Jump to content

Striper/riper på hylsehals, standard FL og neck die


350RM

Recommended Posts

Har søkt på forumet og funnet nada. Men har funnet at andre som lader en del kjenner problemet.

Har etterhvert en del die som har fått store antall hylser oppgjennom seg. Det legges en del arbeide i å rengjøre og smøre før innføring. Stripene er til å begyne med små og ikke så mange, men på de mest brukte dypere riper og ganske tett rundt halsen utvendig.

Årsak?

Har kjørt børste med stålull med en mindre drill og redusert problemet noe, men det virker å komme tilbake gradvis.

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Har det samme i en 350RM FL Die. Har mistanke om at det er sand eller noe annet hardt som har blitt med inn i dien og ripet den opp.

Ser den, men syns problemet returner for raskt etter pussingen jeg nevnte, og da er det en kar som sitter og rengjør og smører mens jeg presser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har fått riper i diehalsen kan du pusse så mye du vil. Dien er glasshard, og ripene får du ikke bort. Det eneste som hjelper er en ny die!

For meg virker det mere som det er et "belegg" som lar seg fjern, men gjenstridig. Skulle nok hatt en Hawkeye for å få studert problemet nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke er diene av? Tromler du av dritt og lort før du smører og presser?

Min lille erfaring sier at det ikke er nok å rengjøre hylsene utvendig før pressing, for hvis det er et sandkorn inne i hylsa setter det seg fort på knappen. Når du peiser inn neste hylse trykkes sandkornet opp i halsen på dia og så er ripa et faktum. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Når du peiser inn neste hylse.....

skal oversette for våre sørnorske venner, det han skrev betyr: "når du fører neste hylse inn i dien...." :lol::lol:

 

 

før nordlandsdrevern ber mæ ta rennfart og reise beint inn til hælvete, æ måtte bare være litt hæstpeis ;)

 

(oversatt betyr det: "før nordlandsdrevern føler seg mobbet, jeg måtte bare tulle litt med det du skrev der ;)" )

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet på den første necksizeren jeg hadde . Det var en Lyman. Jeg kjøpte en ny fra Forster, og alt ble "så meget bedre".

 

Men helt gull ble det først da jeg kjøpte en fra Redding med løs "bushing" uten ekspander :D:D .

Fine hlysehalser uten riper, jeg slipper alt av smørning, hylsehalsene holder lenger, og skal vistnok også holde seg rettere da de slipper "mishandlingen" av ekspanderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

skulle begynne å presse hylser da jeg oppdaget at det blei noen langsgående striper på hylsehalsen, prøvde å pusse litt inni dia med en bronsebørst men ingen forandring. Noen som kan forklare dette?

Har vel ladet ca 2000 skudd med den så den skulle vel ikke være utslitt?

Må kanskje nevne at dette er ei Redding die i 6,5. Bør jeg kjøpe ny die?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...