Jump to content

Valg av kaliber på rifle?


alme

Recommended Posts

Hei alle,er ny på denne sida.

Har hatt en Sako 308W i snart 30 år,brukt til rein og hjortejakt.

Tenkte meg og kjøpe ein Browning BAR men er usikker på kaliber,er det nokon

der ute som kan gi meg gode råd ?

No er det mest jakt på hjort i skogsområde.

 

Mvh

Alme

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er enig med "Mikkel", hvorfor i all verdens rike skal du bytte bort noe som du har brukt så lenge ? Du må jo ha hvert bra fornøyd med den ? Hvis du på død og liv skal bytte vil jeg anbefale en Sauer i 3006. Feks en Highland. Noe dyr kanskje, men et fantastisk våpen. Har en sjøl og vil ikke bytte den bort for alt i verden. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en Browning Bar så er 308 det absolutt mest fornuftige kalibervalget i en halvautomat.Gir liten rekyl, noe som etter min mening er noe av vitsen med halvautomat.

Dette kaliberet gir også bra hastighet i de korte halvautopipene.

Har flere rifler selv inkl 9,3x62, men kan ikke merke noen bedre effekt i viltet med denne enn en 270 wsm og 30-06 som jeg også har.

Har hatt mange kalibre gjennom årene og har kommet mer og mer fram til at de mest fornuftige kalibrene er 6,5x55,308 win og 30-06.

Magnum kalibre gir etter min mening ingen fordeler, bare ulemper.

Browning Bar Short trac i 308 win er det mest fornuftige du kan kjøpe hvis du skal ha halvauto.

Et meget bra våpen.

Link to comment
Share on other sites

På norsk vilt har nok ikke magnum noe for seg nei. Alt norsk vilt er begrenset til å dø bare en gang, og det klarer et lite kaliber. F.eks 6,5x55. Magnumladninger gir større våpenslitasje og mer rekyl. Skyttere kan føle den unødvendige rekylen og smellen ubehagelig. De kan knyte seg under skyting og dermed skyter de dårligere enn med et mindre kaliber. Noe som gir mer skadeskyting og mer prakk.

 

På jakt i Afrika, kan magnum være påkrevet på enkelte arter. Da må du nok være forberedt på å ta den smellen som må til.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: det er vel opp til hvermann om de vil jakte med magnum cal eller ikke men om de kan håndtere det er en annen sak!og å si at det blir mer skadeskyting med big bores kan vel ikke dokumteres eller?meg bekjent er det Masse skadeskyting med 6,6 55 også!det er personen bak kolben som avgjør om dette skal gå bra :wink: mao TRENING
Link to comment
Share on other sites

Siden vi diskuterer kaliber kan jeg jo si at jeg hadde en Sako Hunter helstokk i 308w i et par år. Jeg skjøt 10 elg med den på to sesonger og kan ikke huske jeg så skuddreaksjon på noen av disse. Alle datt forøvrig.

 

I fjor anskaffet jeg meg akkurat samme rifla, Sako Hunter helstokk, men da i 375H&H. Jeg skjøt 5 elg med den i fjor høst og samtlige tegnet tydelig for treff.

 

Så å si at et grovt kaliber ikke har noen for seg er opp til øyet som ser. For meg er det å kunne se skuddreaksjon viktig så dermed har et grovt kaliber stor "lempe" for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med deg der. Personen har alt å si, kalibret lite. Men som jeg sier, det er lettere å skyte godt med et lite kaliber enn et stort et. Hvis du derimot liker at det smeller skikkelig høyt, og skuldra må presses på plass igjen av 3 mann etterpå, så er jo ikke det noe problem :mrgreen: Bare du treffer, det er jo poenget.

