Jump to content

Vi trenger en Utløpsdato for "krigsvåpen"


jULF

Recommended Posts

Hei,

Jeg skrev først dette som svar til en som ville bruke SKS til jakt, men det fikk ikke mye responser så her er det igjen.

 

Her er et poeng som jeg synes vi burde bruke mye tid og krefter på, få definert hva et krigsvåpen er.Og når våpendesignet er så gammelt at det ikke kan ansees som slikt lenger.

 

Jeg vil foreslå definisjonen: 20 år etter våpenet ellers våpenets Norske motstykket har gått ut av bruk hos Hærens opprative styrker. Ved motstykke defineres våpen med samme bruksområdet, virkemåte og tilnærmet likt kaliber(M1=SKS,SVT40,Ljungman osv. AG3=M1A osv.)

 

 

Dvs. vil ikke avleggs hv vrøvl telle, heller ikke sermoni bruk av våpen slik som M1 Selvladegevær hos garden.

 

Derfor burde man ta tyren ved hornene og presse igjennom M1 ettersom det er det definerende våpen i forskriften. Lurer fryktelig på hvor Norges fisker og jeger forbund var ved høringen av forskriftsendringen, sien ingen spurte om hvor lenge et våpen kan sees på som "krigsvåpen" etter det er trukket ut av tjeneste.

 

Er Martini-Henry et krigsvåpen etter norske regler? Oppsiktsvekkende nok JA!

Eller bare se på Mauser K98, fortsatt i bruk i Tyskland. Men nesten alle jaktvåpen er basert på dens virkemåte.

 

Hilsen

jULF

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke Njff er så veldig opptatt av "militære" våpen.

Jakt med M1 og US karabin er vel for spesielt intreserte å regne, jeg håper heller at noen samler på dem ut i fra et historisk perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Nå handler ikke dette bare om 'tøffeste børse du kan få til jakt', men også mye om at et høyt antall meget effektive og brukbare våpen blir diskriminert pga. utseende eller at ett våpen som er mekanisk identisk med en allerede godkjent rifle må igjennom den samme kostbare og langtrukne godkjenningsprosessen. Hvorfor har vi ikke en generell godkjenning av f. eks AR-15 rifler, de fleste har bare en forskjell, og det er diameteren på hammer og avtrekkspinnen.

 

av godkjente våpen kan nevnes Vepr serien, som er en Kalashnikov mekanisme i en forsterket RPK (LMG) kasse, hva gjør den mekanisk forskjellig fra enhver annen AK-47\74 klone bygd for det sivile markedet?

 

Kanskje det aller viktigste er at vi må drive en sterk lobbyvirksomhet for og ta tilbake noe av den totalitære og udemokratiske makten POD nå har fått grunnlagt i den nye forskriften, som gjør at enhver form for skytesport eller jakt eksisterer på nåde, spesifikt SS & Co. sin.

 

Men selvfølgelig, hvis vi kan få inn f eks Norinco SKS-kopier i 7.62x39, til en pris som kan utkonkurrere alle andre halvauto jaktrifler, så hvorfor ikke. Og AR-15\AR-10 designet kan meget fort overta markedet for jaktvåpen hvis utviklingen fortsetter i den retningen Remington gikk med sin nye R-15.

Link to comment
Share on other sites

skulle gjerne hatt en M1 Garand og en M1 Carbine, og av den grunn jakter jeg etter smutthull i våpenloven.

jeg synnes det er rart at vi kan få tak i AR-15,Steyr AUG,HK SL8,Ruger MINI-14 og semi auto AK47/74, men ikke en god gammeldags M1 Garand.

jeg har hørt at gardens garander er plombert slik at de kan kun skyte rødfis, er dette sant?

normale sivilister som ikke har noe mer våpen kunskap enn førstegangstjenesten ser ikke forskjell på en mauser eller en garand, men de ser forskjell på mauseren og ar-15 (hvis ikke er det noe rimelig galt), og de finner ar 15 mer truende enn en hvilken som helst jaktrifle.

