikke samme oppdretter dere skal til da siden valpene er født på ulike datoer? Du og dr.Balder får jo framtidige parringsmuligheter da (oi, det hørtes litt suspekt ut :roll: ).

 

Lykke til - jeg er kjempeglad på dine vegne!

Link to comment
Share on other sites

Det er samme oppdretter......men forskjellige tisper....jeg er litt usikker på hannhunden, om det er samme på begge tispene......... Er ikke så enkelt å komunisere på Fransk..... :roll:

 

Dr. Balder og jeg har diskutert eventuelle fremtidige parringer........ :roll::mrgreen:

 

Men, det er mye som må på plass innen den tid...... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Koselig at det ordnet seg og lykke til med ny hvalp i hus.

Blir nesten litt misunnelig jeg nå ... det er så koselig med ny hvalp selv om det er løping hele dagene og nettene for å få pipelipi og popelipo utendørs istedet for på gulvet.

Men det er verdt hver gang.

Håper du får en skikkelig jaktmaskin som er rolig og trivelig hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Jau, detta blir spennende.

Må få takke Tussa for at du satte i gang dette. :D

Må innrømme at jeg ikke var særlig vanskelig å få på gli,disse bikkjene vokser ikke akkurat på trær her hjemme, så denne muligheten var det bare dumt å ikke benytte.

 

Så nå er det bare å glede seg til fortsettelsen..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor skal jeg begynne.... :roll:

 

11 april fikk jeg mail fra Oppdretter......Valpene Terje og jeg skulle ha var døde :shock:

Snakk om å havne i kjeller'n, nå virker det virkelig som det ikke er meningen at jeg skal ha ny hund/valp. :cry:

 

For å gjøre en langhistorie kort:

Den ene tispa hadde lite melk, tispe som hadde nok melk overtok valpene til tispa med for lite melk.... Tispa som hadde nok melk, fikk jurbetennelse.....

 

Har henvendt meg på det franskeforumet utne på få få napp.....

Så tok jeg mot til meg å ringte på en annonse i Frankrike nå i ettermiddag.....og jaggu......

Der var det to ledige valper.......to tispevalper faktisk...

 

Da ser det lovende ut igjen.....uten at jeg tør slippe gleden helt løs enda.....

Link to comment
Share on other sites

Blir helt satt ut jeg! :shock:

 

Skjønner godt det var et smækk i trynet å få beskjed om at valpene er døde! Og må si det er meget stort å "reise kjerringa" slik du gjør det og går på med krum rygg for å skaffe nye valper. Respekt!

 

Får virkelig håpe det går bra denne gangen, og flott at rasen tilføres nytt blod i Norge! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, skal tydligvis ikke være enkelt dette.... :?

Og jeg hadde praktisk talt gitt opp håpet, jeg er enda ikke 100% sikker.

Får jeg papirarbeide i orden...og levert/sendt mattilsynet kan jeg slappe av, håper jeg :roll:

 

Noen ganger er det jaggu godt på være sta :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk takk Maja *sender en klem* :wink:

 

Har fått mail fra den nye oppdretteren i dag....dette ser faktisk lovende ut...

I kveld er jeg lovet "breeders_declaration" på mail for begge valpene, da går disse med posten i morgen tidlig..

 

Valpene har fått navnene Dollie og Diana av oppdretter

 

Her kommer noen bilder av valpene, mor og bestemor.

 

Dette er Dollie:

65zsbc.jpg

 

Diana:

23hpnko.jpg

 

Dolie og mamma

34qahso.jpg

 

"Babyene", mor og bestemor

11trimg.jpg

 

Dollie og Diana

2lkg2dc.jpg

 

 

Hvem som velger/tar hvem av valpeen er jeg ikke riktig sikker på enda....men jeg tror jeg har en favoritt :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Nederst bilde, valpen til venstre.... Sukk :oops:

 

Enig med deg min kjære..... :wink:

 

Og det er Diana, ikke så langt unna Dina som var valget på forige valp som døde.....

Er kanskje tilfeldigheter, ikke vet jeg..... :roll:

Videre(hvis jeg kjenner meg rett) så er jo abisjonene og drømmen for denne valpe også....oppdrett og avl....

 

Selv om det Dollie med sitt blikk smelter hjerte totalt.....

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo lovende ut, nå går det nok riktig vei for dere. Godt du er " sta " Tussa :wink:

Valpene ser jo riktig flotte ut, gode å runde: Utrolig morro at det ser ut til at alt ordner seg :P

Krysser alt jeg har for dere. ( Og enig, den nede til venstre :P )

Lykke til

M

Link to comment
Share on other sites

DA er Breeders Declaration kommet på mail........

Og etter hva jeg kan se.....er det som MÅ være fyllt ut i orden...... :D

 

Sitter med tårer i øya og er liksom nummen i kroppen....og kan nesten ikke tro det er sant :oops:

Om 14d er Dr. Balder og jeg I FRANKRIKE!!!!

 

Helt vilt.....det er helt vilt....

Link to comment
Share on other sites

@Tussa: Du har jo funnet din lille sjarmør, men hva sier Dr. Balder? Blir det krangling eller har han falt for det andre nurket? :lol:

 

Syns begge var utrolig nydelige jeg, så gratulerer til dere begge!

 

Nei, krangling har det vært fint lite av...vi har vært så enige atte. :wink:

Man kan ikke unngå å falle for sånne vesen, pene begge to som du sier.

 

Det drar seg orntlig til nå...litt over 1 uke til avgang, det hadde jeg ikke trodd når jeg var i Sør Afrika og fikk tlf om at de valpene vi egentlig skulle ha var døde.

Nå er det bare tillatelse fra Mattilsynet som gjenstår, så er vi klar. :D

Link to comment
Share on other sites

Ooooooog........., vi krysser armer og bein og ber om dette går som smør, noe det sikkert gjør. :wink:

Gleder meg til å hilse på på småfrøknene!! :D

 

Som jeg sier;

"Hadde man valgt rase ut fra å reise rundt å titte på valper, så hadde man antakelig hatt mange bikkjer etterhvert."! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Lurer på, hvordan er det med karantene for hunder inført fra Frankrike ? Er de fritatt når de kommer fra EU land eller er det individuelt fra land til land ? Vet det har vært karantene fra Finnland. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad til mattilsynet i dag, topp service....dem sa det skulle ikke være noe problem å få den godkjent :D

Tør ikke slippe jubelen helt løs enda, men har på følelsen at detta går i boks :D

Så da Tussa, i morgen er det 1 uke til avreise......steike.....gleder meg som en unge.

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag søknaden godkjent fra Mattilsynet, da er vi klar :D

 

Da er vi to..... sitter med min i handa, kom i posten i dag stempla og signert.... :wink:

 

Gurimalla.......skal si sommerfuglene raser i magan her nå...... :lol:

Er det dette som kalles reisefeber..... :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu...... :|

 

Fikk en tlf for 10min siden.......guttungen, minstemann -Pål, er på vei til sykehuset i sykebil....... :shock:

 

Pinne i låret :!:

 

Hvis han ligner på sin mor har han godt grokjøtt, alt kan lappes i sammen.... :roll::wink:

 

Var vel bare noe sånt som dette som manglet nå......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...