 

Nå blir vel kjøttødeleggelsene større, jo hardere og hurtigere du stapper blykladden igjennom dem, så jeg holder nå fremdeles på at et "lite til moderat" kaliber er best egnet til norsk jakt. 6,5-9,3 holder, og du MÅ ikke ha magnum av noen av disse for å gjøre jobben. Men hvis du vil, og synes det er gøy med magnumsmell, ja hvorfor ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange spør om hvorfor nytt kaliber?

Er dere ikke normale da? og får lyst på en ny rifle i nytt kaliber med nye ladedata og alt blir nytt?

6.3x62 er sikkert ikke et dumt kaliber det

Link to comment
Share on other sites

Brodern kjøpte seg merkel i 8-57. Lite rekyl og den gar veldig bra. her får du mye anslagsenergi og lite rekyl.

Jeg er vel ikke noe stor fæn av disse børsene, men dette har nok mer med smak og gjøre. Bruker selv en shr 970 alpin med 9,3-62 pipe.Børsa veier 3kg med kikkert men rekylen er til og leve med. Rett stokk med den feiteste gummikappa som er og få på. Og skudd reaksjon det er det hvis skudde sitter nogenlunde.Greit og få stort hull med stort blod tap.Men det blir vel som vanelig sikkert mye at og tilbake her om hva som er bra. Men at 6.5 er marginalt på elg er nok noe som er sikkert. Men dette kan sikkert kompanseres med bedre plasert skudd for den som er god nok til og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir vel kjøttødeleggelsene større, jo hardere og hurtigere du stapper blykladden igjennom dem, så jeg holder nå fremdeles på at et "lite til moderat" kaliber er best egnet til norsk jakt.

 

Beg to differ. I mine øyne er det lette kuler i stor hastighet som skaper kjøttødeleggelse, ikke tunge kuler i lav til moderat hastighet. Men kjøttødeleggelse spiller absolutt ingen rolle i mitt valg av kaliber. Jeg vil SE elgen tegne for treff. Som hundefører har jeg som oftest bare noen ytterst korte sekunder fra avløst skudd til elgen er ute av skuddbildet.

 

Første sesongen med 375`n i fjor og det ga meg nøyaktig det jeg ønsket og håpet på. Det bølger i elgen når kula treffer. Skjøt også rådyr med den uten problemer. Mange har spurt om det var noe igjen av rådyret, men tungt kule - lav hastiget gir strakt motsatt effekt av det folk skulle tro.

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan være morro med nytt kaliber etter 30 år :) 338 Federal vill jo være noe nytt uten att det er den mest drastiske forandringen.

 

Angående den andre diskusjonen her så går jeg selv fra 6.5x55 til 375ruger for og få det ønskde skudd tegnet. Syntes att 6.5 ikke var det beste for en rask død når vekta på oksen nermet seg 270 kg

Link to comment
Share on other sites

Mange har spurt om det var noe igjen av rådyret, men tungt kule - lav hastiget gir strakt motsatt effekt av det folk skulle tro.

 

Jeg har opplevd det samme i motsatt retning. Jeg og en kompis var på rådyrjakt, og han skøyt rådyr med .223 og noe lapuagreier som han i butikken sa var gode skudd til rådyr. Treffet var omtrent midt på bogen, og penetrerte begge lungene på dyret. Under slakt fant vi kobbermantel opp under ryggen på dyret, og fragmentet hadde selvfølgelig gått gjennom vomma også. :twisted:

 

ellers var det fullt av kulefragmenter i sårkanalen, og det var ikke spesielt pent egentlig. Så det er nok en realitet det du beskriver her, at tunge kuler med moderat hastighet lager lite "søl".

 

Likevel vil jeg si at standardkalibrene 6,5x55, 308 win og 30-06 gir lite kjøttødeleggelser hvis en benytter gode kuler, og "kraften" i disse kalibrene er mer enn nok for alt av norsk vilt. Med tanke på tilgangen av ferdigammo, både til trening og jakt, er et av disse kalibrene et sikkert valg. Andre kalibre er kanskje mer spennende hvis man lager selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...