POD argumenterer med at de ikke vil ha våpen som dette ( gamle halvauto krigsvåpen ) men de driter visst i disse sivilist halv auto riflene.

spør du meg har POD driti skikkelig på leggen på dette området.

utløpsdatoen burde ha vært da de var fullt avviklet fra forsvaret eller andre militære grener i utlandet og få noen til å bygge dem om til halv auto (på våpen dette er nødvendig) og selge dem til sivilister.

Link to comment
Share on other sites

Men når ble disse våpnene egentlig fullt utfaset fra militært bruk i utlandet? Såvidt jeg vet er både US karabin og M1 Garand fremdeles i militær bruk i diverse afrikanske, asiatiske og søramerikanske land. Skal vi ikke regne med "bananrepublikker", og hvilke land skal man eventuelt se bort ifra?

 

Jeg kunne selv godt tenkt meg å ha en Garand til jaktbruk, jeg bare forsøker å påpeke at det kan være vanskelig å sette noen eksakt dato for når en våpentype ikke lenger er militær.

 

Det eneste fornuftige, etter min mening, er å skille mellom funksjon og ikke mellom utseende eller alder. Enten er det helautomatisk, eventuelt veldig lett å bygge om, eller så er det det ikke. Med "lett å gjøre om til helauto" mener jeg når man bare kan sette i en eller flere deler som er enkle å få tak i, eller kan sette originale deler ut av funksjon ved å ta et par drag med ei fil. M1 Carbine krever mere ombygging enn som så, og delene er ikke enkle å få tak i heller; ergo er ikke disse lette å gjøre om. En AG-3 med "HV-ungdom" halvauto sikringsfløy er lett å gjøre om til hel auto, man bare setter i en original type sikringsfløy; ergo er dette et militært helautovåpen. En HK-91 er ikke like lett å gjøre om, her må man til med kapping og sveising av avtrekksmekanismer og slikt; ergo er dette en halvauto og på ingen måte farligere enn en jaktgodkjent mini-14 elns.

Link to comment
Share on other sites

Det vi trenger er ikke en eller annen udefinerbar "Ikke lenger i vanlig bruk" grunnlag, men en liste lik f. eks den Amerikanske Curio & Relic listen, som inneholder uvanlige og sjeldne våpen, modeller og variasjoner, samt alle våpen i original utførsel\stand som er 50 år eller eldre får automatisk C&R status.

 

For eksempel har man to lister, en dekker nyere våpen til sport og jakt (fungerer akkurat som godkjent listen i dag) og inneholder halvautomatiske våpen som er lov til praktisk og jakt, og en liste, eller en automatisk standard utifra modellens alder, eller det spesifike våpenets produksjonsår (så en Garand lagd før 1959 havner på listen, en lagd i 1960 havner ikke på listen før neste år) som ikke lenger er så 'fali' og kan erverves til jakt (rene halvauto og ombygde FA) konkurranseskyting (halvauto og ombygd\låst til halvuato) og samling (original FA for sjeldne og verdifulle våpen, ombygd\låst til halvauto for mer vanlige ting).

 

US BATFE C&R side

http://www.atf.gov/firearms/curios/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Det finnes land som drar dette "krigsvåpen" greia mye lengre enn vi gjør i Norge. Tror foreks at Frankrike er ett av dem. Og jeg mener at Mexico også har denne bestemmelsen at militære kalibre ikke kan eies sivilt. Dermed blei 270 ett populert kaliber i Mexico, siden 30-06 ikke var tillatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Litt OT:

 

Her i Brasil (Rio, Sao Paulo m.m.) kan sivile kun eie revolver opp til kal. 38 / pistol opp til .380. Alt over er regnet som militære kaliber.

Halv auto rifler og hagler tror jeg er strengt forbudt for sivile, men i noen stater jakter de visst med bolt-rifle / hagle.

Sivilt våpenhold er svindyrt og en må gjennom en vanvittig papir mølle. Forbeholdt øvre middelklasse og oppover..

Det er mulig noen stater er mer liberale.

 

Kriminelle kan kjøpe en pistol / revolver for noen hundringser og oppover, eller en AK, G3, FAL, M4 etc. for ca. 10000kr på en ca. halvtime (eventuellt en RPG, granater, etc, etc. alt etter hva de trenger).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...