Jump to content

Lading til snub-revolver . 38


SærSkyttern

Recommended Posts

Jeg har en 70-talls S&W Airweight snub-revolver jeg forsker litt med. Presisjonen er ganske bra med Lee 105 som seg bør og gjør. Med den ladningen jeg syntes er maks, faller kula 34,5 cm under treffpunkt på 25 m. Det blir håpløst å konkurrere på felten med. Jeg fikk tak i noen belagte 158 HP kuler og ladet dem opp med Norma P-5 krutt (Fulgte Norma tabellen med 3.5 grs P5 krutt, men brukte Berry HP istedenfor Rainier RN og startet på 3grs). Jeg stoppet på 3.3 grs som jeg syntes var passe.

Kulefallet utgjorde ennå 18 cm og jeg er total motstander av å file sikter på S&W revolvere av god årgang!

 

Denne revolveren er ganske delikat av seg og sier klart ifra når jeg har nådd toppen med å gi avlange primeranslag. Det har den t.o.m gjort med S&B 158 LRN og Partizan 158 JHP fabrikkammo.

 

Er det noen som har mer erfaring i å lade til snub'er ? Jeg har ikke kronografert noe av ladningene uansett, det ville nok bli deprimerende....

Link to comment
Share on other sites

Med den ladningen jeg syntes er maks, faller kula 34,5 cm under treffpunkt på 25 m.

 

Jeg antar at du mener siktepunkt, eller er det noe jeg ikke har forstått?

 

Jeg tror du må belage deg på litt filing hvis du har så stort fall på 25 meter og ønsker å komme nærmere dett punktet du sikter på. Min model 36 med 2" løp holder høyden med det meste av ammo på denne avstanden. Nå er det lenge siden jeg har ladet til denne, men det jeg ladet av .38 med N 310 og N 330 til min GP 100 fungerte også bra i 36'en.

 

 

Ellers kan jeg nevne at min er til salgs :wink: ....

Link to comment
Share on other sites

det du opplever er antagelig ikke kulefall, men et utslag av at du skyter en lettere kule enn originalladningen som våpenet er ment å brukes med.

 

lettere kule går raskere ut av våpenet, og generer mindre rekyl, altså får ikke våpenet vippet like mye i rekylen, og kula treffer lavere på skiva.

 

med 158 grs kuler vil du antagelig oppleve å treffe nærmere senter av skiva.

 

endring i kruttladning/type kan også endre treffpunkt, men sjelden like mye som endring av kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

jepp, bra du supplerer meg!

 

selv hadde jeg litt trøbbel med å stabilisere tunge kuler i den M36en jeg eide en stund, den var meget glad i 125grs kuler(og det er jeg og)

 

avlange hetteanslag kan tyde på feiltiming. om cylinderen ikke er i korrekt posisjon når tennstiften treffer hetta, vil kulas entring av pipa ofte forsøke å rette opp cylinderens posisjon, og dermed rotere cylinderen.

siden tennstiften står i tennhetta i dette øyebliket, vil cylinderens bevegelser preges inn i tennhetta av tennstiften. har sett det sjæl!

Link to comment
Share on other sites

jepp, bra du supplerer meg!

 

selv hadde jeg litt trøbbel med å stabilisere tunge kuler i den M36en jeg eide en stund, den var meget glad i 125grs kuler(og det er jeg og)

 

avlange hetteanslag kan tyde på feiltiming. om cylinderen ikke er i korrekt posisjon når tennstiften treffer hetta, vil kulas entring av pipa ofte forsøke å rette opp cylinderens posisjon, og dermed rotere cylinderen.

siden tennstiften står i tennhetta i dette øyebliket, vil cylinderens bevegelser preges inn i tennhetta av tennstiften. har sett det sjæl!

 

Det snodige er at det ikke finnes antydninger til dette når jeg bruker fabrikk 148 S&B Wadcuttere. Anslagene er noen ganger ca. 1 mm ut av senter, men anslagene er runde..

 

SærSkyttern

Link to comment
Share on other sites

Har alltid gått utifra at alle amerikanske snub'er er regulert "dead center" på 25 yds med 158grs kuler.

 

Har du noen referanser på det? Jeg har alltid gått utfra at de er regulert for 158grs kuler på 12 yards, muligens så lavt som 7. Husk at de er laget for balleskyting i mørke bakgater, ikke svetting på 25meter som du liker.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid gått utifra at alle amerikanske snub'er er regulert "dead center" på 25 yds med 158grs kuler.

 

Har du noen referanser på det? Jeg har alltid gått utfra at de er regulert for 158grs kuler på 12 yards, muligens så lavt som 7. Husk at de er laget for balleskyting i mørke bakgater, ikke svetting på 25meter som du liker.

 

Referanser for snub? Nei det har jeg faktisk aldri sett. Må lete. Men jeg har sett referanser for pistoler i PP/PPK- størrelsen. De er regulert til 25 m/yds, utenom de aller minste (TPH,Jennings). De er regulert til 15 yds. Siden snub'er ( i USA) fyller samme området som .380 pistoler, har jeg egentlig bare gjort en antagelse.

 

Folka i "Dragnet" og "Streets og San Fransisco" gjør jo underverker med det her .... :-=

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...