Jump to content

Rottejakt


Dachs

Recommended Posts

Når du ser en Rotte så er det som regel temmelig mange rundtomkring du ikke ser.

Jeg vil da gå så langt som å si at du høyst sannsynlig har et rotteproblem.

Minkfeller for levendefangst kan ta noen . du kan skyte noen. men personlig så ville jeg ikke fundert på saken engang men bygget steder der jeg kunne lagt ut gift uten fare for hunder eller katter.

Kjøp voksblokker (storm) og legg ut. Temus havregryn er ikke bra nok.

Når det ikke lenger ble spist av voksblokkene regner jeg også med at det ville blitt litt roligere av hundene.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal bli kvitt utysket uten å bruke gift.... noen tips? Personlig har jeg lyst å legge ut åte og sitte på rotteglugga, men familien tror jeg er gal fra før så det vil bare være den endelige bekreftelsen.

 

Noen tips?

 

Er det en rotte der, så er det garantert mange flere.

I min spede ungdom skjøt vi mye stor feit rotte i et gjødselhus (tørrgjødsel fra gris). Mye morro :wink:

 

Du kan jo satsa på en komposthaug og poste i dette området....men risikoen er jo at du bare dra til deg flere rotter da :roll:

Det blir en avveining dette Dachs.... (personlig hadde jeg heller foretrukket mindre rotter på tomta mi... så feller er en mulighet... eller åtestasjon med gift....(disse skal være sikre for barn og andre dyr.)

Link to comment
Share on other sites

jeg har sjøl sitti på rottepost med luft-gever(noen år sia husker ikke) kom ei rotte men bomma selfølgelig. brukte bikkjemat som åte. 10 meter avstand. lå lå mellom to paller med ved og en fjellduk over meg. brukte lå ikke lenge på det åte nei :D regna me at katta tok rottene :lol:

 

Edit: veit det ikke er lov og jakte med luftgæver :oops: , men siden jeg bomma skriver jeg det.fikk reaksjoner fra andre på at jeg jakta med luftgæver. har aldri jakta no anna med luftgæver

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skjøt ei rotte inne i et kjøleskap i en barnehage her om dagen. Eieren av barnehagen ringte litt fortvila, og sa at det satt ei rotte i kjøleskapet deres. Ble en rimelig kjapp utrykning. Har alltid med meg et 22 kal Weirauch K77 luftgevær i firmabilen til slike tilfeller. Rotta hadde kommet seg inn i barnehagen i løpet av natta og gnaget seg inn i kjøleskapet underifra. Der hadde den kost seg med falukörv og kålrot, og siden gnaget seg inn i isolasjonen under bunnen på kjøleskapet. Etter litt om og men fikk vi den til å titte opp av hullet inne i kjøleskapet. Så bare øra på den over kanten av hullet, så jeg plasserte skuddet i gulvet et par cm under hullet. Det var det for den rotta. Trilla ut bak kjøleskapet etter at kula hadde penetrert den omtrent på langs. Var mange barnehagetanter som pusta letta ut da jeg kom ut med rotta i en pose. Kjøleskapet hadde to hull i bunnen. Et på 5-6 cm i diameter, og et på 5,5 mm. Gikk rett på dynga, for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

gift

 

Lukten av ei dau oppblåst død rotte er minst like plagsomt som synet av ei levende.

Hadde en mink på hytta som dro med seg over 10 sjøfugl opp i isolasjonen under gulvet før den selv tok kvelden der nede.. Lukta lik.

 

Ettpar rottefeller er ikke noen kjempe investering, ville ihverfall prøvd det først. Bruker du gift sørg for god husforsikring, du trenger det når snekkeren står og bryter opp vegger og gulv for å finne opphavet til lukta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale noe slikt som dette eller dette. Forskjellen er om musa/rotta må spise en eller flere ganger for å daue. Vi hadde et betydelig problem med mus hjemme hos oss i forbindelse med oppussing av hus. Det har trolig kommet inn noen mus mens huset var "åpent". Og som alle vet gjør ikke mus forskjell på mor, bror eller søster. På senhøsten, et par måneder etter ferdig opppusing begynte vi å finne musedrit på stua og kjøkkenet. I tillegg hørte vi det krafse i vegger og tak på natta. Det hele toppet seg da den mus (utenom kona sin) besøkte soverommet vårt. Jeg satte deretter ut feller, og fanget sikkert 20 mus rundt om i huset. Men musene formerte seg raskere enn jeg kunne fange dem i fella. Jeg tror jeg hadde 10 feller stående... Til slutt kontaktet vi et skadedyrfirma. Firmaet sattet ut tilsvarende "snacks" som linken viser. I løpet av 14 dager var alle musene borte, og ikke en enda jævel sovna stille inn i veggen. Ifølge teorien blir musene tørste, og går ut før de stryker med.

