Jump to content

Merkels drillingmodeller?


Sako 30-06

Recommended Posts

Er det noen som har oversikt over drillingmodellene fra Merkel? Hagledrillingene, altså, de med to haglepiper og ei riflepipe.

 

Jeg vet at modell 96 er den som produseres for tida. Før den var det vel modell 90? Jeg har sett noen modell 32, og min (fra 1978) ble påstått av selgeren å være en modell 30 (som jeg ikke hadde hørt om). Men når ble de ulike modellene produsert? Hvilke flere har blitt laget f.eks. siden krigen? Og hva slags slagmekanisme har de?

Link to comment
Share on other sites

Har lett etter drilling siden jul, det er faktisk så tørke i markedet at det nesten er brannfarlig. Men i min søken ble jeg forklart av en eller annen butikkansatt, at "S" i modellbetegnelsen betyr Schwedisch. Altså Svensk, vanlig tangsikring og sjalter for rileløpet, som også hever skuret. Tallene 90, 95, 96, tror jeg angir året modellen ble lansert, gi korreks, hvis feil.

 

PS. Idag kom det endelig en skjønnhet i posten: Merkel 96K i 20/20-7x57R, med ERA sving. Den som leter finner!

Link to comment
Share on other sites

.... Jeg har sett noen modell 32, og min (fra 1978) ble påstått av selgeren å være en modell 30 (som jeg ikke hadde hørt om).

Om du er interessert, så fikk jeg en "operating manual" for mod 30 fra Merkel tilsendt digitalt. Det er dessverre ikke en PDF, men som bildefil av hver side. Send meg en PM med e-post adresse, så skal du får dem oversendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gebrüder Merkel modeller 32 og 30 bygger på J.P. Sauer & Sohn førkrigsmodeller i blitzutgave det vil si avtrekker og hanner er festet på bunnplata i låskassa. Modellnummerene betegner året de kom. Modell 30 var den mest påkostede med en noe enklere utgave modell 32. Etter krigen ble produksjonen før videre under Fortuna Werke der de respektive modeller fikk navn etter faktisk hvilke land de ble eksportert til. J.P. Sauer & Sohn ble delt etter krigen fabrikken og produksjonsutstyret lå igjen i Suhl, mens Sauer familien solgte rettighetene til et Vesttysk konsortium som startet opp produksjon i Eckernförde mellom Flensburg og Kiel. De første årene ble det produsert våpen på begge steder under samme navn, men av to forskjellige selskaper. På slutten av femtitallet tapte Østtyske Sauer retten til å bruke J.P. Sauer & Sohn navnet i en rettsak. Noe de elegant omgikk ved å innføre ordet Vorm. foran J.P. Sauer & Sohn. Vorm. er en forkortning for Vormals som betyr tidligere. I denne sammen heng tidligere J.P. Sauer & Sohn, Suhl. Simson ble drevet som et eget verk av russerne og hadde egne modellnavn på sine drillinger, men var i utgangspunktet like med Sauer modellene. Laget på blitzsystem.

Til Sverige ble disse drillingene sendt under Gebrüder Merkelnavnet og etterhvert også på åttitallet hittil Norge.

Modell 30 var luksus modellen, normalt med jaktgravyre og med noe bedre stokktre. Modell 32 var den vanlige noe enklere modellen. Stort sett ble de importert med såkalt svenske omsjalter. Det vil si med omsjalter og sikring på kolbehals.

Simson & Co navnet ble brukt stort sett brukt på drillinger sendt til Danmark og her hette modellene 90 i enkel utgave og modell 94 i luksus utgave. I Tyskland ble drillingene solgt under alle navn men da nesten konsekvent med sidesikring og med velger mellom hagle og kule der sikring på et haglevåpen normalt sitter.

Disse gamle drillingen med svensk omsjaltet fra 50 og 60 tallet er kvalitetsmessig meget bra våpen. I kaliber 16 og forholdsvis lette og smidige.

På 80-tallet ble det forsøkt med en lettere drilling med samme grunnprinsipp, blitzlås nå i kaliber 20 under navnet Gebrüder Merkel Lützen i Sverige noen av disse kom også til Norge. De har alle sidesikring.

Omkring 1990 kom modell 90 med sikring og omsjalter på kolbehals med i en litt annen utførelse enn tidligere.

Modell 95 av i dag har alt samlet i en tangent. Alle disse modellene kunne fås med riflespenning og sidesikring.

Endog full oppspenningstangent på lik linje Blaser og Krieghoff av i dag.

J.P. Sauer og Sohn hadde også en sidelåsdrilling inn på 60-tallet med modellbetegnelse 25 A. Senere under Gebrüder Merkel navnet ble den betegnet med modellnavn 4000 S.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...