Jump to content

Tørfisk til hund


Hans Kristian

Recommended Posts

Før kjøpte eg heil tjurrfisk på BusterShop i Arendal. Hugsar ikkje prisen - men vart ein del rimelegare enn å kjøpe i butikken. Men så slutta dei å ta inn store parti fordi det var problem med lagring. Har spurt fleire andre stadar også - men dei sei det same.

 

Tjurrfisk er supert men trur nok at tørt for er vel så bra med tanke på tennene. Bikkja her får ein bit med tørrfisk kvar morgon, tørt for og så får ho ein Dentastix til kvelden. Ho har ikkje hatt noko tull med tannstein eller anna tanntrøbbel. Men kva som har æra for det tør eg ikkje sei...

Link to comment
Share on other sites

Tørrfisk er ypperlig som hundmat ja. Utmerket tillegsfor, lett å lagre og lett å ta med i sekken på tur er det også. Da jeg vokste opp så foret vi hundene med tørrfisk hver dag året rundt.

Problemet nå er att ingen her i området tar inn tørrfisk av den dårligste kvaliteten som brukes til hundefor (jeg husker vi kjøpte dette i løsvekt på domus back in the days) og den gourmetfisken de eventuellt har ligger innpå 300kr pr kg..

Iblandt kan man kjøpe småposer med ferdig oppdelt fisk i dyrebutikker o.l, men da er det også uforholdsmessig dyrt i forhold til hva man får synes jeg.

Hvor på østlandet kan man få tak i fisk av ok kvalitet som ikke koster skjorta?

 

edit: Rema 1000 og FK? Får prøve der ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg forer ikke hundene mine med tørrfisk, men bruker det som snop. Selv min snart 11 år gamle neg. har flotte hvite tenner. Helt lytefrie !! Tørrfisken bidrar til og holde tennene rene samt at det som sagt er snop. Har hvert heldig og fått kjøpt tørket lange på en dyrebutikk på Vinterbrosenteret i Ås. I løsvekt. Den er kanskje litt dyr, men veldig fin i forhold til R1000 sin fisk i småposer.

Forer ellers med Aukanuba Adult tørrfor.

 

Nb. Jeg gir aldri mine hunder slikt som kaker, søtsaker som sjokolade ol. Selv ikke hundesjokolade.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte det som tillegsfor vi altså, men jeg tror fisk kunne fungert som helfor også.

Helge Ingstad nevner i "pelsjegerliv" hvordan han fisket og tørket fisk hele sommeren for å ha som hundemat om vinteren.

Men nå har det blitt for dyrt til å bruke som noe annet enn snacks og tilleggsfor..

Jeg har tro på att naturlige matkilder med minst mulig tilsettningsstoffer er det sunneste.

Både til mennesker og dyr.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke tørrfisk er den eneste veien til hvite hundetenner. Mange velger våtfor, eller bløter opp tørrforet. Dermed danner det seg fort tannstein med, etterhvert tannkjøttbetennelse.

Margben, tørrfisk, tørrfor eller oksehud forebygger dette. Husk, i vill tilstand hadde de ikke spist bløt mat. Ei heller bløte godbiter. Har fjernet mye tannsten på hund og sett tragisk mange dårlige hundetenner! :(

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, så fikk faktisk tispa skryt for fine tenner da vi var hos veterinæren sist. Men de er ikke så tannkremreklamehvite som jeg har sett på andre hunder.

 

Hun får i dag tørrfor og tørket oksehud. Når jeg lager middag så vanker det som oftest litt rått kjøtt og fisk også. Det kan vel ikke være skadelig for tennene? Regner med at kjøtt og fisk ville ha vært en næringskilde for hunder i vill tilstand. I tillegg får hun rå margbein og oksehaler innimellom.

 

Tror jammen at jeg skal kjøre innom dyrebutikken og kjøpe et par biter tørrfisk på vei hjem fra jobben i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hunder i vill tilstand hadde vel hatt dårligere tenner enn husdyr.

Hva er levetiden til en ulv, f.eks?

 

 

Den første alfatispa i Kongsvinger-Årjäng flokken ble 14 år. Mener å huske at den sultet i hjel siden tennene var helt utslitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Burker tørrfisk som tilleggsfor og snacks, dette fungerer utmerket. Heldigvis har jeg mulighet til å fiske og tørke fisk selv. Veksler mellom å gi vanlig tørfisk(torsk/hyse etc) og sild. Fordelen med sild er jo at denne også inneholder en masse omega3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...