 

Jeg har også prøvd apparater som genererer høyfrekvent lyd, men det fungerte bare en stund. Det virket som om musa ble vant til lyden.

 

Så mitt råd er å kvitte seg med faenskapen før det virkelig blir et problem! :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan bekrefte at klerat voks blokker funker ganske bra,men du må spikre\skru de fast i en trebit,ellers tar rottene det med å lagrer det til senere å du har plagene mye lengre.

Får desverre dette problemet hver vinter ,men denne giften funker godt,og de trekker ut for å få i seg drikke når giften begynner å virke.

Har ca 10-15 feller rundt huset også,men har bare fanget 1 sur rotte med de :cry:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje man burde la være å skrive i dette forumet at man bruker luftgevær til jakt..?

 

Vet det er utenom tråden men klarer ikke la være. Skyte rotte med luftgevær er du skepptisk til men amstaff kan du reklamere for. Mulig det er bare meg men trodde det kalltes dobbeltmoral. :?:

 

Til trådstarter. Gift er vel desidert mest effektivt hvis du skal bli kvitt rottene og ikke er ute etter en jaktbar bestand. :D Vet skadedyrfirmaene er gode på rotter også. Tror de kliner inn gangene dems med gift som setter seg i pelsen. Rottene skal så gjøre seg regne og får da i seg gift. Dette er det helt sikkert mange andre her som vet mye mer om så hvis du ikke er helt mot gift så tror jeg nok det er best. Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltmoral? I hvilken forstand?

 

Regna med at du sikta til at du trodde rotta var skutt ulovlig med luftgevær. Er vel strengt tatt ulovlig med amstaff også. Ikke å reklamere for det men har du det er vel det en rase som er ulovlig i norge. Tar jeg feil eller missforsto noe her legger jeg meg flat.

Avslutter uansett der for det blei litt utenom tråden.

Link to comment
Share on other sites

Regna med at du sikta til at du trodde rotta var skutt ulovlig med luftgevær.

Vel ifølge Lov om jakt, felling og fangst;

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt.

 

Det er dermed ikke tillatt å bruke luftgevær i noen som helst form for jakt.

Og derfor skrev jeg det siden dette er et åpent forum, hvor hvem som helst kan logge seg på å lese. Ikke god reklame

for jegerstanden om ulovlig virksomhet er godtatt her inne...

Mikkel kunne derimot opplyse om at han jobbet i et firma som har tillatelse fra DN om å bruke luftgevær

til å bekjempe skadedyr. Saken oppklart.

 

Er vel strengt tatt ulovlig med amstaff også. Ikke å reklamere for det men har du det er vel det en rase som er ulovlig i norge.

Hvor har du det fra at jeg reklamerer for AmStaff? Har jeg en annonse et sted jeg ikke vet om?

Ja, jeg har en Amstaff selv, og det er fullt lovlig for meg å ha den hunden.

Link to comment
Share on other sites

Regna med at du sikta til at du trodde rotta var skutt ulovlig med luftgevær.

Vel ifølge Lov om jakt, felling og fangst;

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt.

 

Det er dermed ikke tillatt å bruke luftgevær i noen som helst form for jakt.

Og derfor skrev jeg det siden dette er et åpent forum, hvor hvem som helst kan logge seg på å lese. Ikke god reklame

for jegerstanden om ulovlig virksomhet er godtatt her inne...

Mikkel kunne derimot opplyse om at han jobbet i et firma som har tillatelse fra DN om å bruke luftgevær

til å bekjempe skadedyr. Saken oppklart.

 

 

Er vel strengt tatt ulovlig med amstaff også. Ikke å reklamere for det men har du det er vel det en rase som er ulovlig i norge.

Hvor har du det fra at jeg reklamerer for AmStaff? Har jeg en annonse et sted jeg ikke vet om?

