Jump to content

22lr i 22mag kammer???


Jegerbombom

Recommended Posts

Svigerbror spurte meg om han kunne skyte 22lr i magnumen sin, og det turte jeg ikke å svare på.

 

Mener å ha lest ett sted, noe om dette, men husker ikke konklusjonen på det.

 

Han har en 22magnum med lyddemper men den smeller jo pga hastigheten i prosjektilet, og han ønsker å skyte kråkene som herjer i hønsegården hans i underlydshastighet pga naboer og sovende barn.

 

Så spørsmålet er: Kan det skytes 22lr subsonic i 22magnum kammer?

Hvordan innvirker det lengere magnum kammeret på presisjonen?

 

 

Presisering:

Etter å ha blitt "innrapportert" om å planlegge kråkejakt i fredningstiden så må jeg få presisere at "jeg" personlig ikke har noen planer om å jakte kråker før jakttiden begynner igjen.

 

Om andre personer jeg kjenner ønsker å "forsvare" kyllingene sine mot kråker før jakttiden begynner, får være opp til dem selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor mye det vil bli brukt 22LR patroner, men skytes det mye vil magnumen etter hvert bli jækla trang å kamre.

Skal han ta en kråke i ny og ne tror jeg ikke det har noe å bety i det hele tatt, men en god puss før man går tilbake til magnum igjen er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Ikke å anbefale. .22 WMR har litt andre dimensjoner enn .22 short/LR, først og fremst er den betydelig lenger, men viktigst er at hylsa er litt feitere. Ikke så alverdens mye, så vil sikkert gå helt greit en stund, og har du litt flaks med tilfeldighetene kanskje det funker ganske lenge. Men det er relativt stor sjangse for at den litt .22LR hylsa blir utsatt for vel mye påkjenning og sprekker. Så om du liker bittesmå metelldeler og glødende kruttrester i øyet er det bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Eg meinar spørsmålet har vore oppe før (her eller på SL) og at konklusjonen var at dette var NO GO.

22wmr har mantla kuler som står "inne i" hylsehalsen (hylsediameter større enn kulediameter), medan 22lr har mjuke blykuler som har same diameter på hylsa som på kula.

Mogeleg at eg tar feil her, dette kan andre betre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som du sier VestlandsJeger.

På en 22wmr ligger hylsa utenpå kula som en hvilke som helst annen sentertent patron mens hylsa til 22LR har samme diameter som kula. Da blir 22wmr en del større i diameter og en risikere at den tynnere 22LR hylsa sprekker i kammeret.

 

Svaret er enkelt.... Ligg unna.

Link to comment
Share on other sites

Der kom det svar ja, mener at jeg også har lest dette en gang før, og det kunne nok vært på Sluttstykket.

 

Takker for svarene og skal bringe dette videre til svigerbror, og sende samtidig avgåre salongen min så får han rydde i hønsegården med den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Presisering:

Etter å ha blitt "innrapportert" om å planlegge kråkejakt i fredningstiden så må jeg få presisere at "jeg" personlig ikke har noen planer om å jakte kråker før jakttiden begynner igjen.

 

Om andre personer jeg kjenner ønsker å "forsvare" kyllingene sine mot kråker før jakttiden begynner, får være opp til dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å avfyre LR i min WMR og det gikk greit. Presisjonen var ikke god på grunn av dimensjonsforskjellen og hylsa måtte pirkes ut av kammeret ettersom den utvidet seg under avfyring. Dette skal iflg børsemaker ikke være skadelig eller farlig, men det er heller ingen poeng siden presisjonen blir dårligere. Håper dette kunne hjelpe.

8)

Link to comment
Share on other sites

Presisering:

Etter å ha blitt "innrapportert" om å planlegge kråkejakt i fredningstiden så må jeg få presisere at "jeg" personlig ikke har noen planer om å jakte kråker før jakttiden begynner igjen.

 

Om andre personer jeg kjenner ønsker å "forsvare" kyllingene sine mot kråker før jakttiden begynner, får være opp til dem selv.

 

Det er alltid noen som er inntresert i å bruke kreftene sine på å kritisere ting de ikke vet noe om. Håper de som innrapporterte deg, får seg en strekk av en moderator, lett på avtrekkeren kaller jeg dette,

 

II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

Her står det videre mer om hvilke krav som må være oppfyllt for at grunneiere kan sette igang skadefelling. Det står også her om hvordan fellingen skal utføres mm.

 

Link-http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html#map002

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du ser litt "rundt" på dette med skadefelling.

Hvis du leser hele forskriften så står blandt annet dette :arrow:

 

2. Før felling plikter eier, bruker eller rettighetshaver i rimelig utstrekning å forsøke andre tiltak for å avverge skader eller redusere predasjon.

 

Tror IKKE det er lurt å bare plaffe løs på kråker i hønsegården uten først å prøve å stenge kråkene ute, eller andre tilltak.

Hvis denne forskriften blir missbrukt, kan dette føre til innskjerpinger, noe som ingen er tjent med. (sier ikke her at noen i tråden har misbrukt forskriften )

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid noen som er inntresert i å bruke kreftene sine på å kritisere ting de ikke vet noe om. Håper de som innrapporterte deg, får seg en strekk av en moderator, lett på avtrekkeren kaller jeg dette,

Her må det vere ein misforståelse, og her trengs ei lita presisering. Vi strekker ikkje folk som rapporterar innlegg.

Rapportknappen er brukarane sin måte å be moderatorane kikke på ein tråd eller eit innlegg. Rapportering betyr ikkje automatisk moderering eller reaksjon på nokon annan måte. Dersom det rapporterte innlegget ikkje er brot på reglement, nett-etikette eller sunn fornuft, lukkar vi berre rapporten.

Rapportering er anonymt (for andre enn moderatorane), får ikkje konsekvensar for rapportør, og får heller ikkje konsekvensar for den som blir rapportert dersom ikkje innlegget er ureglementert.

Det er fullt akseptert å bruke rapporteringsknappen sjølv om ein er sikker i ein sak, og ingen skal vere redd for å få "strekk" av moderatorkorpset pga bruk av denne funksjonen.

Mvh VestandsJeger

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har idag skutt ca 70 22.lr gjenom min 22.wmr 8) 2 hylser sprakk og måtte pirkes ut med egnet verktøy, og presisjon er ikke tilstede :lol:

Dette med å putte feil kaliber i et kammer som er konstruert for noe annet, er IKKE noe å skryte av!

Den setningen fjernet jeg, slike utsagn er unødvendig. Kjell Olav.

Hvis du skal gjøre slike, unnskyld uttrykket, dumme ting, så skryt nå for all del ikke av det her inne på Kammeret!

Link to comment
Share on other sites

LeBoost

 

Jeg syntes du hadde ett konstruktift innlegg til jeg begynte å lese linjen som sa:

 

Redigert. Kjell Olav

 

Det går ann å påpeke at dette kanskje var dumt å skrive slik det ble gjort, uten å få vedkommende til å føle seg som en dr**er.

 

Dette skriver jeg fordi jeg synes det går ann å si sin mening uten å ta til slikt orforråd selv om det lengere oppe i tråden har blitt påpekt at dette var dumt å prøve pga fare for hylsesprekk

Link to comment
Share on other sites

Husker en gang for lenge siden jeg greide ved en feiltagelse å putte 22lr i 22-mag sylinderen på en Colt new frontier. :? Smalt gjorde det, merket ikke feilen før jeg så at hylsene hadde fått ei pussig bule i bakkant.... Ups!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...