Jump to content

Lovligheten av en teleskopstokk


locazor

Recommended Posts

Har ikke funnet noe godt svar på dette etter å søkt rundt, så prøver derfor her. I våpenforskriften står det at innskyvbar kolbe ikke er tillatt, men regnes en teleskopstokk som en innskyvbar kolbe når den er skjøvet inn overholder kravet om våpenlengde på 840 mm? Vil da en teleskopstokk være lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Nå er stokken kun ulovlig om du kan justere den. Selve stokken i seg selv er ikke ulovlig så lenge den ikke brukes på rifla.

 

Justerer du stokken der du vil ha den for så å feste den slik at den ikke kan justeres så er den pr definisjon lovlig da den ikke lenger er justerbar. Eksempelvis er foldestokker lovlige om du plomberer den så den ikke kan slås inn.

 

Nå er jo denne problemstillingen lite aktuell da det åpnes for justerbare stokker i den nye forskriften. Det eneste du må passe på er som nevnt å holde deg over minste lovlige lengde med stokken i indre posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke av linken din fungsjonen av den innskyvbare stokken, men den ligner veldig på en std. M-4 stokk.

Om fungsjonen av denne stokken er tilsvarende en std. M-4 stokk så er den PT. ulovlig i kongeriket.

Et unntak er som du sikkert ved om våpnet er ervervet før forbudet trådde i kraft.

Mener å huske at forbudet ble innført tidlig på 80 tallet, men kan huske feil her.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Ehem, forbudet mot folde og teleskopiske stokker. Gjelder ikke dette kun for 1/2auto våpen?. Og om ikke så, hvor står det om dette forbudet for andre enn 1/2auto våpen?

 

Videre er det vel korrekt at dette forbudet mot teleskopiske stokker, er definert en smule annerledes i den nye foreskriften (blir kun regnet som justerbar stokk så lenge den ikke underskrider 840mm grensen om jeg forstod det riktigt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er den nye våpenforskriften jeg har kikket på. For det er ikke helt aktuelt ennå, men vurderte å gå til innkjøp av en SCAR stokk til Mini 14 http://www.scarstock.com/, men lurte på om jeg da i samme slengen måtte bytte teleskopkolben til en fast. Hvis dere mener at dette er lovlig etter ny våpenforskrift, så er det bare å vente med å montere denne til ny forskrift trer i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha ventet til den nye våpenforeskriften forelå i endlig form, før jeg hadde handlet noe som helst. Den er pr dags dato under en form for revurdering/endring, og Gud vet hva de endrer. Men slik den fremstår i dag (med forbehold om at der ikke kommer ett rundskriv som torpederer det), så vil alt bli lov, så lenge totallengde (uten kompensator/demper etc) er over 840mm innfelt.

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at jeg har ei ulovlig rifle i skapet :?:

Ulovlig kjøpt fra en stor forhandler, som solgte ulovlig (og de har solgt maaange slike...) til meg?

Jeg har ei Howa Axiom (308W) i skapet, denne har en teleskopstokk, som har justerbar lengde.

Minimumsmålet på 840 er ivaretatt i alle henseende, men slik jeg tolker flere av innleggene her så har jeg (og mange med meg!) altså ei ulovlig rifle i skapet?

 

Ja, da er det vel bare å vente på at "Onkel" skal komme på visitt, i og med at jeg skriver dette her... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke av linken din fungsjonen av den innskyvbare stokken, men den ligner veldig på en std. M-4 stokk.

Om fungsjonen av denne stokken er tilsvarende en std. M-4 stokk så er den PT. ulovlig i kongeriket.

Et unntak er som du sikkert ved om våpnet er ervervet før forbudet trådde i kraft.

Mener å huske at forbudet ble innført tidlig på 80 tallet, men kan huske feil her.

 

MVH.

NM149

 

Jeg kjøpte en Mini-14 på 90 tallet, denne kom med innfellbar stokk, og selger mente at den var lovlig, da han hadde kjøpt den slik før forbudet kom. Er den fortsatt lovlig for meg når jeg kjøpte den etter forbudet kom, eller må jeg kjøpe ny stokk?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at denne rugeren din vil bli behandlet på lik linje som militært utseende halvautomater som i dag ikke er godkjent.

Det vil si at om den er erværvet før forbudet kom vil den fritt kunne omsettes til andre skyttere i kongeriket.

MTP. militære halvautomater må kjøper selfølgelig tilfredstille kravene for og kunne kjøpe denne typen våpen.

Mtp. din Ruger vil den fritt kunne selges til skyttere med innvilget kjøpetilatelse på Mini 14.

 

Må ta forbehold om at det kan ha kommet nye praktiseringsregler mtp. dette tema men det er ukjent for meg om så er tilfelle.

 

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...