Ja, jeg har en Amstaff selv, og det er fullt lovlig for meg å ha den hunden.

 

Avlive rotte i ett kjøleskap er vel ikke akkurat ordinær jakt eller. :D:D:D

 

Ikke godt å vite at du har lov å ha amstaff vet du. Trodde det var en ulovlig rase generelt. Har du disp så er det like vannskelig for oss å vite det som det var å vite at mikkel hadde tilatelse fra DN.

Link to comment
Share on other sites

Avlive rotte i ett kjøleskap er vel ikke akkurat ordinær jakt eller. :D :D :D

Ikke veldig ordinært :wink:

Men likefullt er det greit å holde seg innefor lovens grenser så lenge man poster på et åpent forum.

 

Ikke godt å vite at du har lov å ha amstaff vet du. Trodde det var en ulovlig rase generelt. Har du disp så er det like vannskelig for oss å vite det som det var å vite at mikkel hadde tilatelse fra DN.

Tviler på at noen her i landet har disp til å ha denne rasen....

Den 20. august 2004 ble det ulovlig å avle, importere og omplassere/selge Amerikansk Staffordshire Terrier. Hunder registrert før denne dato er selvfølgelig lovlige...

Pelsen min er 2002 modell :)

Link to comment
Share on other sites

Avlive rotte i ett kjøleskap er vel ikke akkurat ordinær jakt eller. :D :D :D

Ikke veldig ordinært :wink:

Men likefullt er det greit å holde seg innefor lovens grenser så lenge man poster på et åpent forum.

 

Ikke godt å vite at du har lov å ha amstaff vet du. Trodde det var en ulovlig rase generelt. Har du disp så er det like vannskelig for oss å vite det som det var å vite at mikkel hadde tilatelse fra DN.

Tviler på at noen her i landet har disp til å ha denne rasen....

Den 20. august 2004 ble det ulovlig å avle, importere og omplassere/selge Amerikansk Staffordshire Terrier. Hunder registrert før denne dato er selvfølgelig lovlige...

Pelsen min er 2002 modell :)

 

Ok, alt oppklart. Ny lærdom for meg. Takker. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Regna med at du sikta til at du trodde rotta var skutt ulovlig med luftgevær.

Vel ifølge Lov om jakt, felling og fangst;

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt.

 

Det er dermed ikke tillatt å bruke luftgevær i noen som helst form for jakt.

Og derfor skrev jeg det siden dette er et åpent forum, hvor hvem som helst kan logge seg på å lese. Ikke god reklame

for jegerstanden om ulovlig virksomhet er godtatt her inne...

Mikkel kunne derimot opplyse om at han jobbet i et firma som har tillatelse fra DN om å bruke luftgevær

til å bekjempe skadedyr. Saken oppklart.

 

Såvidt jeg vet står ikke rotte på lista over jaktbare arter i Norge, slik at all bekjemping av rotter er vel strengt tatt ikke jakt men skadedyrsbekjemping. Om det gjør noen forskjell (for oss som ikke jobber i skadedyrsfirmaer med spesialtillatelser) ift luftvåpen tviler jeg på, men det er isåfall ikke på grunn av lov om jakt.... .

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet står ikke rotte på lista over jaktbare arter i Norge, slik at all bekjemping av rotter er vel strengt tatt ikke jakt men skadedyrsbekjemping. Om det gjør noen forskjell (for oss som ikke jobber i skadedyrsfirmaer med spesialtillatelser) ift luftvåpen tviler jeg på, men det er isåfall ikke på grunn av lov om jakt.... .

Jakt? Tja... Men det er da vitterlig felling.

Og det finnes arter som i utgangspuktet ikke er jaktbare, men man kan få tillatelse til felling.

Er nok derfor det heter Lov om jakt, felling og fangst....

Sikkert ikke uten grunn at skadedyrfirmaer må ha disp for å bruke luftvåpen til dette formål.

Link to comment
Share on other sites

Hva er avlivning og hva er jakt. Det er foreks. lov å avlive store dyr med 22LR , mens det ikke er lov å jakte på dem med det. Mener at det foreks er lov å avlive rev/gaupe i bås med 22LR. Men det er jo ikke lov å jakte på dem med dette kaliberet. Det er ikke stor forskjell på å ha en rev i en revebås, og å ha ei rotte i ett kjøleskap, sånn avlivningsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt, men loven er jo ganske klar når det gjelder jakt og felling?

