Jump to content

Kniv for jakt/friluft... anbefalinger?


wabbit

Recommended Posts

Jeg er på "jakt" etter en kniv for jakt (altså med litt størrelse), men også friluftsliv generelt. Har letet litt rundt på nettet, men finner alltid noe negativt på de knivene jeg synes virker lovende.

Har vært inne på tanken på følgende kniver:

 

1. Cold steel's "master hunter". (http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70025).

2. Fâllkniven F1 (http://www.fallkniven.com/a1f1/f1_en.htm).

3. Helle "Jegermesteren" (http://helle.no/Default.aspx?tabid=3316&language=en-US).

4. Gerber Gator.

 

Noen synspunkt på hva jeg evt. burde satse på? Evt. andre tips?

 

mvh

Jarle.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert på kniver, men en slik Helle kniv har jeg brukt i noen år. Grei kniv som er lett å sette opp og holde skarp. Det eneste jeg ike er fornøyd med er sliren som er av dårlig kvalitet og som har revnet. Jeg skal derfor lage en ny slire så snart "ånden kommer over meg".

 

Jeg har hatt en del amerikanske kniver og disse har stort sett vært et H... å sette opp uten jigg. Men de holder ofte lenge på eggen.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trår mye feil med Fallkniven F1, personlig har jeg brukt en slik til omtrent alt en kniv kan brukes til de siste ti årene og er så godt fornøyd at jeg har kjøpt en til sånn fordi, skulle jeg ha ønsket meg noe hadde det vært at den var litt "fetere" i grepet men så har jeg også størrelse 12 i hansker... :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke "en" kniv til alle formål når det gjelder jakt og friluftsliv, men du kommer langt med en som ikke er bred i bladet.

Når dyr skal stikkes (uvanlig på jakt) bør en ha en som er smal i bladet, og kan du kvesse den er det utvilsomt en fordel.

En vanlig tollekniv med lang rett egg er favoritten min til det som skjer før vomming og flåing.

Her er mitt valg når jeg skal på feks. elgjakt.

 

image0-1.jpg

 

Den nederste er min favoritt til det meste, fra å spikke fliser til bålet, blodstikke dyr eller sløye fisk, den henger på beltereima bestandig.

 

I midten er slakteknivene, egentlig er den med bredt blad for flåing en jeg ikke bruker, jeg liker ikke brede blad med krumming.

 

Den øverste er en ren skinnspretter og bukåpner, spesial for formålet, den er butt i spissen sån at den glir under skinnet og skjærer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for synspunkter.

Tror budsjettet gjør at jeg muligens satser på Helle "fjellkniven" eller "safari" i stedet.

De har nesten bare fått skryt (etter det jeg har funnet på Internet) - og virker gode.

Er vel kanskje ikke akkurat beste knivene til jakt, men fallkniven er noe jeg må spare til!

 

Noen synspunkter på dette? Helle Fjellkniven/Safari - gode valg?

 

Over på noe helt annet:

Har en Bruslettokniv - som jeg aldri klarer å få skjerpet skikkelig.

Bruker bryne - har prøvd å rette den ut igjen (var ganske rundet egg) med den grove siden av brynen - for så å skjerpe den med den fine siden.

Jeg har lagt kniven nedpå brynen med selve bladet helt inntil brynen, for så å løfte kniven ørlite før jeg bryner. 10x på ene siden, 10x på andre.

 

Hjelper ikke noe særlig. Jeg har prøvd flere ganger å gi det rett vinkel (rette opp igjen hele bladet) flere ganger med grov side av brynet, men det hjelper ikke særlig.

Er det sliping som er nødvendig her? Tror kniven tidligere har blitt skjerpet/brynet så mye at gradene er blitt for stor. Noen som har erfaringer med Brusletto? Har lest at disse er vanskelig å få skarp - fordi bladet rett og slett er ett enkelt stykke veldig hardt metall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helle safari, fikk til konfirmasjon for en del år siden.

den er moderat brukt, men er en helt grei kniv. aldri hatt større problemer men den, og personlig syns jeg det er fin størrelse på den. Jeg har forhørt meg litt om stålet, og ettersom jeg har forstått er det helt greit.

jeg har aldri brynet den eller noe, men som sagt er den lite brukt.

Så min konklusjon er at det er en god brukskniv, hvertfall etter mine erfaringer.

 

Har nå godt over til en cold steel SRK, og er veldig fornøyd med den!

Link to comment
Share on other sites

Helle er sjelden feil.

 

Brusletto har jeg personlig gitt opp å vedlikeholde. Får jeg den skarp varer det uansett ikke fem minutter.

 

Det er altså ikke bare jeg som sliter med å få en Brusletto skarp. :roll:

 

Er det bedre å få brynet/skjerpet en Helle, fordi den har laminering (3 lag)?

Noen som har hatt en Helle som etter bruk er blitt sløv- og så skjerpet den igjen?

Noen som vet hvordan en Helle er å sette opp igjen når sløv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trår mye feil med Fallkniven F1, personlig har jeg brukt en slik til omtrent alt en kniv kan brukes til de siste ti årene og er så godt fornøyd at jeg har kjøpt en til sånn fordi, skulle jeg ha ønsket meg noe hadde det vært at den var litt "fetere" i grepet men så har jeg også størrelse 12 i hansker... :D

 

Du trenger sårt en B-1 :mrgreen: Enda ikke hørt om noen som ikke liker grepet på den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...