Jump to content

.223 til GEIT?


Stiansen

Recommended Posts

Hørtes spennende ut :) Jeg er ganske sikker på at 223 vil fungere fint til dette formålet. Remmington lager en jaktpatron som heter core-lokt ultra hvor blykjernen er loddet til mantelen, og det ser ut som om kan være et godt alternativ til "smått storvilt". Folka på jakt og frilufta anbefalte meg denne kula til rådyr, og geit og rådyr er vel mye den samme størrelsen?

 

Nå skal jeg ikke si for mye om denne patronen da jeg ikke har prøvd den enda.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, størrelsen vil eg tru er den samme.

Er bare med og hjelper han, altå eg har ikkje skote geit. Har berre vore med faren min litt ; D

 

På vilmarksmessa i Lillehammer i Mars smakte eg geitekjøtt ****** rett og slett...

Utrulig merkelig det kjøttet der altså :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He, he, når du spurte om smaken, så må eg nett fortelle deg ein liten histore. Far min hadde geitekjøtt i frysern, og ein dag så skulle han lage fårikål. Desverre så var det ikkje meir lam igjen i frysern, og fattern tenkte shit au, det går sikkert med geita også.

Vel det blei den mest ekstreme mat opplevelsen eg har hatt på lang tid. Det var desverre ikkje så godt, geitekjøtt er helst sært og skarpt på smak, eg har ikkje heilt sansen for det. Men kjekjøtt er veldig godt, så ikkje ha for store forventninger til det kjøttet. Villgeit har eg selfølgelig ikkje smakt, men eg er redd for at den skarpe geitesmaken er der fortsatt.

 

Men det hadde vært artig å vært med på jakta, har forøvrig vært med på geitejakt, då det var 4 geiter som stakk av ein vår hos onkelen min, og dei fekk dei ikkje heim igjen. Når snøen pressa dei ned seint på høsten, så samla me oss 4 stk og reist opp og skaut dei. Dei var nok ganske ville i den forstand, men det blir vel ikkje akkurat det samme. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en som har skutt vill sau med 22-250 vet ikke helt hvor stor forsjell det blir. sauen falt rett ned med 22-250. Vet ikke hvor hardskutt ei geit er men 223 med gode kuler skulle vell ha gått bra

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vet om en som tok en villsau med 223, Det var på ca 60 hold og en barnes X 62 grain kule. Var med å slakte det dyret og et helt utrolig bra slakt og lite kjøttødleggelse. Kula hadde gått igjennom og den fant vi ikke men på veien så hadde den klippet av det ene bogbeinet. Må nok lade opp noen slike til Rådyrjakta til høsten. Denne villsauen hadde 25 kg slaktevekt så det er jo et veldig STORT rådyr og hvorvitt det er lovlig å bruke til slik jakt(villsau og villgjeit) vet jeg ikke men at det duger er ingen tvil om :D

Link to comment
Share on other sites

På New Zeeland er det noen steder store mengder forvilla geiter, som lager store problemer for flora og fauna. Der er det ansatt egne folk som rett og slett har som jobb å skyte geiter. (For en jobb! :D) Mener å huske at det gikk i 223 der i gården.

 

Synes geita er undervurdert som mat. Har spist flere utgaver av geit, fra kje til brunstig gammal bukk. Kje er direkte lekkert, men den gamle brunstbukken var faktisk ikke uspiselig den heller. Bare jeg fikk av den stinkende skinnfellen, var kjøttet helt greit, men en smule seigt. Hvis geita ikke er eldre enn et par år, synes jeg ikke kjøttet er så mye strammere på smaken enn sauekjøtt. Man smaker selvfølgelig at man spiser geit, akkurat som man smaker at man spiser sau, ku osv.. En kompis av meg som ikke liker fårikål pga sauesmaken, syntes geitikål var helt greit engang han fikk det servert hos meg.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg som ikke liker fårikål pga sauesmaken, syntes geitikål var helt greit engang han fikk det servert hos meg.

 

Det er ganske mange år sidan eg smakte geitikål, men eg husker for såvidt den smaken bakerst i ganen fremdeles, og ikkje minst etter å ha tapt et veddemål med onkelen min om et glass varm geitemelk ( GRØSS !! ).

Men det er ikkje sikkert eg hadde mislikt det i dag, har berre ikkje kome over "dørstokken" endå, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skjøt 5 geiter med min 223 i fjor.

"Knall og fall"

Fikk en hel haug med råd fra andre jegre før jeg dro på jakt, om hvordan jeg skulle skyte geiten i hodet etc..

Men da jeg kom innpå flokken skjøt jeg de i hjerte/lunge-regionen som på vanlig hjortejakt, og det ble vellykket på alle 5 dyra.

 

Jeg brukte en eller annen sort med russisk ammunisjon. Mulig den heter Barneul, eller noe liknende.

 

Den ene bukken var så stor som en liten hjortekolle, så skyter du beint, er 223 mer enn godt nok til geiter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...