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt

 

Du prater om å bruke .22LR på f.eks rev i revebås, men det er fangst.

Og en annen paragraf gjelder....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har ikke fått sovet de siste nettene. Så jeg har tilbrakt litt tid med å sjå på det nyslåtte jordet, hvor det har vært utallige troster,måker men også hare og rev. Så i natt så så jeg katta hadde fanga noe nede på jordet, vart jo ekstremt stolt :mrgreen: frodi jeg aldri hat sett den ta noe som helst.(Untatt at den forsøkte seg på haren natta før :shock: ) Men jeg tok nå med meg kniven og gikk nedpå der for å sjø hva detta var.

Når jeg kom fram så jeg noe stort å grått ligge nedi ei grop, lurte på om det ikke var en fugl i mørket med hadde heldivis vett nok til å pirke borti med slira istedet for fingern. Takk og lov for det, for der hogg det til med et sett gule tenner. Dette var første gang jeg så ei rotte på så nært hold, så jeg vippa den om av gropa for å sjå den bedre. Og der satt den og hveste og beit etter katta hver gang den nærma seg. Men tilslutt så fikk den beti seg fast i ansikte til katta (heldigvis bare pels) , så da tenkte jeg nok var nok. Så jeg hjalp katta litt :twisted:

 

Så nå har jeg vært på min første (og sanyneligvis siste) rottejakt med kniv 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
jeg har et enkelt spørsmål: er det lov å skyte noen som helst dyr med luftgevær? 400m/sec

 

Jeg har et enkelt svar: NEI :!:

 

Det spesifiseres i loven at det kun er lovlig å benytte våpen som har krutt til drivmiddel.

 

Når det gjelder skadedyr (rotter) så har skadedyrfirmaene egne lisenser for sånt, og det kan vi dødlige bare glemme å få.

Link to comment
Share on other sites

hehe...tror at hadde jeg fått slikt svineri i huset mitt, så hadde jeg gitt f*** i lovverket. Hadde brukt det jeg kunne å hadde for hånden til å avlive dem med.

Men vet av erfaring at disse voksblokkene til mus i allefall er effektive. Å dem påsto at musene ikke lukter heller etter at dem dauer, da giften gjør at dem tørker helt ut.

Har et hus fra 1962, å da jeg begynte å restaurere her, fant jeg synlig bevis på giften dem hadde før i tiden........var mange skjeletter som lå på takplatene i stuen,å dem hadde store ringer rundt seg av "saus" fra sine gyldne tider.....

Link to comment
Share on other sites

Bodde i ett gammelt forblåst hus i Langesund for noen år tilbake, der mysset det med rotter ....

 

Følgende har blitt brukt på utyskene:

 

Rottefeller av ymse slag med alt mulig rart som åte.

Gift i slike små plast hus (forings/giftstasjon?)

Knyttenever! 8)

Skål med Åte (nugatti) med en gammal tørkerist(type oppvask) som noe av gittere var åpnet litt opp for adgang, og en sandfylt cola flaske som slagvåpen. :wink:

 

Av de metodene var sistnevnte den mest effektiv.

Knyttnevene har 1 på samvittigheten etter at en av dem snuste rundt utafor soveromsdøra, og jeg mer eller mindre klikket over frekkheten til de småjevlene.

Løp etter den i bare trusa ut i stua inn på kjøkkenet og der fikk jeg jævele'n før den rakk å smette ned i hullet sitt ...

 

Nå bor jeg i dårlig isolert murhus, som er både varmere og rottefritt :lol:

 

Henry

 

Edit: skriveleif på felletype :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite hint jeg lærte i forsvaret. Har du problemer med rotter og mus.....Få tak i litt dynamitt og strø små biter av dette rundt grunnmur og der du vet gangene til dyra er. Biter på størrelse med erter er bra. Men pass på å bruke hansker.

Glyserinen i dynamitten gir en jææævelig hodepine for oss og det samme er det for dyr. Så her må du ta hensyn til eventuelt hunder og katter. Så er det bare og holde kjeft om det du gjør og forhåpentligvis er plagen forflyttet over til naboen :D

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...